Testa trefas transformator med 1-fas
Testa trefas transformator med 1-fas
Halloj,
Jag har fått tag på en trevlig tre-fastransformator, men för tillfället har jag inte tillgång till tre-fas spänning. Kan jag testa trafon med 1-fas på något sätt? Om jag ansluter 230 volt 1-fas mellan L1 och L2 (eller mellan L1 och L3), då borde spänningen ligga over 2 primärer i serie , eller hur?
Jag borde då få halva den tänkta sekundär-spännningen över mittstiftet och vardera sidan?
Tänker jag rätt nu?
Jag har fått tag på en trevlig tre-fastransformator, men för tillfället har jag inte tillgång till tre-fas spänning. Kan jag testa trafon med 1-fas på något sätt? Om jag ansluter 230 volt 1-fas mellan L1 och L2 (eller mellan L1 och L3), då borde spänningen ligga over 2 primärer i serie , eller hur?
Jag borde då få halva den tänkta sekundär-spännningen över mittstiftet och vardera sidan?
Tänker jag rätt nu?
- prototypen
Re: Testa trefas transformator med 1 fas.
Spänning in gånger omsättningen = spänning ut
Lika för strömmen. Sänker man inspänningen så sjunker även utspänningen.
Och det kommer att vara halva spänningen mellan änduttaget sekundärt med din koppling.
Protte
Lika för strömmen. Sänker man inspänningen så sjunker även utspänningen.
Och det kommer att vara halva spänningen mellan änduttaget sekundärt med din koppling.
Protte
Att köra en trefasmotor på en fas är möjligt, du kopplar L till L1, N till L2 och en kondensator på ett par µF från L1 till L3.
Storleken på kondingen beror på hur stor motorn är.
Ingen aning om det funkar på en trafo dock.
Storleken på kondingen beror på hur stor motorn är.
Ingen aning om det funkar på en trafo dock.
- prototypen
Vadå, kondensator?
Det är en transformator och de hoppas jag står helt stilla.
Det kommer att bli halva utspänningen sekundärt om det är en Y kopplad trafo.
Med en Y-D kopplad så blir det nog lite mera spännande.
Protte
Det är en transformator och de hoppas jag står helt stilla.
Det kommer att bli halva utspänningen sekundärt om det är en Y kopplad trafo.
Med en Y-D kopplad så blir det nog lite mera spännande.
Protte
Det beror väl lite på hur transformatorn är konstruerad, en 3-fastrafo är väl för det mesta egentligen tre 1-fastransformatorer?
Problemet är väl om de på nåt sätt delar kärna...
Men jag har sett 3-fastrafos som består av 3 separata toroider (som har primärerna D-kopplade för att slippa nolla, och sekundärerna Y-kopplade för att kunna ta ut tre stycken 230 V-grupper).
Men jag har sett 3-fastrafos som består av 3 separata toroider (som har primärerna D-kopplade för att slippa nolla, och sekundärerna Y-kopplade för att kunna ta ut tre stycken 230 V-grupper).
- prototypen
Jag bygger trefas trafos av tre ringkärnor i parti och minut.
http://elektronikforumet.com/forum/down ... =14322&t=1
Protte
http://elektronikforumet.com/forum/down ... =14322&t=1
Protte
Snygget bygge med dina 3 1-fasre.
OK. Jag tror jag förstått av svaren att det inte är nått konstigt med en tre-fasare. Det blir halva spänningen ut om jag ansluter 1-fas över L1 och L2.
Men vad händer med L3? Blir det inte en spänning inducerad där?
OK. Jag tror jag förstått av svaren att det inte är nått konstigt med en tre-fasare. Det blir halva spänningen ut om jag ansluter 1-fas över L1 och L2.
Men vad händer med L3? Blir det inte en spänning inducerad där?
- prototypen
Nej, det normala är en trebent E I kärna med lindningar på alla tre benen, that's it.Nerre skrev:Det beror väl lite på hur transformatorn är konstruerad, en 3-fastrafo är väl för det mesta egentligen tre 1-fastransformatorer?
Nu finns det ett företag någonstans östkusten Småland som gör något som påminner om toriodkärna med tre ben i triangel. Min transformatorguru såg ingen större vits med det hela.
Protte