Den ultimata flygsimulatorn

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
borgarn

Den ultimata flygsimulatorn

Inlägg av borgarn »

Här sitter man på fredagskällen och youtubar lite, och får en vansinnigt bra idée. Tyvärr så är den nog lite för dyr i dagsläget men jäklar vilken maskin det skulle vara. En flygsimulator med vr och kinect.

Själv "kroppen" skulle se ut och agera som denna

Pris för att göra en sådan kanske blir 10000? mycket stål, motor (kanske torkarmotor?) styrning. Fast utan skärm, istället för skärm skulle man använt denna
http://www.oculusvr.com/

Pris 300$ typ 2500, då har man problemet att det är svårt att hitta knapparna för att exempelvis starta plan/helikoptrar etc. Då skulle man användt en kinect för att använda ett finger som "mus" om det går och den kostar ca 1000.

typ 15.000 + -

Detta hade blivit så nära man kan komma att flyga i källaren :)
danielpublic

Re: Den ultimata flygsimulatorn

Inlägg av danielpublic »

Finns en hel del som byggt utrustning kring flightgear (wiki#Home_built_applications).
Knappar, jiggar för paneler osv kan man göra med en reprap 3d printer.

Motorer har jag inget koll på, antar att det skulle bli "dyrt" med steppermotor+elektronik baserat, men hur skulle man göra i annat fall tro? Där finns ju kostnadseffektiva TB6560 för steppers som ger "onödigt" hög precision.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Har själv varit sugen på ett liknande bygge fast till en bilsimulator (som även skulle kunna agera flygsimulator).

Men det jag körde fast lite på det var ju motorerna för att driva ramen man sitter i.
Precisionen är ju mindre viktig, det är ju kraften och hastigheten man vill ha ur motorerna, så min ide var ju att få tag på några gamla stora borstade DC motorer från tex nån servoaplication då dom blir rätt enkla att konstruera drivningen till, men jag hitta inga motorer som passa min budget så projektet lades på is ett tag...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har också vart intresserad av dylikt, men har varken tid eller plats att göra något själv. Däremot hjälper jag gärna till om någon annan får för sig att bygga något vettig.

Jag fastnade också lite på den elektromekaniken som används för att flytta ramen. Det krävs ju ganska kraftiga grejer för att simulera typ en bil eller ett stridsflygplan. Ska man simulera en 747 kräver nog inte så mycket av motorerna. Man kanske skulle kunna få tag i liknande truck-motorer, eller kraftiga BLDC från RC-flyg? Med en optisk givare och lite styrning så har man ju ett rejält servo.
nibl

Inlägg av nibl »

Det skulle kanske fungera med hydralik från gamla höj/sänkbara skrivbord, borde gå att få tag i billigt.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En flygsimulator med vr och kinect.
Vad ska du ha kinect till?

Ska du göra den första flygsimulatorn "dance editon"? Man springer i cirkel med utsträckta armar och med VR glasögon?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Iofs, går det att göra en "dance edition" av STAR WARS filmerna (som inte har någon dans alls i sig), så varför inte med en flygsimulator.
Skriv svar