Val av frekvensomformare till spindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
3uba296

Val av frekvensomformare till spindel

Inlägg av 3uba296 »

Står i valet och kvalet att beställa frekvensomformare till fräsbygget, tanken är att köra en vattenkyld 2.2kw kinaspindel men satsa på en annan frekvensare än de allra billigaste kinesiska. Har kikat på http://www.inverterdrive.com och fastnat för denna: http://www.inverterdrive.com/group/AC-I ... 1E-09A8-2/

Tycker den känns trevlig och dessutom har den inbyggd nätfilter.

Finns det någon anledning till att denna inte skulle vara lämplig till min kommande spindel och övrig utrustning? Tanken är att köra Mach3 och styra det hela med en Gecko G540.

Bild
Användarvisningsbild
3uba296

Re: Val av frekvensomformare till spindel.

Inlägg av 3uba296 »

Ingen som har en åsikt? Jag sitter med ett darrande finger på köpknappen här. :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är väl inget fel på ABB's omformare, använder själv storebrodern ACS850 i våra applikationer.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Den är helt ok lätt och logisk meny. Men har inte mycket fler funktioner än de billigaste omriktarna. En annan nackdel är att plintarna inte är beröringsskyddade utan extra monteringssats.
Jag brukar använda mig av Omron MX2. De har betydligt fler regleregenskaper som sensorless vektorstyrning. Det innebär att motorn bibehåller samma hastighet om momentet ökar. Kan köra motorer upp till 1000Hz. Har även inbyggt modbus som standard.
http://www.999inverters.com/our-inverte ... jx-a2022-e
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Härligt Mathias, exakt sådana tips och åsikter jag vill höra!

Har du själv handlat från http://www.999inverters.com ?
monoton

Inlägg av monoton »

ACS150 är ABBs näst enklaste modell och borde funka bra om du inte vill ha extra lull-lull. Kolla om du kan få datum på tillverkningen så du inte hittar någon jättegammal, ABB rekommenderar att man byter nåt (eller motionerar, kommer inte ihåg) efter 3 års förvaring, kondensatorpack eller nåt liknande. Vill du inte montera den i skåp utan löst bör du köpa till MUL1-R1-kitet som täcker anslutningarna.
Jag använder ACS50 till minisvarven och det funkar bra men tyvärr finns inte nån sån sensorless-kontroll vilket inte ACS150 har heller. Man behöver gå upp på större grejer från ABB om man ska hitta nåt liknande och för privatpersoner är det kanske inte helt prisvärt med "listpriser". ABB slår ju på stora trumman om ACS800/880 och deras DTC, Direct torque control, vilket ska vara riktigt bra men då snackar vi prislapp också... :)
DAP

Inlägg av DAP »

Som mathias skrev innan så är Omron MX2 en riktigt fin omriktare. Jag supportar såna till och från på jobbet.
Grymt bra produkt, enda som kan vara en nackdel är att vi inte har dom i större storlekar än 18,5Kw i dagsläget.
Men just den sensorlösa vector styrning är supergrym, plus att man kan köra PM motorer med.
Sen har man i alla MX2'or inbyggd sekvensprogrammering där man kan läsa av alla sina digitala ingångar 7 stycken, samt 2 stycken analoga ingångar, 2 digitala utgångar, 1 stycken analog utgång plus att man har Modbus som standard på dom och via sekvensprogrammet kan man kommunicera på modbusen.
sen kan man skriva och läsa rakt ner i parametrarna via sekvensprogrammet om man vill med.
Man kan koppla upp flera omriktare och ansluta dom tillsammans via modbusen och låta dom styra varandra.

Mycket fin omriktare!!!
MathiasP

Re: Val av frekvensomformare till spindel

Inlägg av MathiasP »

Jag har inte köpt något från http://www.999inverters.com. Googlade upp sidan bara. Finns även på Elfa men där får man skrämselhicka när man ser prislappen.
De jag har arbetat med är inom jobbet.

Om man skulle säga nån nackdel om MX2an så är det nog att det finns för mycket inställningar. En rekommendation är att försöka köpa ett starterkit. Då får du med programvaran CX-drive som gör att det blir enklare att ställa in omriktaren. Fast det kan ju hända programmet finns på internet att ladda ner. Har inte kollat.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Tack för era åsikter!

Jag antar att det är http://www.999inverters.com/our-inverte ... x-ab022-ef som är lämpligast för mig, enfas 240v in och inbyggt EMC-filter.

Jag blev dock lite orolig för inställningsfrågan Mathias, är det väldigt krångligt att ställa in med hjälp av manualen och knappsatsen på omvandlaren?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Visst går det att ställa in allt från displayen. Sen måste man inte använda alla funktioner. Men det är mycket pilligare. Om du hittar CX-drive så behöver du endast en vanlig USB kabel. Tror den heter mini USB men e inte säker.
Angående filter 'r det bara halva sanningen att det är inbyggt. Bor du med flera grannar borde du ha ett extra filter för att minimera risken att störa. Använd även skärmad kabel mellan Motor o FO. Även väldigt viktigt att du ansluter i ett jordat uttag. EMC-filterna brukar koppla av mot jord.
DAP

Inlägg av DAP »

För att klargöra så är meny uppbyggnade väldigt logisk i MX2 och det är super enkelt att ställa in dom via panelen med. Dock är det alltid lättare via PC mjukvaran.
Jag föredrar den då jag alltid vill spara ner projekt filerna.
Sen är frågan om du verkligen behöver pilla på så många inställningar för att få din spindel att funka.

Men som nån sa innan så köp ett starter kit med MX2 och mjukvara. annars skall du leta efter en mjukvara som heter CX drive.
Sen är det en vanlig standard USB kabel med en usb mini kontakt i den änden som är mot omriktaren.

Nackdelen med 1-fas omriktarna som vi sett på jobbet är att EMC filter har en tendens till att läcka och detta brukar medföra att om man har jordfelsbrytare så brukar dom lösa ut.
Tänk på om du köper en 1-fas model att motorn går att koppla 3x230VAC vilket vill säga D-kopplingen.
Annars måste du välja en 3-fas model.

Har u fler frågor om MX2 så svarar jag gärna på dom då jag jobbar med dessa produkterna!
Sen om du ej behöver Vector styrd omriktare så fungerar JX serien perfekt. dock tappar man Vector strningen, momentstyrningen och likaså den inbyggda plc funktionen i omriktaren!
Annars är JX super bra omriktare med och billigare!

Lycka till!
Skriv svar