Ljud på flera kanaler, med valbara nivåer!
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Ljud på flera kanaler, med valbara nivåer!
Sitter och funderar på en spelning jag bevistade igår!
Om man har spelat in en orkester med 5 - 6 gubbar.
Finns det något program för uppspelning där man kan sätta utnivåerna valfritt? Som en mixer med 6 kanaler.
Först kanske jag vill ha sångarens texter. Andra gången är det gitaristens riff som jag vill lyfta fram.
Vad använder jag för moduler då?
Gärna webbbaserat eller android appat.
Och när jag nu önskar mig så vore det kiff om texten kunde scrollas på något sätt också.
Men snart är det både Vår och Sommar säger Lasp
Om man har spelat in en orkester med 5 - 6 gubbar.
Finns det något program för uppspelning där man kan sätta utnivåerna valfritt? Som en mixer med 6 kanaler.
Först kanske jag vill ha sångarens texter. Andra gången är det gitaristens riff som jag vill lyfta fram.
Vad använder jag för moduler då?
Gärna webbbaserat eller android appat.
Och när jag nu önskar mig så vore det kiff om texten kunde scrollas på något sätt också.
Men snart är det både Vår och Sommar säger Lasp
Re: Ljud på flera kanaler, med valbara nivåer!
Det måste väl finnas nån lämplig modern mjukvara som funkar som en flerspårsbandare och som en mixer?
Lite avancerat kanske, men har du det som sex separata ljudspår så kan du ju alltid köra Audacity http://audacity.sourceforge.net/, egentligen redigeringsprogram men det går att spela upp och justera volym för varje kanal för sig.
Googlade lite snabbt på appar och hittade den här
https://play.google.com/store/apps/deta ... bile&hl=sv
Men du har ju bara en mik på en Android-enhet...? Eller går det att via t.ex. blåtand ansluta flera? (jag läste inte så noga om appen)
https://play.google.com/store/apps/deta ... bile&hl=sv
Men du har ju bara en mik på en Android-enhet...? Eller går det att via t.ex. blåtand ansluta flera? (jag läste inte så noga om appen)
Vilken programkälla tänkte du använda? Om alla 5-6 spåren ligger i samma kanal kan man väl inte skilja på dem efteråt?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tack för bra svar. Skall förklara mig lite bättre. Syftet skall ju framgå i frågeställningen 
Jo säg att jag har material, en rockgrupp som har kört en studioinspelning som kanske är reducerad till sex kanaler.
Det enda jag då vill göra, och appen skall vara så ren som möjligt, är att styra utnivån individuellt!
Vill jag lyfta fram texterna så skall sångaren komma fram lite mera och inte drunkna i trummorna.
Men så vill jag ju ha ös i vissa tillfällen.
Så istället för att välja mer höger eller vänster på stereon vill jag kunna lyfta de olika eller dämpa, med hjälp av mixerreglar.
Kunde man ersätta reglarna med små miniporträtt av de olika bandmedlemmarna har man allt.
Tänk er en ABBA låt med sex kanaler där du lyfter Agneta lite grann.
Förutsättningen är ju som sagt att man har ett mångkanalsmaterial på en hemsida för nedladdning.

Jo säg att jag har material, en rockgrupp som har kört en studioinspelning som kanske är reducerad till sex kanaler.
Det enda jag då vill göra, och appen skall vara så ren som möjligt, är att styra utnivån individuellt!
Vill jag lyfta fram texterna så skall sångaren komma fram lite mera och inte drunkna i trummorna.
Men så vill jag ju ha ös i vissa tillfällen.
Så istället för att välja mer höger eller vänster på stereon vill jag kunna lyfta de olika eller dämpa, med hjälp av mixerreglar.
Kunde man ersätta reglarna med små miniporträtt av de olika bandmedlemmarna har man allt.
Tänk er en ABBA låt med sex kanaler där du lyfter Agneta lite grann.
Förutsättningen är ju som sagt att man har ett mångkanalsmaterial på en hemsida för nedladdning.
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 2 februari 2013, 10:32:55, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Så var det detta med textmassan också!
Den vill jag ha scrollad som en i en karoke.
Den vill jag ha scrollad som en i en karoke.
Du vill alltså ha en karaokespelare som klarar av att att spela upp och mixa flerkanaligt material?
Jag tror du får väldigt svårt att hitta nåt färdigt där... det känns som ett väldigt smalt användningsområde.
Det finns lösningar för karaoke, men såna spelare klarar knappast fler kanaler än vanlig stereo (särskilt inte om varje kanal ska kunna regleras och panoreras för sig).
Jag tror du får väldigt svårt att hitta nåt färdigt där... det känns som ett väldigt smalt användningsområde.
Det finns lösningar för karaoke, men såna spelare klarar knappast fler kanaler än vanlig stereo (särskilt inte om varje kanal ska kunna regleras och panoreras för sig).
- Gildebrand
Tror inte att det är möjligt riktigt på en Android-lur, de har inte så mycket under huven för att bearbeta ljud. Men typ GarageBand för iPad kanske vore något?