Hej, jag funderar lite på ett väldigt enkelt projekt där jag vill kunna trycka på 2st knappar trådlöst.
Där jag jobbar har vi en stor port för lastbilar där vi på vintern även brukar köra in våra personbilar för att slippa skrapa rutor mm. Eftersom jag gissar att företaget vi hyr lokalerna av inte skulle tycka om att jag skulle börja mecka i elskåpet som styr portarna så skulle jag vilja angripa problemet från ett annat håll.
Skulle man på något enkelt sätt kunna lösa detta med att använda 2st solenoider som trycker på knapparna manuellt och styrs av 2st billiga fjärrströmbrytare från jula eller liknande via fjärrkontroll.
Ungefär hur skulle man göra då? Fjärrströmbrytarna går ju på 230V så jag antar att man måste modifiera dom på något sätt för att kunna styra solenoiderna?
Skulle det även gå att trycka på knapparna manuellt efteråt så skulle det vara väldigt bra.
Enkel knapptryckare?
-
Re: Enkel knapptryckare?
Köp en 2 kanalig fjärrstyrning för 12V på elfa eller dylikt.
Produkten är det mindre problemet här.
Får ni bygga en sådan här enhet och koppla till systemet?
Vad händer om någon skickar data som triggar knappen?
Antingen av misstag(billiga moduler utan checksum osv) eller med vilje.
Jag skulle rekommendera att inte pilla på saker ni inte äger.
Produkten är det mindre problemet här.
Får ni bygga en sådan här enhet och koppla till systemet?
Vad händer om någon skickar data som triggar knappen?
Antingen av misstag(billiga moduler utan checksum osv) eller med vilje.
Jag skulle rekommendera att inte pilla på saker ni inte äger.
-
Jag skulle kolla in Eltako. De har ett fjärrstyrnings relä som finns i 2 versioner. ett 24 v och ett 230 v som man sedan kan ansluta 1-50 st fjärrkontroller.
(Har själv installerat detta på en motorgrind)
De kostade inte några jätte summor.
Men sen kan du behöva komplettera med ett 2 poligt arbetsströmsrelä eftersom du skall trycka på två knappar samtidigt (Såvida de inte ligger i en gemensam slinga som säkerhet)
(Har själv installerat detta på en motorgrind)
De kostade inte några jätte summor.
Men sen kan du behöva komplettera med ett 2 poligt arbetsströmsrelä eftersom du skall trycka på två knappar samtidigt (Såvida de inte ligger i en gemensam slinga som säkerhet)
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Leta upp två c-låsmotorer från en en bil. De som sitter i Volvo 940 borde vara lämpliga för uppgiften.
Ta sen radiostyrningen från någon slaktad leksaksbil t.ex. och koppla låsmotorerna till utgångarna för fram/back resp. höger/vänster.
Rigga sen upp så att motorerna "trycker" på knapparna.
Enkelt och okomplicerat, och ungefär noll säkerhet.
Jag antar och hoppas dock att porten ändå låses på ett riktigt sätt när ingen är på plats.
Hör annars med de ni hyr av. Jag har svårt att tänka mig att de skulle vara helt omöjliga om ni nu vill installera en riktig fjärrstyrning av porten?
Det är ju inget som kommer förstöra något, och utrustningen kan enkelt avlägsnas den dagen ni byter lokal.
Ta sen radiostyrningen från någon slaktad leksaksbil t.ex. och koppla låsmotorerna till utgångarna för fram/back resp. höger/vänster.
Rigga sen upp så att motorerna "trycker" på knapparna.
Enkelt och okomplicerat, och ungefär noll säkerhet.

Hör annars med de ni hyr av. Jag har svårt att tänka mig att de skulle vara helt omöjliga om ni nu vill installera en riktig fjärrstyrning av porten?
Det är ju inget som kommer förstöra något, och utrustningen kan enkelt avlägsnas den dagen ni byter lokal.