beräkna ström då jag vet spänning över en växelströmsmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hannes33

beräkna ström då jag vet spänning över en växelströmsmotor?

Inlägg av hannes33 »

Hej jag har spec på en fläkt till min panna som ska trimmas in med hjälp av en spänning men jag vet bara ampere vs. luftflöde och behöver göra om det till spänning vs luftflöde. Är det någon här som vet hur jag ska göra? :humm:

Mvh
Användarvisningsbild
konig7070

Re: beräkna ström då jag vet spänning över en växelströmsmot

Inlägg av konig7070 »

Du kan väl mäta strömmen medan du reglera spänningen?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Eller kanske tvärtom. Mäta spänningen vid önskat luftflöde (ström).
hannes33

Inlägg av hannes33 »

Fläkten är integrerad i en janfire flex-a pelletsbrännare. Det finns ett uttag för att mäta spänningen över fläkten så man kan se var man ligger då man vrider på intrimmningspotentimetrarna som är flervarviga. Inget enkelt sätt att mäta strömmen men kanske ska gå om jag plockar isär. Tänkte bara att det skulle kunna finnas någon formel för att omvandla spänning till ström över en växelströmsmotor. Jag skulle kunna ta reda på lite specs från leverantören men jag kan för lite om vad jag behöver veta för att beräkna. Jag har ingen möjlighet att mäta luftflöde. Varför jag vill ha det är för att jag ska ha 60% av orginalluftflödet som är vid 95 volt.
Kan säga att fläkten drivs av en enfasmotor.
Länk till fläktens sida på nätet med spec om någon vill se vad jag har och gå på: http://products.ostberg.com/Item/Detail ... b=Diagrams

Med tanke på att jag ska modullera spänningen så kan jag nog inte använda mig av enbart strömmen för att få 60% lägre flöde utan borde kanske räkna med effekten jag stoppar in istället. Det finns en graf över watt vs airflow om ni kollar på länken.

Mvh
Skriv svar