"Programmerbar" nätdel på Kickstarter, Hydra.
"Programmerbar" nätdel på Kickstarter, Hydra.
Läste om någon nätdel för ett tag sedan och blev lite intresserad men glömde halvt bort den.
Sedan läste jag om den igen för en vecka sedan och det blev ju ett rent spontanköp direkt.
Har dålig koll på vad liknande saker kostar men verkar det vara ett vettigt köp? Saknar ett vettigt labbagg nu och för mig kommer det räcka med 12V likspänning.
Bidrog med $219 för den med frakt och lite kablar.
Skall tydligen komma en Bluetooth-adapter och en Wifi-adapter senare så att man kan styra/kontrollera den med Iphone/Android.
Verkar som man kan ladda Li-Po/Li-Ion med den så den är ju åtminstone mångsidig.
Sedan läste jag om den igen för en vecka sedan och det blev ju ett rent spontanköp direkt.
Har dålig koll på vad liknande saker kostar men verkar det vara ett vettigt köp? Saknar ett vettigt labbagg nu och för mig kommer det räcka med 12V likspänning.
Bidrog med $219 för den med frakt och lite kablar.
Skall tydligen komma en Bluetooth-adapter och en Wifi-adapter senare så att man kan styra/kontrollera den med Iphone/Android.
Verkar som man kan ladda Li-Po/Li-Ion med den så den är ju åtminstone mångsidig.
Senast redigerad av DavidS 19 februari 2013, 18:12:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: "Programmerbar" nätdel på Kickstarter, Hydra.
Känns som om den har ett ganska begränsat användningsområde jämfört med ett labbaggregat, men om man behöver nånting portabelt för finlir (max 12W per kanal) och redan har tillgång till 12V DC (batteri?) så varför inte?
Reagerade på priset också, för de pengarna får man ett labbagg av det snittet han jämför med i videon. Två oberoende 0-30V / 0-5A - kanaler och en fast 5V / 3A istället för tre 3-12V / 12W med gemensam jord.
Reagerade på priset också, för de pengarna får man ett labbagg av det snittet han jämför med i videon. Två oberoende 0-30V / 0-5A - kanaler och en fast 5V / 3A istället för tre 3-12V / 12W med gemensam jord.
Jag säger bara grattis till tillverkaren för att han kommit på ett smart sätt att försörja sig!
Kickstarter/funded by me etc. har verkligen blivit ett bra sätt för fiffiga typer att tjäna pengar, det är ofta ganska otippade grejer som drar in storkovan!
Kickstarter/funded by me etc. har verkligen blivit ett bra sätt för fiffiga typer att tjäna pengar, det är ofta ganska otippade grejer som drar in storkovan!
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Jag tyckte väl det var lite väl dyrt men tror den får duga åt mig. Har inte plats med ett fullstort labbagg just nu sedan får det väl vara en bonus att man kan använda det till att ladda batterier.
Får väl lämna lite första intryck när den anländer någon gång i April/Maj.
Får väl lämna lite första intryck när den anländer någon gång i April/Maj.
Jag gillar endär skarpt! Det är precis vad jag har behövt i många projekt!
Sällan jag använder över 1W så den hade gjort susen.
Att göra en egen skulle vara ett roligt uppföljningsprojekt från min Buck-converter jag testade.
Funderar på om de kör med hybrid pi topologi.

Sällan jag använder över 1W så den hade gjort susen.
Att göra en egen skulle vara ett roligt uppföljningsprojekt från min Buck-converter jag testade.
Funderar på om de kör med hybrid pi topologi.

Jag har nästan en prototyp av en kanal klar nu, men jag behöver en speciell MOSFET drivare, har någon en idé om vad dessa heter:
Den ska ta en signal in ut så ska det komma 2 signaler som är "complementary" (svenska?) samt att den ena ska ha en bas spänning som den höjjer vågformen med så man kan använda N-FETs överallt.
Vad tusan heter dessa? Jag har sökt i timmar på Farnell men lyckas inte komma på vad de heter och deras MOSFET-drivar segment är ganska så stort.
Den ska ta en signal in ut så ska det komma 2 signaler som är "complementary" (svenska?) samt att den ena ska ha en bas spänning som den höjjer vågformen med så man kan använda N-FETs överallt.
Vad tusan heter dessa? Jag har sökt i timmar på Farnell men lyckas inte komma på vad de heter och deras MOSFET-drivar segment är ganska så stort.

