FM antennsignal genom kontakt
FM antennsignal genom kontakt
Behöver dra en antennkabel från en fm sprötantenn till en bilstereo genom en kontakt.
Är 88-108 Mhz som skall tas emot.
Det bästa för funktionen är ju så klart att använda en kontakt för ändamålet.
Men om det fungerar så vill jag använda en flerpolig kontakt, med diverse 12 och 24volt signaler förutom antennsignalen.
Har inte bestämt vilken ännu, men säg att jag använder en bosch 7-polig kontakt som används till släppkärra.
Finns det någon chans att det fungerar, eller bara att glömma?
Skärm och signal får ett eget stift.
Signalen går väl fram, men blir ju en sträcka där antennsignalen är oskärmad.
Störningar?
Mvh Dan
Är 88-108 Mhz som skall tas emot.
Det bästa för funktionen är ju så klart att använda en kontakt för ändamålet.
Men om det fungerar så vill jag använda en flerpolig kontakt, med diverse 12 och 24volt signaler förutom antennsignalen.
Har inte bestämt vilken ännu, men säg att jag använder en bosch 7-polig kontakt som används till släppkärra.
Finns det någon chans att det fungerar, eller bara att glömma?
Skärm och signal får ett eget stift.
Signalen går väl fram, men blir ju en sträcka där antennsignalen är oskärmad.
Störningar?
Mvh Dan
Re: Fm antennsignal genom kontakt
Det är inte bra.Signalen går väl fram, men blir ju en sträcka där antennsignalen är oskärmad.
Använd skärmad kabel hela vägen ( innerledare och skärm) till antennsignal och enkla ledningar till spänningar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Fm antennsignal genom kontakt
Jo det kommer bli störningar, men frågan är om de blir signifikanta. Det går ju t.ex att förlänga en analog VGA-kabel, och där är ju signalerna oskärmade ett par cm genom kontakterna. Det börjar dock bli skuggbilder och annat ofog om man kör högre upplösningar och uppdateringsfrekvenser.
Prova först att meka ihop en antennkabel där du mitt på har en sträcka på 10cm som bara är två trådar. Då vet du.
Jag har provat att endast ha en stump tråd en bit på en TV-antennkabel, UTAN skärmen ansluten. Det blev bild då också.
Prova först att meka ihop en antennkabel där du mitt på har en sträcka på 10cm som bara är två trådar. Då vet du.
Jag har provat att endast ha en stump tråd en bit på en TV-antennkabel, UTAN skärmen ansluten. Det blev bild då också.
Re: FM antennsignal genom kontakt
Problemet är nog inte störningar utan dämpningen vid missanpassning i kontakten.
Duger det inte att ha en separat "tv-antenn"-kontakt?
Duger det inte att ha en separat "tv-antenn"-kontakt?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Tja... dämpning, lägre signal, "taskig signal" brukar ju ge brus i radion, och det är ju störande om något. 
Det går ju å andra sidan att modifiera kontakten så att där finns ett koaxialdon bland övriga stift...
Det går ju å andra sidan att modifiera kontakten så att där finns ett koaxialdon bland övriga stift...
Borde inte antennens avstämning (längden) påverkas om en del går utan skärm. Man brukar ju mäta en antenns längd från det att skärmen slutar till antennens/sprötets ände. Rätta mig inte om jag har fel för då blir jag ledsen!
-
Bittämjaren
Tänk praktiskt, det är visserligen en anntennsignal men för rundradio, mestadels stark signal, lite missanpassning genom kontakten = lite sämre än perfekt men antagligen tillräckligt bra, men... släpvagnskontakt ä den anpassad för nånting egentligen ???
Men du gillar väl att experimentera så sätt igång bara !

Men du gillar väl att experimentera så sätt igång bara !