Brother TC-221

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Klubben

Brother TC-221

Inlägg av Klubben »

Hej alla glada!
Har hittat en Brother TC-221 på auktion som går ut alldeles för snart så jag är tacksam för svar snart om någon sitter på kunskap :) . Är det någon som vet någonting om dessa maskiner? Säljaren påstår att den är från 1982, servad för ett år sedan och tuffar på i produktion idag. Vad jag har förstått så är det Brothers egna styrsystem som ligger på, hur är detta att jobba med?

Finns det något interface att koppla till dator med CAD/CAM?
Hur funkar det att göra cirkulära hål i den?
Går det att gänga utan större bekymmer?
Vad kan en sådan maskin tänkas vara värd?

//Anders
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Brother TC-221

Inlägg av hcb »

Jag kan absolut ingenting om det du frågar om, men det var nyligen (idag?) en tråd om att man skulle se upp med styrsystemen till Brother.

Edit: Se persas inlägg här.
persa

Inlägg av persa »

Varning !!!

Visst kan du göra runda hål om du borrar eller kör med ursvarvningshuvud. Men jag antar du vill kunna fräsa runda hål :D

Vad jag vet är dom äldre brothersystemen enbart rätlinjestyrda (ingen cirkulär interpolering möjlig)
Dessutom har dom vad jag vet ingen ISO-kod (enbart dialog). Troligen inte lätt med postprocessor till dialogformatet
Interface för datorkommunikation mycket tveksamt

Gängning med tapp borde däremot gå mycket bra. Maskinen är ju ett borr- och gängcenter

Är säljaren samma som ägaren ? Eller har du bara pratat med auktionsfirman. Får du prata med ägaren borde han enkelt kunna bekräfta vad som gäller. En auktionsfirma är normalt lugnare ju mindre dom vet om maskinen :tumner:

Edit: Blev lite dubbelt med hcb:s inlägg
floppen

Inlägg av floppen »

Hejs

Köpte en TC-229N 97a med CNC-620 för några år sen dock med kass servomotor på X axeln men löst nu, Jag använder den ihop med Microtech's 2D cam och TCKom.
Tycker iof att den är lätt att programera "dialog" vet inte hur TC-221 är.
Tror Bromi säljer & servar Ring och hör med dom.

Brother är mekaniskt bra enligt mig men kan inget om dom äldre, jag kör ofta rigid gängning eller vad det heter när man kör tappen direkt i konan utan utjämnare i den och det är jätte enkelt att med dialog få till, Även gäng fräsning fungerar bra "Typ samma som cirkulär utfräsning" Dock så har jag kanske ett senare program i den.
Det som inte går är att röra tre axlar linjärt samtidigt "med undantag av gängfräsning" men du kan köra X & Z, Y & Z eller X & Y samtidigt.

Tror det sitter sanyodenki servo i den och dom bör gå att koppla ihop med mach3 om du orkar.
Om du köper och behöver hjälp så finns jag 20 min söder om gbg.
persa

Inlägg av persa »

Ja, 1997 hade säkert Brother kommit betydligt längre med sina styrsystem. Men 80-talare är ytterst tveksamma
Klubben

Inlägg av Klubben »

Ni är ju underbara, tack för snabba svar!

Precis persa, vill gärna kunna fräsa runda hål med den, sjukt mycket smidigare än ursvarvningshuvud när det skall göras lite olika storlekar, dessutom inte lika tungt verktyg :)

Säljaren är inte samma som ägaren, skall ta och försöka få tag på denna imorgon och fråga lite mer. Har bara pratat med auktionsfirman som i sin tur har fört vidare mina frågor till ägaren.

floppen, tar tacksamt emot hjälp om det blir något med maskinen, bor själv i göteborg så det är ju när och bra, du har förresten PM :)

Tyvärr verkar det dessutom vara ISO-30 kona på den, och inga tillbehör ingår. Hade det varit 40 kona hade det varit mer intressant då vi har en hel drös redan till den manuella fräsen hemma. Men det går ju alltid att få tag på :)
floppen

Inlägg av floppen »

floppen, tar tacksamt emot hjälp om det blir något med maskinen, bor själv i göteborg så det är ju när och bra, du har förresten PM
Nop, inget PM
Klubben

Inlägg av Klubben »

Hmmm... märkligt, den finns inte i skickat korgen heller när jag kollade nu idag.
Det blev tyvärr ingenting den här gången i alla fall, den kändes lite väl omodern. Tusen tack för all input i all fall :)
Skriv svar