- FormerMazda
Jag gillar den! Men jag skulle gärna köpa den som löst kort och bygga in den i låda med spagg. Ja, göra ett bänkagg av den.
En fräst, anodiserad, lasergraverad låda känns overkill faktiskt.
Vad kostar den?

En fräst, anodiserad, lasergraverad låda känns overkill faktiskt.
Vad kostar den?
Tackar det fick mig att ramla över det! High side / low side driver hette dom.
De fina är att man kan ställa in en dötid med dessa.
Några TPS2832D kommer göra susen!
Hmm, jag tror deras produkt (Hydra) är lite över prisad, jag får en totalkostnad av ca 500kr om jag använder riktigt fina komponenter så de lär ha en rejäl profit margin på den där.
De fina är att man kan ställa in en dötid med dessa.

Hmm, jag tror deras produkt (Hydra) är lite över prisad, jag får en totalkostnad av ca 500kr om jag använder riktigt fina komponenter så de lär ha en rejäl profit margin på den där.
- FormerMazda
Ah, hittade. Tror jag.
"Pledge $169 or more" verkar vara att lägga order på en sånhära.
Det blir runt 1000kr i SEK.
Korken> Din totalkostnad på 500kr, är det för allt? Lådan tror jag kostar en hel del? Och lite utveckling, och en vinstmarginal. Då är väl inte 1000kr så blodigt?
"Pledge $169 or more" verkar vara att lägga order på en sånhära.
Det blir runt 1000kr i SEK.
Korken> Din totalkostnad på 500kr, är det för allt? Lådan tror jag kostar en hel del? Och lite utveckling, och en vinstmarginal. Då är väl inte 1000kr så blodigt?
Den är planerad att säljas för $200 + $40 i frakt så ish 1300kr + frakt. När jag landar på 500kr då har jag också köpt styckvis, inget storinköp som de gör.
Men 1300kr är inte så blodigt tycker jag, dock så tycker jag att 800-1000kr hade varit mer "okej" prisbild. Sen om man kan göra en egen så lockar det lite också.
Det som kostar mest beror på hur "fin" spänning ut man vill ha, fina elyter med lågt ESR (i 100m Ohm området).
Med lite smart boost design så kan man få ett rippel på ish 15mV (5V in -> 12V ut @ 2A ut) om man tillåter sig använda 2 induktorer. (Dock så borde man ha synkron likriktning här, diodströmmen blir ganska nära max för den samt effektutväcklingen blir lite hög i den.)
När det kommer till lådan så måste jag säga att den är overkill, man hade lika gärna kunna haft en gjuten plastlåda.
Men 1300kr är inte så blodigt tycker jag, dock så tycker jag att 800-1000kr hade varit mer "okej" prisbild. Sen om man kan göra en egen så lockar det lite också.

Det som kostar mest beror på hur "fin" spänning ut man vill ha, fina elyter med lågt ESR (i 100m Ohm området).
Med lite smart boost design så kan man få ett rippel på ish 15mV (5V in -> 12V ut @ 2A ut) om man tillåter sig använda 2 induktorer. (Dock så borde man ha synkron likriktning här, diodströmmen blir ganska nära max för den samt effektutväcklingen blir lite hög i den.)
När det kommer till lådan så måste jag säga att den är overkill, man hade lika gärna kunna haft en gjuten plastlåda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Du får jättegärna göra en kopia, jag köper om priset är en 500ing för färdigt kort. Låda skiter jag i, jag vill bara ha funktionen. 

Hehe, då tänker du som jag!
Det jan funderar på är om man ska ha en design som har syknron likriktning, men det enda man tjänar på är om man ska ha stor boost typ 5->12V och 2A ut så blir det 1W genererad i dioden (pulser på ca 5A).
Något som kan bli ett problem, då jag inte tror en ytmonterad diod mår så bra av detta (även om den är speccad för 5A).
Dock så krävs det dubbelt så många chip för att få synkron styrning.
Tåls fundera lite på.

Det jan funderar på är om man ska ha en design som har syknron likriktning, men det enda man tjänar på är om man ska ha stor boost typ 5->12V och 2A ut så blir det 1W genererad i dioden (pulser på ca 5A).
Något som kan bli ett problem, då jag inte tror en ytmonterad diod mår så bra av detta (även om den är speccad för 5A).
Dock så krävs det dubbelt så många chip för att få synkron styrning.