Styrning av VNT turbo, hjälp

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Jesper_75

Styrning av VNT turbo, hjälp

Inlägg av Jesper_75 »

Jag har några frågor som för mig är av intresse. Jag har ett stort motorintresse och har nu stött på ett problem som skulle kunna lösas av en
Arduino micro controller. Jag skulle behöva hjälp med att få följande system att fungera. http://dmn.kuulalaakeri.org/vnt-lda/ Tyvärr är mina
elektronik/progammeringskunskaper väldigt begränsade. Kan någon rekommendera mig hur jag ska gå till väga för att ro detta iland? Alternativt om det finns någon som kan tänkas hjälpa till att få ihop hårdvaran och mjukvaran. Jag är tacksam för den hjälp jag kan få.

Om ni tittar på "hardware" http://dmn.kuulalaakeri.org/vnt-lda/ så ser ni att en del elektronikkunskaper krävs för att få till styrningen.

Självklart så måste jag mappa till det själv. Och vad är det egentligen? Jo på en modern turbo så sitter det vingar kring turbinen som man kan vinkla om denna egenskap gör att turbons storlek är variabel. Konsekvensen är att turbon får högre verkningsgrad och passar på ett bredare register. Nu ska jag montera en sådan i min gamla BMW 325TDS men att styra själva vingarna kräver lite mer än en tryckdosa om man ska nyttja turbon till fullo. Det är detta man har ovanstående till.

Jag har beställt ett start kit Ardunio Uno precis enligt specen i länken
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Styrning av VNT turbo, hjälp

Inlägg av Icecap »

En snabb genomgång ger mig intrycket att program och allt är klart, alltså rör det sig om att anpassa sensorer och dylikt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jesper_75 skrev: Och vad är det egentligen? Jo på en modern turbo så sitter det vingar kring turbinen som man kan vinkla om denna egenskap gör att turbons storlek är variabel.

Nåja, det var väl att ta i kanske, snarare "i VISSA moderna turbos sitter det.." , det är ju inte en helt problemfri teknik direkt, och används bara av vissa.

(tex BMW som gärna ville ha en bra ursäkt när dom tillslut gav upp sitt korkade motstånd mot turbos och började använda det trots att dom klagat på hur dåligt det var i 20+ år.. )
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Knappt ens anpassning av sensorer då han även ger tips på dessa.
Kollar vi på listan:
1 - I used 7806 6v regulator for power supply for Arduino board (not shown in picture). You may use 7808/7809 (8v/9v) to suit better arduino input voltage specs.
2 - Use IRLZ24N or IRLZ44N as FET. Others may work fine too.
3 - Default temp calibration map works for R1=800ohm & Bosch 1-wire M10x1 temp sensor (if you are using 2-wire sensors, connect the 2. wire to ground).
4 - RPM sensor is Honeywell GT101DC
5 - You can add more FET's if you like, for example water injection control pump (software modification is needed - or if you do not plan to use LDA control, it's control map can be used for water injection too)

Och för dig.
1 - Egentligen ska du inte behöva detta då arduinon har max-rating 6-20v. Så testa utan, men känn gärna på spänningsregulatorn på arduinon så den inte blir för varm. Du ska kunna hålla ett finger på den.
2 - Köp, du behöver två. Köp minst 4. :wink:
3 - Försök få tag i samma typ av tempgivare han använder, då slipper du mappa om den givaren.
4 - Köp, eller om du får signalen på annat håll? Elektrisk anpassning kan då behövas.
5 - Vänta med att bygga ut när du fått grunden att fungera.

Arduinon hade du redan beställt, så det är ju bara att labba på med grunderna. Blinka en lysdiod, dimma en lysdiod, dimma dioden beroende på analog ingång mm. Så du får lite känsla för den.

Sen är det "bara" att bygga ditt interface mot bilen. Antingen löst på eget kretskort, eller om du som honom skaffar ett proto-board som han gjort i länken: http://paeae.com/shield-proto-kit.html.
Han har en LCD att visa värden på, det lär sannolikt vara en vanlig HD44780-kompatibel 2x16. Fråga Sodjan här, han har och är guru i ämnet.
Jesper_75

Inlägg av Jesper_75 »

Hej!

Jag har nu även beställt ett proto-board samt trycksensorer. Det känns ju lämpligt att försöka sig på att testa lite precis som föreslaget. Vi får väl se om man lyckas få det att fungera till sist! Det känns som en stor utmaning även om allt är "färdigt".

I kitet som jag köpt ingick en display vore ju fränt att få iden i kupen.

Skulle jag kunna få ut ett variabelt motstånd på säg 200-1500 ohm? Mao så skulle jag vilja på samma sätt som man har en tabell till VNT-styrningen ha en liknande tabell men där outputen är ett motstånd som varierar sig. Är det fullt genomförbart eller en utopi? Min teori är att det borde gå att använda programmet som redan finns som grund och modifiera det så att det passar mitt önskemål. men om det går att få ihop hårdvara och mjukvara med dessa prylar har jag ingen aning om, vad tror ni?

Tack för era råd förövrigt.

Ang VNT-styrning så sitter det väl på fler och fler lastbilar också. Hur som helst så är tekniken inte mogen för bensinmotorer då de når högre avgastemperaturer. Jag vågar dock påstå att i de flesta moderna dieselbilar så sitter det VNT turbosar. Men tja troligen har du rätt i att det inte gör det i alla.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fråga: Skulle jag kunna få ut ett variabelt motstånd

Ja, men beskriv gärna mer om vad du ska med den till. Det är inte säkert du vill ha ett motstånd. :wink:
Jesper_75

Inlägg av Jesper_75 »

På min bil sitter det en bränslepump "bosch VP37" dessa pumpar kan man "lura" att ge ett högre tryck vilket i sin tur betyder mer bränsle och mer effekt. Många sätter en vridpott som går mellan 0-1500 ohm, man kopplar in den ena sladden på stift två i pumpen och den andra i stift tre. Problemet är att det blir lite grovt tar man ut max effekt går motorn oroligt på tomgång ändrar man bara lite så blir skillnaden inte så stor. Så det slog mig att har man en liknande tabell och den funktionen så kan man ju "mappa" motståndet och få "rätt ohm" vid rätt körsituation.

