Spänningsregulator. Problem/Fundering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem

Spänningsregulator. Problem/Fundering

Inlägg av Tommy_Naseem »

Här kommer mitt lilla problem jag stötta på idag när jag var i full färd med o drifta mitt larm.

Jag har byggt allt runt ett Wago plc med digitala in o utgångsmoduler och IR Detektorer.

Problemet är att Detektorerna vill ha 9-18 v matningsspänning medans jag har 24 v från mitt PLC

För att dra en digital ingång så behöver jag en slutning mellan +24v och den valda kanalen.

Detta betyder att jag måste reglera spänningen till detektorerna på 0v sidan då jag måste lämna 24 v sidan orörd.
(Jag har inte trådar så det räcker för att köra två separata trådar till larmreläet då jag har två larm zoner och en EKKX 1x4x0,5

Så hur bär man sig åt?
Gör man helt enkelt så att man tar låt säga en 6v spänningsregulator o har det till - plinten för detektorerna?
24-6=18v

Gärna ett litet kopplings schema :-)
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Spänningsregulator. Problem/Fundering

Inlägg av MiaM »

79xx heter en serie vanliga spänningsregulatorer som reglerar "på minussidan". xx talar om vilken spänning de ger ut, d.v.s. de som heter något mellan 7909 och 7918 borde passa. Jag är inte säker på att det går att få tag på t.ex. 7909 eller 7918 särskilt enkelt, men 7912 är en vanlig variant som finns "överallt".

Kretsen kan också ha någon extra bokstav, t.ex. är 79L12 en regulator som inte tål lika mycket ström men tar mindre plats och förbrukar mindre ström till sin egen funktion. 79S12 är en regulator som tål lite mer ström än 7812.

Benet "IN" ska du koppla till din minusmatning, benet "referens/jord" ska du koppla till din +24V-matning och "UT" samt +24-matningen kopplar du till dina sensorer.

Mellan "IN" och "referens/jord" ska du koppla lämplig kondensator. Det ska också göras mellan "UT" och "referens/jord".

Ett exempel där en 79xx-regulator ingår finns här:
http://www.circuitstoday.com/regulated- ... ly-circuit
Schemat innehåller en del grejer du inte behöver. Det du behöver är IC2, C2, C4, C6 och C8. C2 behöver inte alls vara så stor, det räcker med 10uF även där. (1000uF behövs om man som i schemat har växelspänning in som man likriktar).
Schemats GND motsvarar +24 i din koppling, schemats -12V motsvarar minusmatningen till dina sensorer och nedre punkten på C2 kopplas till minuspolen på din 24V-matning.

Men du, kolla först att larmet INTE aktiveras av att det ligger 12V på ingångarna i "ej larm"-läget, och/eller kolla om sensorerna verkligen bara bryter/sluter mot plus och inte bara växlar mellan jord/plus ut.
Skriv svar