Ide för på/av brytare/sensor till datorn.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
badgerfromhell

Ide för på/av brytare/sensor till datorn.

Inlägg av badgerfromhell »

Håller på att bygga ett chassi för en m-ITX dator jag tänkt använda som en htpc och vill ha lite hjälp med att hitta några fina på/av knappar.

Jag hade tänkt använda nån form av kapacitiv sensor som brytare så man bara behöver trycka lite lätt eller dra fingret över en viss punkt på datorn men bygger chassit i ett kanske lite väl tilltaget material, nämligen 2mm svartplåt. Vilket eliminerar de flesta kapacitiva sensorer, enl. tillfrågade nära, så frågan lyder.

Har ni några tipps på alternativa brytare/sensorer som reagerar på 'allt' bakom 2mm plåt?

Vill helst inte ta upp hål i chassit.
sebastiannielsen
Kontakt:

Re: Ide för på/av brytare/sensor till datorn.

Inlägg av sebastiannielsen »

Om fronten är separat från resten av chassiet borde du kunna isolera fronten från resten av chassiet (med gummiram/plastram, och plastnit/plastskruv) och sedan använda en simpel touchbrytare-kontroller:
http://www.circuitstoday.com/touch-swit ... ing-ne-555
(Kretsen behöver göras om så den går på 5v VSB istället - dvs 5v relä och eventuellt ändra en del komponentvärden)
Kretsen är gjord för 1cm^2 metallplatta, men ska tydligen vara justerbar känslighet så man får dra ner känsligheten rätt mycket.

som du kopplar till chassiets front. Då räcker det med att nudda fronten på datorn (var som helst) för att den ska starta. Tänk på att alla punkter där fronten nuddar jord måste isoleras i så fall.

När det kommer till elsäkerhet (om nätagget pajar så att det släpper igenom 230v) så tänker jag att då borde ju den 230v gå ut över övriga delar av datorn - dvs moderkort m.m., som är förbundet med chassiejord via jordplanet - därmed övriga chassiet också och lösa ut ev JFB/säkring så att metallfronten på datorn är ojordad är nog inga större bekymmer.
Skriv svar