Frågan är om det skulle gå att åstadkomma?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns ju lite olika sätt att åstadkomma.

Till att börja med så finns digitala potentiometrar, inga problem att styra med en µC, annars finns ju alltid alternativet att tex. skruva ihop ett servo med en pot och styra en helt vanlig potentiometer på så vis.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det skulle absolut gå att fixa. Och ja, då är det ett variabelt motstånd du vill åstadkomma.
Precis som Klas-Kenny säger så antingen med digital potentiometer eller mer servo och vridpot.

Det svåra blir nog att bygga en bra mapp i din befintliga kontroller. Men med priset på arduinos så kan du kanske köpa en för den uppgiften?
Jesper_75

Inlägg av Jesper_75 »

Det låter ju bra att det är möjligt!

Skulle det vara lättare att inte integrera funktionen i den befintliga som jag har till VNT-styrningen? Finns det för få in och utgångar eller blir det för komplex programmering?

Med tanke på att en Arduinon kostar kring 100:- så är inte det någon issue. Kanske känns det aningen smidigare att bara ha en enhet. Men kan man använda grunden i programmet och anpassa då det ju redan tar hänsyn till TPS, tryck och varv? Egentligen byta ut target laddtryck mot target OHM?

Eller tänker jag upp och ned?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Mitt svar kommer utan att ha tittat i programmet, utan bara anta att det kunde vara knepigt (absolut inte omöjligt) att bygga in den funktionen.
Men sätter man sig in i programmet så kan man säkert hitta en lösning! :tumupp:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Glenn skrev:
Jesper_75 skrev: (tex BMW som gärna ville ha en bra ursäkt när dom tillslut gav upp sitt korkade motstånd mot turbos och började använda det trots att dom klagat på hur dåligt det var i 20+ år.. )
Hur kommer de då sig att dom var först i Europa med en serietillverkad bil med just turbo?
Dom har haft turbo i sitt motorprogram sen dess, men kanske inte i samma uträcknings som många andra biltillverkare..
Jesper_75

Inlägg av Jesper_75 »

Vad konstigt det blev! Det ser ut som att jag skrivit att BMW hade ett korkat motstånd mot turbo men så var det ju inte!

Men jag tror väl att de haft ett uppehåll mellan 2002 turbo till 745 och sedan ett ganska långt uppehåll till 335. De har dieslar med tre turboaggregat på idag vilket är intressant. Jag funderar på att montera två på min 325 TDS ett litet typ det med VNT (från en 185hk D5:a) samt ett större typ en mindre lastbilsladdare. Men vi får se vart det slutar.

Vad finns det för alternativ till Arduino?

Vart köper man enkelt billigast komponenter? Jag har inga problem alls med att handla utomlands då tyvärr ofta är betydligt dyrare i Sverige, ofta är ju även frakten dyrare inom Sverige än tex om man handlar från UK eller Tyskland.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

gOry skrev:
Glenn skrev:
Jesper_75 skrev: (tex BMW som gärna ville ha en bra ursäkt när dom tillslut gav upp sitt korkade motstånd mot turbos och började använda det trots att dom klagat på hur dåligt det var i 20+ år.. )
Hur kommer de då sig att dom var först i Europa med en serietillverkad bil med just turbo?
Det var nog snarare det som startade motståndet då den fungerade VÄLDIGT uselt (iom att den inte hade wastegate) och motorpressen klagade rejält på det.

De amerikanska (serietillverkade) bilarna som hade det innan har ju f.ö samma problem.
Dom har haft turbo i sitt motorprogram sen dess, men kanske inte i samma uträcknings som många andra biltillverkare..
Ja, *en* bensinbil typ :) (745) , av okänd anledning, men det jag syftade på var ju när diverse högt uppsatta idioter hos BMW har stått och formligen spytt galla på turbo och hyllat sugmotorer vid diverse lanseringar, givetvis med helt felaktiga och ovidkommande argument.

..Men nu har man ju tagit sej i kragen iaf :)
svanted

Inlägg av svanted »

Jesper_75 skrev:På min bil sitter det en bränslepump "bosch VP37" dessa pumpar kan man "lura" att ge ett högre tryck vilket i sin tur betyder mer bränsle och mer effekt. Många sätter en vridpott som går mellan 0-1500 ohm, man kopplar in den ena sladden på stift två i pumpen och den andra i stift tre. Problemet är att det blir lite grovt tar man ut max effekt går motorn oroligt på tomgång ändrar man bara lite så blir skillnaden inte så stor. Så det slog mig att har man en liknande tabell och den funktionen så kan man ju "mappa" motståndet och få "rätt ohm" vid rätt körsituation.

Frågan är om det skulle gå att åstadkomma?
har gjort precis det, jag använde ett variabelt motstånd styrd av en arduino och spänningen från gaspedalen(0-4.7V)
som gav 10kohm utan gas och sedan succesivt ner till 500 ohm vid fullgas,
det funkade visserligen men inte optimalt...
micklade även med att dämpa tryckgivarens signal som lurade ECUn att ösa på mera turbotryck.
nog funkade det, den gick utav h-e gissar på minst 150 hk
men det var inte lyckat med en turbo som gått 30t mil, så den gav upp med en smäll :badgrin:
Skriv svar