Trådlös termometer till vedpanna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zkronk

Trådlös termometer till vedpanna

Inlägg av Zkronk »

Hej.
Jag undrar om det finns någon färdig lösning för att kunna övervaka temperaturen på vattnet i en vedpanna på ett utomhusavstånd på dryga 100m utan att behöva gräva ner en lång kabel. Om man skulle vara tvungen att själv bygga ihop något, är det jättesvårt? Jag har suttit och funderat en del men jag har inte hållt på så mycket med varken termometrar eller trådlösa överföringar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Om du nöjer dig med ett temperaturlarm är det ganska enkelt att bygga, t.ex. m.h.a Rustas trådlösa dörrklocka.

Om du däremot vill kunna mäta temperaturen är det betydligt svårare.

Hmm.. det är inte så att du vill övervaka en temperatur på 78 grader? :razz:
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Okej... Nä, när ett eventuellt larm skulle lösa ut så skulle det i så fall vara när pannan kokar, och då är det bråttom om man ska hinna springa iväg dit och stänga draget :lol:

Och nej, det är en helt vanlig vedpanna som temperaturen ska mätas i ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns små trevliga radiomoduler (Easy Radio) som kan köpas på Acal, det är de billigaste moduler jag har hittat och de fungerar mycket bra!

Ta en lämplig sensor (t.ex. DS18S20 eller liknande), en PIC (eller dylikt) och en TX-modul och sätt i pannrummet, gör mjukvaran så att den omvandlar tempen och skickar t.ex. var 30 sek.

Mottagaren kopplar du till lämplig enhet, det kan vara en annan PIC med gränser inlagda, sen kan du få "PANIK larm", "lite sådär-larm", "allt OK" osv. bara fantasin sätter gräns.

Tar du 2 st. tranciever-moduler kan du även överföra data från huset till pannrummet, alltså åt båda håll fast de är ju dyrast, ca: 360:-/st har jag för mig och det är mycket billigt för att vara radiomoduler.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Med Icecap,s lösning får man ju precis den funktion man själv önskar. Kan du inte programmering så tar det ju tyvärr ett tag att få fram en färdig lösning.

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q5 ... N&sw=16644

Denna kanske skulle gå att använda. Kanske man kan få upp räckvidden om du bygger en extern antenn till både mottagaren o sändaren. Dessa antenner placeras så klar utomhus med fri sikt till varandra.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Tack så hemskt mycket för svaret Icecap! :)
Det där låter ju helt klart genomförbart, fick en massa ideér nu på hur det skulle kunna byggas.

De där Acal, måste man ringa eller maila till dem om Easy Radio? För jag hittade inte modulerna på deras sida.
Vet du vad det kostar för en sändare och en mottagare?

Jag höll på med mikroprocessorprogrammering i gymnasiet, vi hade en HC-11 med en Motorola-processor i
som man programmerade via en PC och skrev koden i Assembler, har jag nytta av den kunskapen när man programmerar en PIC?
Eller är det något annat språk som de använder sig av?

Jag har ingen koll på hur den trådlösa överföringen fungerar, men man borde kunna ha 2 st termometrar i pannrummet va?
Tänkte dels en i pannan och en i ackumulatortanken vi ska ha, eller kanske rent utav 2 st i tanken uppe och nere, och en i pannan :D
Men rökgastemperaturen är ju högre än vad de dära termometrarna klarar av :(
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har för mig att jag gav 130:- för sändaren och 260:- för mottagaren. Man kan sända upp till 180 bytes per "klump" och den ska kopplas till en UART, enklast så.

Du kan överföra precis vad du vill, jag hade t.ex. skickat talen som:
STX (ASCII 02) TMP1TMP2... ETX (ASCII 03)
där varje TMPx är t.ex. 0865 som alltså betyder 86,5°C. Detta betyder att du kan sända data från 22 sensorer i varje klump och det borde ju räcka skulle jag tro.

Rökgastempen kan du ju mäta med en annan sensor och använda en MCU med inbyggd ADC samt scale det till rätt värde, rätt enkelt. Kan även utvidgas allt eftersom.

Jag har bara e-mailat med Acal och beställda på det sätt, inga problem. Radiomodulerna finns via deras "leverantör"lista (LPRS), de har ingen prislista så det kan vara vettigt att hälsa på LPRS' sida o hämta databladen o läsa först. Acal kan också svara på mycket om du har frågor.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Okej... Då är det alltså en programmerare för mikroprocessorer som behöver inhandlas först och främst, samt minst två mikroprocessorer.
Är PIC ett bra val? Har du tips på vart man hittar den billigaste programmeraren?
Och vilket PIC-chip är lämpligt till mitt bygge? Jag hade tänkt visa temperaturerna på en LCD-display om det krävs någon speciell PIC för det.

Tips om sidor där man kan läsa sig till kunskapen som behövs för det här projektet uppskattas också :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu beror det ju på vad du kan innan och sånt.
Om du väljer presentation på ett LCD-modul med inbyggd controllerkrets kan vilken PIC (med pinnar nog) klara det, mjukvaran sköter om formatteringen o sånt.

Jag hade ju valt en annan processor, t.ex. en Freescale (f.d. Motorola) där man kan få en officiellt gratis C kompiler men det finns andra, PIC är bra också men inte mitt förstahandsval alltså. Smak o tycke, du vet.

Radiomodulerna fungerar så att man kan skicka max. 180 bytes åt gången, sen ge radion en liten chans att verkligen skicka dom varefter man kan skicka nästa kloss. I ditt fall kan du anse att du har ett kabel med seriell kommunikation på 5V nivå, alltså låtsas att du har de 2 enheterna kopplat direkt ihop. Det undanlätter en del vid experimenter.

En programmeringsenhet till en MCU kan vara oerhört enkel eller väldig komplex, själv använder jag en 16-bit MCU från Fujitsu med 128K flash, 6K RAM, 5 UART, 3 Timers och en del andra godsaker, gratis C kompiler (officiell) och ett styckpris om ca: 100:- + moms. Kör 16MIPS på ett 4MHz kristall och duger alldeles utmärkt till mig.

Programmeringsinterfacen är en MAX232 samt att bygla 2 MODE-pinnar till rätt läge och det är ju till att göra ganska billigt.

Till PIC har jag använd JDM:en med framgång, den är definitiv inte optimal men billig, tänkar man att bli seriös vill jag rekommendera en "riktig".

Själv har jag lite svårt för att förstå att jag ska lägga 5 MCU:ars pris på en programmeringsenhet när jag kan nöjas med en MAX232......

Samma seriekanal kan i övrigt användas till att kommunicera med en COM-port (terminalprogram) så att man kan skriva ut debug-information osv.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Projekt SMT160-30

Inlägg av SvenPon »

Tycker du skall snegla på mitt projekt
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... px?tid=787

SMT160-30 kan modulera en enkel FM sändare med 4Khz - 1 Khz
Temperatursensorn Smarttemp har följande egenskaper:
Kräver endast 1 ledig port på din mikroprocessor
Inbyggd A/D omvandlare med pulsbreddsmodulerad frekvensutgång ger enkelt interface mot omvärlden
Linjär utgång
Kortslutningssäker
Okänslig för ledningslängd
Matningsspänning: +4,7 till +7,0 V

Sen övervakar du enkelt på din PC
Skriv svar