Hej!
Jag har fått tag i en defekt integrerad förstärkare av märket
pioneer a-616MKII.
Den fungerar utmärkt så länge man kör med 'direct' aktiverad dvs. utan toninställningar och sådant men såfort jag stänger av direct funktinen sprakar det i högtalarna och ljudet blir betydligt lägre... (låter som en pulsernande likspänning 1-2Hz)
Jag antar att något är fel i förförstärkaren.... men vad??
Pottarna verkar fungera utan skrap. Om jag stänger av och på förstärkaren
några gånger fungerar den även med tonkontroller, balance och sådant - helt utan skrap i pottarna.
Stänger jag sedan av den en gång till och låter den vara avstängd en kort stund kommer felet tillbaka.... glapp, dålig lödning?
/Andreas
krånglande pioneer förstärkare.
hmm.. det verkar vara nått knas med spänningsmatningen. Jag mätte upp spänningen till kortet som har hand om tonkontroller och sådant. Normalt ligger spänningen på ca +/- 22V men när felet kommer sjunker den negativa matningen till ca 5v.. så ska det väl inte vara??
löst lite halvt!
det visade vara nått knas med försteget till phono ingången av nån anledning drar den en jäkla massa ström och sänker strömförsörjningen för hela skiten. Så... kopplade bort den och nu verkar allt fungera
skivspelaringång klarar man sig ju utan
löst lite halvt!
det visade vara nått knas med försteget till phono ingången av nån anledning drar den en jäkla massa ström och sänker strömförsörjningen för hela skiten. Så... kopplade bort den och nu verkar allt fungera

skivspelaringång klarar man sig ju utan