Läsa av kompass och höjdriktning m Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Corpze

Läsa av kompass och höjdriktning m Arduino

Inlägg av Corpze »

Hej, jag funderar på om en sådan här: http://dx.com/p/three-axis-magnetic-fie ... ino-148734 är noggrann nog att kunna peka ut altitude (höjd i grader, 0-90) och azimuth (0-360 grader längs med horisonten)

Om den skulle kunna funka är idén att montera den på ett stativ och sedan läsa av på en 2x16 LCD var jag pekar med stativet. Är detta möjligt, har en Arduino UNO, tyvärr inga digitala portar lediga, går det att använda de analoga?

MVH
Senast redigerad av Corpze 13 februari 2013, 19:23:46, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH

Re: Läsa av alt/az-kordinater

Inlägg av ToPNoTCH »

Den där pratar man I2C med.
Det är "normalt" låst till A4 & A5 på din Arduino.

Du kan använda två andra (även analoga pinnar), men det innebär att du inte använder processorns inbyggda hårdvara för I2C utan måste bit-banga.
Det är knepigt att fippla med, men det finns ett library som är bra här SoftI2cMaster.
Jag har själv kört med det libraryt med pinnarna A8 & A9.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...är noggrann nog att kunna peka ut altitude (höjd i grader, 0-90) och azimuth (0-360 grader längs med horisonten)

Är inte det själva definitionen av en "kompass"?
Vag skulle den annars "peka ut"?
Eller undrar du kanske vilken precision den har?
Corpze

Inlägg av Corpze »

tänkte mest på hur precis pekningen kan bli, ska använda den till ett teleskop med 700mm brännvidd på så jag vill ha en noggrannhet på ca 5bågsekunder, men 10-15 skulle funka också!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, det är ju en *helt* annan sak än 0-90, 0-360 (hela) grader. :-)

5 bågsekunder är alltså 5/3600 grader eller ca 0.0014 grader.
Den typern av precision är jag ganska övertygad om att man *aldrig* når med kretsar
som den i länken. Men kolla vad de själva säger, se tillverkarens datablad:
http://www51.honeywell.com/aero/common/ ... ass_IC.pdf

Där står bl.a : "Enables 1° to 2° Degree Compass Heading Accuracy".
Eller med andra ord 3600-7200 bågsekunder, en liten bit från 5 eller 10-15 bågsekunder.
Senast redigerad av sodjan 10 februari 2013, 23:16:48, redigerad totalt 1 gång.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Hmm... det räcker i och förstås för att rikta in sökaren såpass noggrant, är ju trots allt inte min fotomontering jag skall använda, så det kan gå ändå, störs den av metaller tro? armen jag skall montera den på är i alu och teleskopet kommer hamna ganska nära den också, det är i stål...

edit; har läst lite om de magnetometrar med tre axlar som används för att bestämma bl.a kompassriktning, de verkar ha en tendens att inte fungera så jättebra när te tiltas, det finns tiltkompenserade men de verkar vara mkt svåra att koda för att få något vettigt ur, någon som kan mer om dessa break out boards?

MVH
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nu har jag kikat lite mer på olika sensorer, de "vanliga" magnetometrarna, även den jag länkade till från dx verkar inte vara tiltkompenserade, jag antar att en sådan är att rekommendera för mitt bygge då den kommer att vara monterad "tiltad", kommer en sådan här att fungera då? https://www.sparkfun.com/products/10888

Sedan är jag lite orolig för hur metallen i närheten kommer att påverka, men går de störningarna att "kalibrera" bort?

MVH
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

En vettigare väg tror jag är att ha högupplösta rotationsgivare och köra en manuell uppstartskalibrering mot några stjärnor.

Här är en modell som hade fungerat:

Positions per rev: 8 388 608 (23 bits)

http://www.heidenhain.de/de_EN/php/prod ... age%5D=116
Corpze

Inlägg av Corpze »

Tanken har slagit mig, jag har en gammal givare liggandes hemma: http://www.abelektronik.com/docs/files/91_813.pdf

Men den verkar bara gå från -60 till +60 grader? Sedan vill jag inte göra så stora ingrepp på stativet heller, men det kanske är enda vägen att få hyffsat noggranna avläsningar? Jag kan köpa en felmarginal på 1 grad, och sedan göra inställningen via sökarteleskopet.

Notera att jag inte vill ha styrning eller någon sorts align, jag vill enbart ha an avläsning som jag kan skicka till en LCD.

Kalibrering vill jag också undvika i största mån, stativet kommer att ställas upp i våg, så jag kommer att utgå från det när jag skriver korrigeringskoden.
Skriv svar