Ett par frågor gällande Eagle och komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MaggoT
Kontakt:

Ett par frågor gällande Eagle och komponenter

Inlägg av MaggoT »

Hejsan!
Jag sitter och försöker lära mig att rita scheman i eagle och sedan göra kretskortslayouter av dessa :) nu börjar jag äntligen få kläm på det grundläggande men jag har lite frågor...

1. Finns det någon "vanlig" potentiometer i komponentilistan? (Med "vanlig" menar jag en sånhär: art.nr 64-213-09 på elfa, jag har nästan endast använt pottar av denna typ)
Bild
Jag lyckas inte hitta någon som har rätt avstånd mellan "löd-öarna".. Har prövat en massa olika ur "pot" libraryn men ingen verkar ha rätta mått..

2. Jag brukar använda 1mm Grid när jag placerar ut via:s och ritar banor mellan dessa, men vissa komponenter (switches och dyl) har ju inte monteringshålen på exakta millimeter så det går inte att dra ledningsbanorna rakt till via:ns mitt, utan ledningen hamnar lite snett (hmm dagens bästa förklaring :lol:) finns det något bra sätt att få detta snyggt? Bör jag använda en annan grid-storlek?

3. Ibland brukar jag tycka att vissa komponenter har lite väl små "löd-öar", kan man förstora upp dessa på något bättre sätt än att lägga en till via ovanpå?

Hoppas någon orkar svara på mina nybörjarfrågor :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"1mm Grid"

Nästan *inga* komponenter ligger på mm-grid, använd en lagom bråkdel av en tum istället. T.ex 0.025" så får du fyra "steg" per normal modul (0.1") eller *ca* 0.6mm.

Du kan alltid gå in i Library delen och ändra som du vill.

Många som kör Eagle lite mer professionellt, använder enbart *egna* komp. bibliotek. I senare versioner har det blivit enklare att kopiera de olika delarna i Library delen.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Okej tack för tipset, ser nu att det ligger mycket bättre på 0.025 inch grid :)
Jag funderade på att göra ett eget library för de vanligaste komponenterna jag använder..
File > New > Library och sedan Save As.. blabla
Frågan är hur kopierar jag t.ex en 5mm LED till mitt bibliotek för att sedan kunna göra padsen lite större på denna?

EDIT: Kom på det, bara att öppna libraryn, högerklicka på en komponent i Control panel och välja "Copy to library".
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Hmm, min LED syns inte när jag tar "Add" i Schematics.. endast på Board.. Hur löser jag detta?
Skriv svar