Riktantenn
Riktantenn
Hej!
Finns det någon standard när det gäller riktantenner? Kan jag använda vilken som helst och få bättre effekt i den riktningen än med en vanlig antenn?
Tacksam för tips!!
Finns det någon standard när det gäller riktantenner? Kan jag använda vilken som helst och få bättre effekt i den riktningen än med en vanlig antenn?
Tacksam för tips!!
Svar
Jag fårstår att den måste vara optimerad för att få ett optimalt resultat för en viss frekvens. Men vad jag undrar är om man kan använa en konstruktion som denna för att få ett resultat som är mycket bättre än med en vanlig antenn när man vill ha högre effekt i en spec. riktning?
I
I I
I I I
I I I I
I I I I I
------------------------
I I I I I
I I I I
I I I
I I
I
I
I I
I I I
I I I I
I I I I I
------------------------
I I I I I
I I I I
I I I
I I
I
Senast redigerad av Samot 24 augusti 2005, 22:28:38, redigerad totalt 1 gång.
Oj
Mitt dubbelinlägg tror jag kommer av att jag klickade på knappen 'ändra' för att korrigera ett stavfel, måste gjort något galet då jag lyckats med att få in två inlägg, sorry!
Om jag är använder mig av modellen ovan antar jag att längden på spröten, avståndet mellan dom samt hur många man ska använda beror på frekvensen. Någon som vet en magisk formel för att få ett någorlunda resultat, behöver alls vara 100%igt på något vis. Något i stil med att det längsta spröt ska vara 1/2 lambda och nästa 1/3´s osv?
Om jag är använder mig av modellen ovan antar jag att längden på spröten, avståndet mellan dom samt hur många man ska använda beror på frekvensen. Någon som vet en magisk formel för att få ett någorlunda resultat, behöver alls vara 100%igt på något vis. Något i stil med att det längsta spröt ska vara 1/2 lambda och nästa 1/3´s osv?
Helixantenn
Den bästa riktantenn du lätt själv kan bygga är en Helixantenn
Sök på det ordet så hittar du bra exempel.
Sök på det ordet så hittar du bra exempel.