Firmware uppdatering gick åt skogen... Portabel TV

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
timtimtim

Firmware uppdatering gick åt skogen... Portabel TV

Inlägg av timtimtim »

Tjo som rubriken lyder så skulle jag uppdatera spelaren till en ny firmware via USB porten då dör spelaren pga glapp i kontakt........ och när jag nu ska starta så blir det bara en svart skärm inget mer, kikade på kretskortet där jag hittade något lika ett amega chip men detta heter tydligen "SunPlus SPHE8202K" någon som har en aning om hur jag ska rädda detta, eller är det bara att slänga? går det kanske att fixa med någon programmerare? tog ett kort på chipet också kanske någon vet vilka kontaktytor jag kan ansluta till datorn och flasha om?

Jag har testat att koppla via USB kabel direkt in i datorn och detta gav ingen kontakt utan bara ström överfördes samt testat via USB minnet igen.

Har googlat en hel del, hittade den här tråden, dock inte helt samma chip, problemet är ju att jag inte hittar var TX,RX sam GND finns. Skärmen är köpt från kina så det är oklart vem tillverkaren är :)

Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av timtimtim 19 januari 2013, 15:20:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Firmware uppdatering gick åt skogen... Portabel TV

Inlägg av mrfrenzy »

Välkommen till forumet

Tyvärr går det inte läsa texten på din suddiga bild, men den avlånga kretsen till höger ser ut som ett flashminne och är säkert det som håller programvaran.
Läs beteckningen på detta chip och googla den så hittar du vad det är och vilken programmerare som passar.

Nere till vänster mellan processor och minne sitter 8 punkter som är märkta med text, dessa används säkert i produktionen för programmering.
timtimtim

Inlägg av timtimtim »

Kollade upp chippet till höger som heter "w986416eh-6" hittade inget angående flash eller firmware. Påde 8a pinsen så står det AUDIO, GND, CVBS, GND, SCLK, SDA, GND, AVDO.

Har googlat en hel del, hittade den här tråden, dock inte helt samma chip, problemet är ju att jag inte hittar var TX,RX sam GND finns då.
Senast redigerad av timtimtim 19 januari 2013, 17:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ok, W9864 är ett SDRAM, alltså ligger ingen kod där.

Sidan du länkar till verkar ju ha svaret, man får använda programmet dom har för nedladdning och bygga sig en max323-kabel.
Nerre

Inlägg av Nerre »

SCLK och SDA låter användbara (inte som RS-232 då utan som nån annan form av kommunikaton). Men det kanske bara är utgång...

Problemet är väl att du behöver veta exakt vad som skall skrivas in var. Jag gissar att normalt så ligger det en bootladdare i den som sköter flashningen via USB, om du har dödat bootladdaren så går det kanske inte att skriva in en image rakt av utan du måste ha en image som inkluderar bootladdaren.

Sen måste jag ju säga att dina bilder är hur värdelösa som helst, man ser ju ingenting... Det finns säkert en massa märkning på kortet som kan ge ledtrådar.

Se till att du har ordentligt ljus (så kameran kan blända ner och hålla kort slutartid) och håller kameran tillräckligt långt ifrån för att autofokusen ska kunna fokusera (om kameran inte har makroläge så kan du antagligen inte hålla närmare än 20-30 cm, det funkar då bättre att hålla kameran en meter bort och zooma in).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bootloadern på chippet är tyvärr med största sannolikhet trasig.
Så först och främst behövs som sagt en image-fil med bootloader.

SCLK och SDA är (nästan helt säkert) för SM-bus, som kan användas för att skicka över en ny image-fil till kretsen.
(Ibland används I2C, som är kompatibelt med SM-bus.)

Vad är det för märke och modell-nr på apparaten?
Ibland kan man hitta tillverkaren (och datablad) genom att känna till det
och beteckningen på någon huvud-krets (i det här fallet SunPlus-kretsen).

Jag har bl.a lyckats med detta, med en liten burk jag köpte på Kjell&Co.
Allt jag kände till var "Plexgear" och kretsens namn. :)
(Plexgear är Kjell&Co's egen etikett...)

Tyvärr är ofta databladen till kretsarna väldigt "tunna" på information,
eftersom de tillverkar kretsarna själva och därmed inte lägger ner lika mycket
tid på offentliga datablad, till skillnad från t.ex Microchip som säljer främst till andra..

