Har några SOT 263 fetar som switchar en del ström och jag uppskattar effektförlusten till ca 1,5 W per trissa och det blir lite för mycket utan något extrrnt att sprida värmen via.
Funderade på att slänga in en massa vias på drainledningen som är ansluten till monteringspadden . då skulle man.ju kunna sprida värmen mha ett kopparplan på baksidan men hur dimensionerar man det?
Kylning av SMD transistorer
-
Re: Kylning av SMD transistorer
Jag vill minnas att Cree har en app note där dom räknar på hur mycket värme som kan avledas genom vior.
-
ja, det är en ingång powerleds.
insåg precis att det kanske är dumt med ett "jord"plan eftersom switchningen sker med ca 100 kHZ... drain kommer hoppa upp o ner i spänning (push pull drivning av en transformator)
knepigt. får läsa på lite om det. gäller att krympa skiten och undvika stora loopar med ström i.
insåg precis att det kanske är dumt med ett "jord"plan eftersom switchningen sker med ca 100 kHZ... drain kommer hoppa upp o ner i spänning (push pull drivning av en transformator)
knepigt. får läsa på lite om det. gäller att krympa skiten och undvika stora loopar med ström i.
- anders_bzn
- Kontakt:
Det är inte läge på att fundera varför du får den effektförlusten? Är den orimligt hög? Som switch vill man ju inte ha något spänningsfall över trissan när den leder. Hur ser flankerna ut?
Jag bara spekulerar...
Jag bara spekulerar...
-
bra synpunkt.
än så länge bara ritbordet.
tre trissor, var och en 22 mohm och 20 A .
bara rdson ger ju 22/3*20^2 = 7*400 = 2,1 W men så blir de varma ov rdson stiger ca 50% och därmed är vi uppe i dryga 3W. lägg på switchförluster, säg 0,5W per trissa (ca ej beräknat)
spänningsfallet blir ca 150-230mV. bryggan matas med 12,2 V.
Primärlindningen har ca 10 mohm .
drivningen sker via bufferkrets eller totempåletrissor för så hård switchning det bara går att få . sodjan hade fina komplementära fetar i smd tänkte ta dessa.
än så länge bara ritbordet.
tre trissor, var och en 22 mohm och 20 A .
bara rdson ger ju 22/3*20^2 = 7*400 = 2,1 W men så blir de varma ov rdson stiger ca 50% och därmed är vi uppe i dryga 3W. lägg på switchförluster, säg 0,5W per trissa (ca ej beräknat)
spänningsfallet blir ca 150-230mV. bryggan matas med 12,2 V.
Primärlindningen har ca 10 mohm .
drivningen sker via bufferkrets eller totempåletrissor för så hård switchning det bara går att få . sodjan hade fina komplementära fetar i smd tänkte ta dessa.