Påklistrad motorvärmare (bil)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Påklistrad motorvärmare (bil)

Inlägg av el34 »

Hittade detta lilla värmeelement som är tänkt b.la att kunna värma oljetråget på t.ex en bil. Vad tror ni om denna lösning? Och hur pass säkert är det att värma oljan på detta sätt? Vad jag förstår finns det ingen reglering på elementet så så länge den får spänning kommer den värma oljan. Rent teoretiskt så skulle då olja kunna bli så varm att den kokade.
Fast å andra sidan så är det mycket som skall till för att få upp en sådan värme i oljetråget då själva motorn kyler och luften runt om kring en kall dag/natt. Sen går ju lika mycket värme rakt ner i backen som in i tråget :( . Tycker själva idén är bra då det blir ett enkelt och relativt billig lösning på att inte ha en iskall motor när man ska till jobbet.
Nästan så man blir sugen på att testa. Rätt avsäkrad och en jordfelsbrytare så har man basic skyddat bilen/värmeelementet.
Lite reglerteknik och man har kanske en produkt som sköter sig helt själv.

http://xtrading.noxshop.se/?category_id=35
EvilGhozt

Re: Påklistrad motorvärmare (bil)

Inlägg av EvilGhozt »

varför inte köra med en värmare som är anpassad och provad för din bil? finns mest troligt hos defa eller calix.

i princip alla strykjärnsvärmare saknar någon form av reglering, och det fungerar utmärkt. då kylningen från motor och omgivning är så pass hög så blir den aldrig överhettad.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Klart man kan använda en värmare som är anpassad för min bil. Fast med ett element som denna så hamnar man långt under dom ex tusen kr en t.ex Defa kostar. Sen finns det säkert billigare ställen en det jag länkade till,det var första sida jag tittade på och som finns i Sverige. Finns säkert billigare på Ebay m.m.
På ett strykjärn finns det garanterat en termostat som sköter värmeregleringen annars skulle det bli svårt att justera tempen för t.ex silke. Kanske finns det även strykjärn med PWM i dom högre prisklasserna. Även det är ju en form av värmereglering.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var motorvärmare han pratade om, inte strykjärn.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

> i princip alla strykjärnsvärmare saknar någon form av reglering.

Vem av oss syftar du på? Och varför kommer du in danie och hugger som en orm?
Zwepp

Inlägg av Zwepp »

Dessa blockvärmare brukar ibland kallas "strykjärnsvärmare" pga konstruktionen, var nog det han menade.

De är för övrigt inget jag rekommenderar, en riktig motorvärmare som värmer kylvattnet är det bästa. Då märker man iallafall skillnad på om den har varit inkopplad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad då hugger som en orm? Jag försökte förklara att duissforstod svaret. Men du förstod tydligen inte det. Det var absolut inte negativt menat.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

en riktig motorvärmare som värmer kylvattnet är det bästa. Då märker man iallafall skillnad på om den har varit inkopplad.
Har faktiskt hört tvärt om då Gamle hedliga folkvagnen hade den bästa lösningen nämligen en värmeslinga i oljan. Hur varm tror du oljan i oljetråget blir med bara värma vatten i övredelen av blocket. Bäst vore det med bådadera :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lösningen som finns i folkvagnar är snarare en nödlösning än en optimal lösning. En vattenvärmare värmer hela blocket.

Med en elektrisk oljevärmare överhettar man lätt oljan lokalt, vilket inte är bra. Så här man möjlighet till vattenvärmare så bör det vara förstahandsvalet.
Peter_1982

Inlägg av Peter_1982 »

Jag har en så kallad blockvärmare på min Volvo 850. Sitter bara skruvad på sidan av tråget med nån kontaktpasta mellan, funkat perfekt i typ 15år...

Dock ligger nog de flesta värmarelement till bilar på runt 800W, så jag tror inte det blir mycket dyrare att köpa en "riktig" motorvärmare kontra bygga nåt eget hittepå med värmemattor...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man ska värma blocket, vilket verkar vettigt, förstår jag inte varför den sitter monterad på tråget. Sitter den på tråget bli ju bara oljan varm.
petercab

Inlägg av petercab »

På min lupo satt det endast blockvärmare från Defa på oljetråget, gjorde ju att motorn startar väldigt lätt i kallt väder, dock ingen snabb värme i bilen :)
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

För motorn är viktigare att oljan är tillräkligt varm vid kallstart och det blir den inte med vattenvärmare i blocket!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Byt till en tunnare olja (när den är kall) dvs en med lägre första siffra så uppnår du samma fördelar.
0W-40 istället för 10W-40 t.ex
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Jo, det har ju hänt lite med oljekvaliten från bubblantiden :D men en kombination vatten/olja värmning vore optimalt!
Skriv svar