Som rubriken säger, jag söker olika metoder för att mäta ungefärligt avstånd mellan två elektroniska moduler med radiosändare/mottagare (i den tänkta applikationen är det främst, men inte begränsat till, någon form av PIC som är aktuell som "hjärna"), och fördelar samt nackdelar med respektive metod. Nödvändig Noggrannhet mäts i meter, eller max en dryg tiopotens högre, vi pratar alltså inte om mm-precision (men det skulle inte göra något om det var möjligt)
Några idéer:
Time of flight. Kräver hög klockfrekvens och ger ändå väldigt moderat precision (baserat på möjliga klockfrekvenser för befintliga PICar)
Signalstyrka, generellt dåligt eftersom precisionen påverkas kraftigt av objekt som kan störa radiosignalen.
Tidsluckor: kräver mycket exakta klockor i båda modulerna. Är väl egentligen en form av Time Of Flight-metod?
GPS: onoggranheten kan vara mycket hög, långsamt.
Vilka metoder har jag missat?
Jag har med flit undvikit att specificera noggrannare, jag vill diskutera olika metoder, inte den exakta applikationen.
Metoder för att mäta ungefärligt avstånd mellan två moduler
Re: Metoder för att mäta ungefärligt avstånd mellan två modu
Vilka avstånd rör det sig om?
/johan
/johan
GPS är ju ganska onoggrannt över tid, men med DGPS kan man få hyfsat hög noggrannhet.
Om man dessutom som du inte behöver veta sin position, utan bara avståndet mellan två enheter på samma del av jorden vid samma tid tror jag man får väldigt hög noggrannhet.
Eftersom du pratar om radiokommunikation antar jag att enheterna max är någon mil ifrån varandra. Låt alltså enhet 1 skicka sin nmea-data via RF till enhet 2. Enhet 2 lagrar NMEA-datat från sin gps-mottagare i minne och jämför det inkommande datat från enhet 1 med enhet 2's data som har samma tidsstämpel. Tror det kan bli väldigt nära verkligheten.
Om man dessutom som du inte behöver veta sin position, utan bara avståndet mellan två enheter på samma del av jorden vid samma tid tror jag man får väldigt hög noggrannhet.
Eftersom du pratar om radiokommunikation antar jag att enheterna max är någon mil ifrån varandra. Låt alltså enhet 1 skicka sin nmea-data via RF till enhet 2. Enhet 2 lagrar NMEA-datat från sin gps-mottagare i minne och jämför det inkommande datat från enhet 1 med enhet 2's data som har samma tidsstämpel. Tror det kan bli väldigt nära verkligheten.
Ops, glömde skriva det!johano skrev:Vilka avstånd rör det sig om?
/johan
Det rör sig om förhållandevis små avstånd, 50-500 meter. I en perfekt värld skulle mätonogrannheten varit max 10% av avståndet, men det är inte så superviktigt.
Checka RTK-GPS tråden för en lösning med bra prestanda. Fördelen är ju att man får absolutpositionen och kan räkna ut riktning mm.
Hemmasnickrade lösningar kräver fler basstationer för att inte bara ge ett riktningslöst avstånd.
Hemmasnickrade lösningar kräver fler basstationer för att inte bara ge ett riktningslöst avstånd.
Eftersom avståndet mellan bägge enheterna är såpass litet så borde nog GPS kunna användas.
Har du bara tillgång till färdiga moduler så kan man ju aldrig vara säker på vilka satelliter varje burk använder, men är de båda nära varandra som i dethär fallet och har ungefär lika bra sikt mot himlen och har samma hårdvara så borde de använda nästan identisk uppsättning i varje givet tillfälle. Då borde därmed felet vara samma för bägge burkarna.
Det kanske går att hålla synkroniserade klockor annars och sända över tiden och på så sätt räkna ut avståndet. Kanske är svårt utan atomur...
Har du bara tillgång till färdiga moduler så kan man ju aldrig vara säker på vilka satelliter varje burk använder, men är de båda nära varandra som i dethär fallet och har ungefär lika bra sikt mot himlen och har samma hårdvara så borde de använda nästan identisk uppsättning i varje givet tillfälle. Då borde därmed felet vara samma för bägge burkarna.
Det kanske går att hålla synkroniserade klockor annars och sända över tiden och på så sätt räkna ut avståndet. Kanske är svårt utan atomur...