Hoppas det löser sig.
Jag vet att det finns några på forumet som är riktigt duktiga på att klura ut såna här saker
och har lyckats "flasha om" flera oväntade produkter.
timtimtim

Inlägg av timtimtim »

JimmyAndersson skrev:Bootloadern på chippet är tyvärr med största sannolikhet trasig.
Så först och främst behövs som sagt en image-fil med bootloader.

SCLK och SDA är (nästan helt säkert) för SM-bus, som kan användas för att skicka över en ny image-fil till kretsen.
(Ibland används I2C, som är kompatibelt med SM-bus.)

Vad är det för märke och modell-nr på apparaten?
Ibland kan man hitta tillverkaren (och datablad) genom att känna till det
och beteckningen på någon huvud-krets (i det här fallet SunPlus-kretsen).

Jag har bl.a lyckats med detta, med en liten burk jag köpte på Kjell&Co.
Allt jag kände till var "Plexgear" och kretsens namn. :)
(Plexgear är Kjell&Co's egen etikett...)

Tyvärr är ofta databladen till kretsarna väldigt "tunna" på information,
eftersom de tillverkar kretsarna själva och därmed inte lägger ner lika mycket
tid på offentliga datablad, till skillnad från t.ex Microchip som säljer främst till andra..

Hoppas det löser sig.
Jag vet att det finns några på forumet som är riktigt duktiga på att klura ut såna här saker
och har lyckats "flasha om" flera oväntade produkter.

Angående produktens namn så framgår det inte alls på varken TV eller manual, den är köpt här (dock förra modellen tror jag)

Hur flashar jag via SM-Bus vad behöver jag?

Ska se om jag kan ordna bilder sen, dock så ser jag tydligt på denna bilden om jag zoomar att det inte finns mer märkningar än det som faktiskt går att se. här är en bild på baksidan också:

Hittade den här informationen samt några bilder på liknande dock en portabel-dvd men som jag fattar det så ska jag hitta RX samt TX men var finns dessa lödytor på mitt chipp?

The DVD player is connected to a computer via an interface circuit. The Tx/Rx pins of the RS232 serial port in some players are wired to a VGA connector (other models provide connection points on the main PCB). The signal levels are TTL, so connection to a computer requires an RS232-to-TTL transceiver, eg MAX232. A circuit example is shown in Figure 1.

Bild

Here are the serial port pinouts for various Sunplus processors:

For later processor models - 8200 and 8202
* for 216-pin processors - pins 175, 176
* for 256-pin processors - pins 205, 206

For older processor models - 8281D, 8281S, 8202D, 8202S
* for 216-pin processors - pins 181, 182

The Rx / Tx pinouts for various processors are shown in Figure 2.

Bild

All operations are carried out with the DVD processor in a special BootTrap mode.

To place the processor in BootTrap mode:

1. Close withdrawal land food (in Type of ) .

2. Include food DVD.

3. Revert closed concludes its original state.

The following figures show the BootTrap regimes for various processors.

Bild

Bild

Bild
timtimtim

Inlägg av timtimtim »

Har nu fått tag i en med liknande enhet och tänkte om jag visste hur jag fick connection till datorn från IC så kanske jag kan föra över hans med bootloadern och skicka över till mig. Förslag på hur jag ska koppla in den i datorn?

Tack.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det finns usb <-> i2c. Har en på jobbet med smidig mjukvara men minns inte vad det heter. Men mjukvaran till den som är gratis så kan man läsa ut all data från ett i2c minne och föra över ett nytt.

Men du kan kolla på detta http://www.harbaum.org/till/i2c_tiny_usb/index.shtml
timtimtim

Inlägg av timtimtim »

Får fixa en sådan, har du någon susning om var på kortet jag ska ansluta kablarna?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag hade först velat veta var firmwaren bor. Innuti SunPlus chippet eller någon av de misstänkbara seriella 8-pin EEPROM minnena undertill.

Verkar som V-sync/H-sync pinnarna extraknäcker som Rx/Tx av schemabilderna du visa. Fågan är bara sen hur tusan du ska överföra en firmware via den vägen. Nästan enklare om de finns en extern minneskrets som ja nämde ovan.
timtimtim

Inlägg av timtimtim »

Har fortfarande ingen aning om var Rx/Tx finns, och ingen annan verkar veta det heller, dags att kasta skiten kanske?
Skriv svar