slotting machine på svenska?
slotting machine på svenska?
Skulle någon kunnig själ säga mig den korrekta svenska benämningen för en "slotting machine" i klippet nedan?
Re: slotting machine på svenska?
Nu har jag ingen aning, men för mig liknar det en vertikal klipphyvel?
Kilspårs maskin är nog korrekt benämning,men jag hade nog kallat den för en vertikal kipphyvel då man borde kunna ha den till mer än kilspår.
Jag använder en gammal kilspårsmaskin ibland på jobbet och på den så har man kilspårsbrotchar som den drar upp och ner medans man matar fram detaljen som ska göras spår i.
Jag använder en gammal kilspårsmaskin ibland på jobbet och på den så har man kilspårsbrotchar som den drar upp och ner medans man matar fram detaljen som ska göras spår i.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Njae....
Den i videon har ingen 'clapper box' så då är den väl inte vertikal kipphyvel? Rätta mig gärna om jag har fel.
Den i videon har ingen 'clapper box' så då är den väl inte vertikal kipphyvel? Rätta mig gärna om jag har fel.
tack för svaren, vertikal kipphyvel gav mig vettiga sökningar
Har sett en del vanliga kipphyvlar som inte haft någon clapper box,men det kan mycket väl vara så att det ska finnas på alla kipphyvlar egentligen
Har man inte en sån fräck indisk maskin som tråden handlar om så kan man ju göra som den envise tysken i detta klippet

Har man inte en sån fräck indisk maskin som tråden handlar om så kan man ju göra som den envise tysken i detta klippet