CNC-fräsningsmjukvarututorials

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

CNC-fräsningsmjukvarututorials

Inlägg av ensten »

Sug på den trådtiteln!

Jag har en fundering på hur man kommer igång med fräsning rent mjukvarumässigt. Om jag har fattat det rätt så är arbetsgången så här:

1) Rita ditt fräsjobb i lämpligt CAD-program
2) Skicka filen till ett CAM-program som skapar G-kod
3) Skicka G-koden till fräsens styrprogram (exempelvis Mach3)

Om man är nybörjare skulle det vara bra med någon typ av tutorial över hela förloppet.
En konkret fråga som jag har till exempel är i vilka sammanhang ritar man i 2D respektive 3D?

Om vi utgår ifrån att man har Mach3 i "fräsen", vilka övriga program rekommenderas. AutoCad, Solid works, Inventor ... ?
Vilket CAM program ska man välja?

Ja, det finns mycket funderingar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Re: CNC-fräsningsmjukvarututorials

Inlägg av DeVille »

Snygg trådtitel..

Har du använt autocad så är det nog lättare att köra 3D i inventor.
Jag har kört autocad och försöker fuska med SW. Men jag begriper inte så mkt nu..

När det gäller CAM beror det ju lite på vad du har för fräs.
Jag använder Artcam, men jag har bara 3 axlar på min "Dolly".
Använder Mach3 för styrningen

Man klarar sig rätt långt med 2D vad. Men ska man börja från noll är det nog bättre att gå på 3D direkt då det är "framtiden" och man konverterar ganska lätt till 2D.

Ska man gå på 3D print så är ju valet självklart ;-)

/DeVille från WindowsPhone
Senast redigerad av DeVille 30 januari 2013, 21:25:30, redigerad totalt 1 gång.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Man bör ju veta hur iso koden ska se ut och vad den betyder. Blir bra mycket enkalre då, på fler sätt.
Så jag skulle börja där.

Sen ska man väll välja program man trivs med, inte vad andra trivs med.
Många program har ju cad/cam i sig.
Jag andvänder Featurecam, rita, importera och gör nc kod.
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Kan tipsa om den "Guerrilla guide to CNC machining, mold making, and resin casting".
Även om den är mer riktad mot att göra gjutformar så finns mycket matnyttigt i början.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jo, jag har ju använt AutoCad en del men i stort sett bara för att rita kartor i 2D. Ska testa Inventor kanske ...
"Min" fräs har 3 axlar.

Det jag är lite rädd för är att köra sönder någonting så jag vill ju åtminstone ha en aning om vad jag sysslar med.
slft

Inlägg av slft »

tog 2 år av famlande i mörker innan jag äntligen fick min fräs att lyda
kör nu ett enkelt 2d cad som heter frontpaneldesigner sparar i dxf och öppnar det i cambam
och får ut g-koder som körs i mach3

//Ola
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Själv kör jag Alibre Design som solidCAD, eportera till dxf, importera till CamBam (CAM), fixa banorna i CamBam, exportera till gkod, öppna i LinuxCNC, kör. Väldigt enkla prylar kan man rita direkt i CamBam så slipper man solidcadden Men har man bara kommit igång med 3D cad så är det väldigt lite extratid att få ordentligt underlag, plus alla andra fördelar.

Så du har fräs alltså? Trevligt, skulle vara kul att träffas och utbyta lite erfarenhet (även om jag har väldigt få timmar på min lillasysterfräs...)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nja, har och har ....
Har inte hämtat den ännu. Men man börjar ju fundera över lite olika saker. Kanske man kan få komma och titta på din maskin någon gång?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Efter min egen erfarenhet säger jag följade

Skaffa dig ett lättanvändt cam program (i mitt fall Cambam). Just för cambam vet jag att det finns ett lass med tutorials på nätet och på deras hemsida/forum.
För att se att du har gjort rekomenderar jag att du försöker få tag i en bra simulator, just denna biten har jag gått nit på. Men en bra sim är ett ovärdeligt verktyg för att se att allt går rätt till och i rätt ordning.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Spännande, vad är det för maskin då? Kanske inte ska kludda ner tråden för mycket med offtopic iofs. Starta gärna en ny tråd med ditt projekt.

Skulle säkert kunna ordna ett studiebesök :) Så har jag en anledning att städa hobbyrummet också :) Men får isf bli mot slutet av Februari, sticker på semester 2v nästa vecka.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Börja med att rita i det du är van med dvs AutoCad, skaffa sedan Sheetcam som ju fungerar alldeles förträffligt. Den är då för 2,5D.

Du lär dig att rita i olika lager dvs att du på ett lager bearbetar med ett och samma verktyg till samma djup, nästa nåt annat osv osv....
När du väl är varm i kläderna så kan du börja snegla på 3D men jag vill påstå att 90-95% av alla jobben så klarar du detta med 2,5D dvs Sheetcam.

Vad du än gör så vimsa inte omkring med en massa olika program, blir garanterat mischmasch. Bättre att lära sig grunderna ordentligt.

My 2cents
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Wise skrev:Spännande, vad är det för maskin då? Kanske inte ska kludda ner tråden för mycket med offtopic iofs. Starta gärna en ny tråd med ditt projekt.

Skulle säkert kunna ordna ett studiebesök :) Så har jag en anledning att städa hobbyrummet också :) Men får isf bli mot slutet av Februari, sticker på semester 2v nästa vecka.
Det är jag som har köpt tecno's maskin.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Aha, kul. Då får du nog en riktigt fin maskin! Och som tecno säger, börja med mjukvaror du redan kan eller känner dig hemma i för att komma igång. Bestämmer du dig för att prova på LinuxCNC så kankse jag kan kickstarta dig lite (har aldrig testat Mach3).
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då är det väl dags då Wise :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

ensten skrev:
Det är jag som har köpt tecno's maskin.
Grattis! En mycket fint genomförd maskin! Och bara att få se tecnos lilla verkstad är värt mycket det (inte 25k kanske dock).
Skriv svar