Kan man styra varvtalet på en borrmaskin med en vridpot?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Clarre

Kan man styra varvtalet på en borrmaskin med en vridpot?

Inlägg av Clarre »

Kan man styra varvtalet på en borrmaskin med en potentiometer istället för den elektroniska strömbrytare som sitter monterad orginal?
Bild
Tanken är att använda maskinen till att driva en sak och skulle då behöva ha varvtalsregleringen en bit ifrån maskinen. Visst jag kan flytta orginalbrytaren men jag skulle helst av allt använda en potentiometer istället.
Någon som har en bra ide eller som kan komma med värdefulla tips?
Bittämjaren

Re: Kan man styra varvtalet på en borrmaskin med en vridpot?

Inlägg av Bittämjaren »

Den elektroniska strömbrytaren i borrmaskinen är egentligen en elektronisk varvtalsregulator där potentiometern är knappen som man trycker in olika mycket.
Visst går det att ha en 'potentiometer' utanför någonstans... om den är sisådär på några hundra watt så en triac-baserad lösning är att föredra, jag minns att jag har byggt en sådan grej för länge sedan öööhh på 70-talet när jag var i tonåren, då fanns det inga varvtalsreglerade borrmaskiner. Jag kommer ihåg att den mätte varvtalet på motorn och reglerade efter detta oberoende av belastningen på borrmaskinen.

Så svaret måste bli ett JA på din fråga !
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Vad menar du med vridpot? PWM är väl kanske en lite mer teknisk genomförbar lösning? :)
Clarre

Inlägg av Clarre »

Jag har testat med en PWM av enklaste slag och den reglera från ca 50V och uppåt vilket innebär att det inte går att få motorn att stanna helt som när man släpper knappen på strömbrytaren som sitter på maskinen.

Det går att gå runt det problemet genom att ställa orginalbrytaren i ett bestämt läge, men då får jag inte ut fullt varv på maskinen.

Det var därför jag undrade om det kanske fanns någon smart lösning.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Okej, det är lite svårt att förstå vad du vill... Vad vill du använda för "potentiometer"?

Och angående PWM: Använd en styrenhet som kan gå ner till 0% duty cykle så är det ju kirrat... :)
Clarre

Inlägg av Clarre »

Tack. Ja jag får försöka hitta en sådan.

Hittade en. Bra att få lite tips så man inte fastnar i tankebanorna. Blev lite ställd ett tag där när jag inte fick ner den jag hade under 50V. Men nu är problemet löst.
Tack och bock. :D
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Den där styrningen är egentligen bara en enkel dimmer.

Du kan köpa/bygga en egen motordimmer, var noga med att isolera allt då samtliga komponenter har nätspänning.

http://www.futurekit.com/2009/index.php ... Itemid=312
elste

Inlägg av elste »

man kan köpa en enkel dimmer på typ biltema och sen faskompensera lite med den condin

eller en dimmer med noltrigg (brukar testa sådana med just en borrmaskin)
Skriv svar