Liten stereoförstärkare med optisk ingång?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Liten stereoförstärkare med optisk ingång?

Inlägg av dar303 »

Är det någon som har koll på en sådan, idealet vore en 2x 50-100W klass D med optisk ingång, skall användas till en apple tv och ett par schyssta högtalare.
Idealet vore att ha en som är mycket liten och inget hifi-schabrak, klass D-stegen är ju ofta ett halvt europakort och enbart volymkontroll räcker!
I värsta fall får man bygga ihop ett kort från t.ex 41hz.com och en optisk till rca-converter från ebay i en liten låda.
FarbrorEstland
Kontakt:

Re: Liten stereoförstärkare med optisk ingång?

Inlägg av FarbrorEstland »

Det blir nog lättare att svara på om du definierar "schyssta högtalare". :wink: Om du säger att du har en "schysst bil" och undrar vad du ska tanka den med så spelar det ingen roll för oss om vi inte vet om det är diesel eller bensin eller el den går på.

Så, verkningsgrad och impedans på högtalarna? Storlek på rum? Ska du spela mest film/tv-ljud eller musik?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Nuforce DDA-100
Rega Brio-R

Med risk att dom är för dyra.
Ska du ha dessa billiga ifrån Kina så brukar det finnas dom som har optisk men du är långt ifrån önskad effekt då. Är man glad så är det 20-30W men då bara 4 ohm så 8 ohm är du brukar dom kunna ligga på 12-15W
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

FarbrorEstland:

Helt rätt, särskilt verkningsgraden eller känsligheten hos högtalarna är en viktig parameter i valet om effektförstärkare. Med högre känslighet kommer högre krav på lågt brus. Det bästa var mina PA-högtalare som jag byggde i högstadiet med en känslighet över 100 dB/W. Dessa fick min Pioneer-effektförstärkare att brusa utan att något var inkopplat. En enklare klass-D till sådana högtalare kan vara olämpligt.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Om ovan föreslagna enheter är för dyra så kanske ett alternativ är att köra med separat DA-omvandlare och en enklare förstärkare likt Dayton Audio DTA-100a
Den typen av lösning planerar jag själv att köpa på sikt till en Apple TV.

Exempel:

http://www.brl.se/sv/artiklar/bild-och- ... -100a.html
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... A%20stereo&
zealotry

Inlägg av zealotry »

Vad skiljer en sån förstärkare från tex ebay.com/../MUSE-M50-Amp-Audio-EX-TPA3123-T-Amp-Stereo-Amplifier-50W-RMS-Power-Supply ?

Finns en uppsjö varianter av muse-förstärkare om man söker på ebay..
Senast redigerad av blueint 4 november 2013, 15:04:47, redigerad totalt 3 gånger.
Anledning: urltrim
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

zealotry hitta en muse förstärkare som både har optisk ingång och 50W i 8 ohmsläge, där skon klämmer.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Tänkte mest i jämförelse med den som Carlsson länkade till, kändes som samma sak fast påslag pga branding/mellanhänder.

Att hitta prylen som ensam uppfyller alla kriterier är sällan enkelt :/
altren

Inlägg av altren »

Jag tänkte väcka den här tråden till liv då jag har exakt samma fråga -- men kanske med något lägre krav på stärkaren än vad trådstartaren hade.

Kravet är alltså en stärkare som kan kopplas till Apple TV via optisk kabel samt driva ett par Audiovector K1 (se länk för teknisk spec). Här står det 20-100 W rekommenderad stärkareffekt samt 4 ohm impedans.

Efter att ha sökt runt verkar T2020-typen av stärkare som säljs på Ebay vara populära, så kan de vara rätt här? Jag har dock aldrig sett dem med digital ingång. Är det en separat DAC som gäller för att lösa det?

Stort tack på förhand!
Tekko

Inlägg av Tekko »

SMSL har ju både dac och stärk för en rimlig peng.
altren

Inlägg av altren »

Tack för tips!

Har läst runt lite nu om SMSL, och SA-S1-modellen verkar populär och gå att få för strax över 500 kr exkl frakt. Den borde väl räcka för att driva mina K1:or?

Är det något speciellt man behöver tänka på vid köp av DAC som ska gå mellan Apple TV och en stärkare liknande SMSL SA-S1? Annars verkar ju t.ex. Neet DAC för 250 kr funka bra.
eppi

Inlägg av eppi »

Här har det dykt upp optiskt det är väl bara till att ha en dac mellan, denna har en lös sådan och ibland så har jag tyckt ljudet har blivit bättre än direkt från datorn men i nuläget har jag klarat mig rätt länge utan. Ljud är lurigt.
På tal om d-förstärkare så har jag ibland tänkt köpa en sådan här, bara för att dom i sydafrika köpte en hel stack och jag tror på dom när det gäller ljud.
Dom är så duktig i det fallet. Blir man inte sugen när man ser den!!!!!!!!!!!!!!! :D Har jämfört den med Behringer 2500 och dom är lika gulligt i mina öron. Dom är kanske inte i klass med vissa andra som håller i 30år och mer men man får chansa ibland. Jag tror på ljudet från d-förstärskare.

Jag tror inte man behöver klydda så mycket med vad för högtalar osv d.. står för kräm, tillräcklig sådan och inte tusan brusar dom. Ja inte vet jag vad folket har kommit i kontakt med? Säg vilken mondern förstäkare som inte är D, säkert max 5% av utbudet på Mediamarkt.

Citat från nätet: Därför lust att prova en i riktigt bra på Sub: Nexo LS1200. Jag jämförde med Crown Macro Tech 2400, som har över 10 års ... Jo jag var mycket besviken över Synq 3K6 ...

Det är klart att världens i särklass bästa vinner. :D

Min jämförelse med Behringar gjordes endast på discohögtalare och det blir skit så kanske 6 är kass? Det absolut största till att folk säljar förstärkare är deras högtalare, det berättar jag nu eftersom mitt mått är rågat. Det är något helt otroligt vad en högtalare kan göra ner ljudet och vi skall inte tala om horn i diskanten, dom var i regel sämre än gröt hur nu det kan komma sig. Dom hade nog 30% distorsion minst, men som sagt det har gått till det bättre som tur är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar