Hur fungerar detta? (flygsim instrument)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
archen

Hur fungerar detta? (flygsim instrument)

Inlägg av archen »

Hej på er,
Jag håller på att bygga en flygsimulator som endel av er lagt märke till. Hittade på tillverkaren som gör instrument och paneler åt Boeing och jag undrar om detta är något man kan göra med en sån CO CNC Laser 40W som man kan köpa relativt billigt på ebay?

Eller är detta någonting helt annat?

mvh Anders
Senast redigerad av blueint 6 februari 2013, 00:47:38, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Morgons

Re: Hur fungerar detta?

Inlägg av Morgons »

Bild

tro inte du behöver så mycket som 40w men det vore fränt!
om du har en laser så köp ett galvo element, kostar inte många dollar från Aliexpress (10$)

Sen kan du märka vad du vill.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

morgons: var hittar du till dom priserna ? gärna en länk :) brukar ju kosta mycket mer
archen

Inlägg av archen »

Lär jag ha en CNC-laser för detta eller hur fungerar det?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror inte att ovanstående har någon större kunskap i problemen med att rikta CO2-laser, dvs speciella speglar, linser i ZnSe, fokallängdsproblem osv som du skulle få med en galvolaser, för så enkelt som dom beskriver är det verkligen inte...

För att svara på din fråga, ja det går att göra med en 40w kina-laser, men det beror på vilket material du ska jobba på, om jag förstog videon rätt så är det typ en plexiglasbit laminerad/målar med någon form av svart yta som man graverar igenom för att släppa igenom ljuset? I så fall så bör det gå att göra med en 40w kina-laser.

Den lasern som används i videon är en galvoriktad fiberlaser, dvs saker som kostar långt över en hobby-budget ;)
(även om vissa på forumet verkar ha väldigt rymliga hobbybudgetar)
archen

Inlägg av archen »

Tackar för de svaret Meduza! Du har förstått de helt rätt. Biten är av en värmetålig acryl som först målas med en vit färg som släpper igenom ljus bra. sedan målas den svart och till sist graveras. Sedan sitter det små glödlampor bakom som lyser upp instrumentet.

Hade varit väldigt intressant om man kunde göra detta i en kina-laser. Kan jag använda styrsystemet som jag byggt till cnc-fräsen eller kräver en laser någon annan form av styrning?

Mvh Anders
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

40w cnc-lasrarna på eBay brukar vara färdiga med styrning.

Du har inte provat att gravera det hela med din cnc-fräs, det borde gå även det (om än lite pilligare)?
archen

Inlägg av archen »

Nej jag har inte gjort de än. Får testa vid tillfälle. Är det ett graveringsverktyg som gäller då?

Såg dessa lasrar endast går på ca 6700 från UK med dagens usd valuta. De är ju ingenting? Fungerar dom bra? Tänkte på hur pass bra precision är det på dessa när de gäller hur djupt de ska skära? Krävs ju ganska bra precision för att bara ta bort de översta lagret av färg.

Mvh Anders
Morgons

Inlägg av Morgons »

ang priser...

annan länk...

svårt att sätta priset dock
Skriv svar