Ja! Det står i manualen med all säkerhet, men just nu fick jag en fråga om fräsning och jag tror jag får ett snabbare svar här.
Ponera att vi har en ritning med fyrkant på 100x100mm. För att fräsen då ska fräsa ut en fyrkant med en 3mm pinn-fräs typ, då kommer fyrkanten bli 97x97mm om man inte kompenserar för fräsdiametern i ritningen.
Men det känns som att det inte är så man gör?
Jag har sett en sida med verktygsparametrar i Mach3, men jag har suttit tillräckligt med det för att förstå det än.
Frågan summerad: kan man i Mach3 kompensera för verktygets diameter om man ska fräsa ut typ en fyrkant ur en skiva. 2D typ. Utan att ändra ritningen.
Kompensera för verktyg i Mach3
- FormerMazda
Re: Kompensera för verktyg i Mach3
Standard iso kod gäller .
g41 g42 verktygskompensering g40 lägger ur verktygskompensering
g41 g42 verktygskompensering g40 lägger ur verktygskompensering
- FormerMazda
I exemplet fyrkant, hur vet den vilken sida om ritad fyrkant den ska hålla sig utanför då?
Eller tänker jag fel nu?
Eller tänker jag fel nu?
G41 är "på vänster sida om verktygets rörelse", G42 är tvärtom, så du specificerar det.
- FormerMazda
Aha.
Ok, vi testar!
Orsak till frågan är att tjejen vill fräsa ut hjärtan-byggsatser och skicka som tack-kort till alla brölloppsgästerna.
Denna hjärtan-byggsats hittade hon i nån affär, och på hennes företag får vi hjälp med caddningen. Jag kommer få nån typ av G-kodskompatibel/konverterbar fil, men lär få fixa saker som verktygskompensation själv då den som cadar inte har det som huvudsyssla och verkade inte helt 100 på hur filen ska levereras.
Men jag har en gammalt cadprogram hemma som jag fick en gång, vellum 3D heter det, och där kan man spara som DXF (?) som sen enkelt konverteras med nåt jag hittade och inte minns namnet på.
Så då borde de kunna ge oss en DXF kan man tycka.
Så mycket luddigt kände jag nu.
Ok, vi testar!
Orsak till frågan är att tjejen vill fräsa ut hjärtan-byggsatser och skicka som tack-kort till alla brölloppsgästerna.
Denna hjärtan-byggsats hittade hon i nån affär, och på hennes företag får vi hjälp med caddningen. Jag kommer få nån typ av G-kodskompatibel/konverterbar fil, men lär få fixa saker som verktygskompensation själv då den som cadar inte har det som huvudsyssla och verkade inte helt 100 på hur filen ska levereras.
Men jag har en gammalt cadprogram hemma som jag fick en gång, vellum 3D heter det, och där kan man spara som DXF (?) som sen enkelt konverteras med nåt jag hittade och inte minns namnet på.
Så då borde de kunna ge oss en DXF kan man tycka.
Så mycket luddigt kände jag nu.

Men...alltså...du lär väl köra cadfilen genom ett camprogram...då löser ju det problemet. Allt du behöver göra är att bestämma på vilken sida om konturen du skall köra. Eller tänker du hacka G-koden för hand
i så fall behöver du ju inte ens en cadritning...

- FormerMazda
Har inget CAM-program. Tror jag?
Hittills har jag i Vellum 3D (CAD program) fått ut DXF-filer som jag i ett gratis konverterarprogram fått till G-kod.
Nej, det fungerar inte bra, men det fungerar.
Alternativt hållit mig till raka linjer och knackar i notepad, eller i nåt annat gratisprogram jag har som kan göra text för fräsning/gravyr.

Hittills har jag i Vellum 3D (CAD program) fått ut DXF-filer som jag i ett gratis konverterarprogram fått till G-kod.
Nej, det fungerar inte bra, men det fungerar.
Alternativt hållit mig till raka linjer och knackar i notepad, eller i nåt annat gratisprogram jag har som kan göra text för fräsning/gravyr.