Vet inte om titeln är väldigt beskrivande men men...
Hade tänkt bygga mig en sådan här. Möjligtvis med andra LEDs så jag kan styra färgen på dem individuellt.
Mitt enda problem just nu är hur jag leder strömmen genom roterande delar. Jag har efter lite sökningar fått fram att det är antingen släpringskopplingar eller roterande transformatorer(vridtransformatorer?) men inte var jag kan få tag i dessa på ett smidigt sätt.
Någon som har något tips på var de kan gå att få tag på i sverige eller kan ge en bra återförsäljare utomlands?
Om jag ska ha RGB-LED så blir det vid den första motorn (Från LED-sidan räknat) 11 kopplingar. Vid motor två blir det 14 och vid motor tre 17 kopplingar. Tänkte H-bryggor för att styra riktning samt pulsa hastigheten på dem så det blir 3 extra för varje motor.
Vet att detta kanske är orelastiskt många kopplingar för storleken på bygget men tar man bort RGB-LED och sätter dit vanliga så jag inte kan styra färgen på dem blir det istället 2, 5, 8 kopplingar.
3-axis roterande LED: roterande strömförsörjning
- frownlayer
Re: 3-axis roterande LED: roterande strömförsörjning
Jag har byggt en vindkrafts-snurra för ett antal år sedan, då använde jag en vanlig 6.3mm audiokontakt. för att kunna snurra och genomföra ström på samma gång. dock fick den modifieras efter ett tag då den lossnade vid ca 4meter/sek. det finns ju även mindre, 3.5mm med 4 poler istället för 3. då kan du slippa lägga massa extra jobb.
Dom kallas "släp rings kontakt" eller "slip ring" på Engelska.
Du kan också spänningssätta ett kullager. Kullagret sitter på ett rör av icke spänningsledande material. Kullager köper man billigt från tex www.hobbyking.com eller Ebay då dom små dimensionerna är "reservdel till RC-helikopter" och kostar ca 2-3kr styck.
Ett annat alternativ är att bara använda matningsspänning och låta styrelektroniken "snurra med" i konstruktion. Det är ju bara frågan om en MCU + IRfotodiod + transistor för att kunna köra trådlös PWM.
Ett annat alternativ är att bara använda matningsspänning och låta styrelektroniken "snurra med" i konstruktion. Det är ju bara frågan om en MCU + IRfotodiod + transistor för att kunna köra trådlös PWM.
Vill du vara extra kreativ så kan du utgå från en takfläkt och låta det vara grunden.
Idag är också "lysdiodstejp" mycket billigt och ger en stor "effekt" för lite pengar och arbete. Dom fjärrkontrollers som finns till kan man troligen använda rakt av.
Idag är också "lysdiodstejp" mycket billigt och ger en stor "effekt" för lite pengar och arbete. Dom fjärrkontrollers som finns till kan man troligen använda rakt av.
- prototypen
Takfläkten har väl ingen strömförsörjning till det som roterar?
Brauns eltanborstar har trådlös laddning via "transformator " utan egentlig kärna
Protte
Brauns eltanborstar har trådlös laddning via "transformator " utan egentlig kärna
Protte