Lödning varför funkar det inte?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sigma84

Lödning varför funkar det inte?

Inlägg av sigma84 »

Tja jag håller på med ett projekt och håller på att löda över det på ett kretskort. Jag använder en lödpenna på 15 watt. Problemet är det att lödtennet stannar kvar på lödpennan och när jag väl får det att stanna på komponenternas ben så blir det så jävla hårt att jag omöjligt kan löda nåt mer på det. Göra göra om. Dålig planering :D Än värre är det att fösöka löda ihop flera ben till fina lödöar.
Jag använder löd tenn som är 1 mm står även "super solder wire" köpt på elfa tror jag för cirka 2 år sedan. Tennet innehåller flusmedel

Jag börjar fundera på om det är tennet som passerat bäst före datum, kan ju även vara pennan som är för klen. Vad tror ni?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hur gör du när du löder?

Det låter lite som du lägger tennet på lödpennan först och sen försöker lägga över det på kretskortet...

Det funkar inget vidare, tennet ska smältas på lödstället!

edit: liten guide med bilder: http://www.epemag.wimborne.co.uk/solderpix.htm
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

skulle gissa på att det är lödpennan som är alldeles för klen, 15w hade nog funkat bra om man bara lödat ytmonterat, men lite större grejor blir jobbiga.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Instämmer helt klart med mullemeck. Jag har en på 50W med fin spets och det blir perfekta lödningar. 15W låter otroligt lite :shock:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

...och jag tycker min 40-Wattare är klen! :shock:
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag körde med en enkel billig 15W:are innan jag skaffade en riktig lödstation och det var inga större problem med det. Komponenter med grova ben var lite svåra att få det att flyta ut riktigt på, men alla vanliga små komponenter gick bra. Se till att spetsen är ren och ha på lite lod på spetsen innan du löder så ska det nog gå.
sigma84

Inlägg av sigma84 »

Cyr jag försöker göra som dom gör i din guide men det är inte så lätt att komma åt, och då blir det att tennet hamnar på spetsen och vill inte släppa. Ska nog ta och investera i en ny lödpenna, så får vi se om det hjälper.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har också haft en 15W-penna som fungerade bra till små kretskortsgrejer, om man har en lämplig och ren spets och ytorna är rena osv osv.

Men det är klart, en redig lödstation är 100ggr bättre.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Han kanske inte väntar på att den ska bli riktigt varm...låt den vara på i någon timme så går det kanske bättre...funderar även på om han gör rent spättsen...

//Elias
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Har du använt fluss? Låter som det saknas...
sigma84

Inlägg av sigma84 »

Tråden ska innehålla flusmedel om jag mins rätt.
slowfly ska prova att ha den på några timmar innan användning. jag gör inte rent spetsen har inge att göra rent den i/med, tror inte det hjälper att köra den i diskmaskin :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man har en fuktig svamp (finns speciella till sånt men en vanlig natursvamp duger men INTE plastsvampe) som man torkar av spetsen på. En del sliper spetsen men det är det samma som att förstöra den direkt.

De flesta trådar innehåller fluss men flussen är borta ca: 1-2 sek efter att den är uppvärmd!

Att vänta "ett par timmer" på att kolven ska bli varm är löjligt, kanske 20 min kan vissa behöva för att värma igenom ordentligt ... per lödning men det hjälper inget om det är en liten kolv och en tung lödning, 15W är för långt de flesta hempulare på tok för lite.

Jag bytte just kondinger på ett huvudkort och min 80W Weller digital hade problem att fixa det....
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Använd extra fluss på lödstället innan du börjar. Gör otrolig skillnad.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

om inte kortet är helt nytt så hjälper det också att rengöra kopparn från oxid med typ stålull eller dylikt
Skriv svar