VR ide för att simulera gående

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

VR ide för att simulera gående

Inlägg av Virror »

Mycket uppståndelse kring VR just nu med tanke på Oculus Rift. Men en sak som verkligen skulle höja realismen ännu mer skulle ju vara om man kunde "gå på riktigt" när man spelade. En ide jag fick på ett rätt så lätt DYI bygge var att ta ett par skor, sätta på jättesmå hjul på dom och ställa sig på en lätt parabolisk yta som ser ut lite som ett sånt där tefat man åkte på när man var liten, sedan regestrerar man rörelsen med hjälp av tex en laser-mus sensor under varje sko eller något liknande, detta kan sedan lätt mappas till "W" knappen på tangentbordet. Med rätt yta att gå på och rätt hjul friktion borde det bli ganska så stabilt. Bra eller dålig ide?
Gimbal
Inlägg: 8680
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av Gimbal »

Jag tror du kommer att halka omkull illa kvickt, någon form av stöd behövs. Typ en smal cykelsadel eller något liknande att halvstå/sitta på, det skulle kunna ge en fast referens så man inte slår omkull med en gång. Fast iofs med lite träning kan man kanske ta bort stödet.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av Virror »

Haha, jo det kommer nog att bli lite trillande, men tänkte att om man designar lutning + hjul friktion rätt så kanske det inte behöver bli så halt? Sadeln var en bra ide men en av grejerna är ju att man ska hellst kunna röra sig i alla riktningar, kanske ska sätta upp en ledstång runt : )

Vad tror ni om sensor teknik? Mus-laser borde ju fungera bra men verkar vara krångligt då jag inte hittar nå färdiga moduler utan man måste anpassa laser, optik och sensor, ett annat alternativ vore ju att mäta hjulen med en enkel ir diod eller nått bara. Någon som vet vart man kan hitta små hjul typ 1-2cm i diameter och nått lämpligt som underlag? Tefat är så platta i botten och har för brant stigning för att vara optimalt.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av Cano »

Jag hade en idé för en del år sedan som gick ut på något liknande.
Den skulle fungera som en spel kontroll.

Tänk en ganska stor sfär som ligger upplagrad på hjul/rullar som man kan gå/spring inuti.
Sfären skulle vara gjord av någon halvtransparent plast som skulle göra att man kunde rikta in ett gäng projektorer utifrån och få bild på insidan.
I idéen skulle man kunna köra FPS spel med en sådan där pistol som man hade till Nes (kanske finns till andra konsoler också).

Ja ja... Det var ju bara en pojkdröm, men det skulle vara kul att testa något liknande på riktigt. :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av PeterH »

Har för mig att jag läste om ett svenskt företag som hade utvecklat just ett sånt "golv" att gå på för virituella världar. Det var en massa små rullar likt transportband som monterats i lätt lutning runt likt en parabol. Någon som sett och minns företaget eller produkten?
jockwe
Inlägg: 142
Blev medlem: 24 februari 2009, 09:51:18
Ort: Göteborg

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av jockwe »

http://www.youtube.com/watch?v=eg8Bh5iI2WY
Där kör dom med några "rullband".
Fast dom verkar överdriva upplevelsen ganska mycket...
kristercnc
Inlägg: 25
Blev medlem: 8 mars 2011, 11:00:57
Ort: Sösdala

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av kristercnc »

Hejsan,
jag jobbar på MSE som tillverkar detta virtuellta golv.
http://www.mseab.se/The-Virtual-Theatre.htm
Detta är under utveckling, och det finns endast 2 st ute på marknaden.
Detta är dock inget man enkelt själv bygger ihop i garaget.

Krister
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av Virror »

Jo, sett det där golvet innan, men det är på tok for klumpigt för att någonsin vara tänkt för hemma användare och en sfär är ju smart men för krångligt, därför tänkte jag på denna rätt så enkla lösning. Går säkert att ta hjälp från någon här att ta fram lite smådelar till en prototyp ; )
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av PeterH »

Det finns ju motionsredskap där man står på fotplattor och "promenerar", kanske en sådan skulle vara säkrare att modifiera? (tänker på fallrisken)
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av Virror »

Men då kan man ju bara gå i en riktning : p
Sedan är en sådan rätt så dyr skulle jag tro.
rawsezx
EF Sponsor
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 juni 2005, 00:36:25
Ort: Sala
Kontakt:

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av rawsezx »



Kanske vore något?
Nerre
Inlägg: 27229
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av Nerre »

Det är ju trist att vara fastspänd tycker jag, man vill ju kunna ducka och hoppa?
svanted
Inlägg: 5280
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av svanted »

en annan lösning.....

Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4245
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av adent »

kristercnc skrev:Hejsan,
jag jobbar på MSE som tillverkar detta virtuellta golv.
http://www.mseab.se/The-Virtual-Theatre.htm
Detta är under utveckling, och det finns endast 2 st ute på marknaden.
Detta är dock inget man enkelt själv bygger ihop i garaget.

Krister
Låter som "ni" konkurrerar med "oss" :) http://www.saabgroup.com/Training-and-Simulation/

//Mikael
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: VR ide för att simulera gående

Inlägg av G4jm0r »

Skriv svar