tp-kabel till stegmotor+mikrobrytare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
nibl

tp-kabel till stegmotor+mikrobrytare

Inlägg av nibl »

Skulle det fungera att ansluta en stegmotor (<=1A) + en mikrobrytare via en vanlig nätverkskabel (längd ~40-50 cm) och RJ45 uttag. (Ett RJ45 uttag på elektroniklåda vid uC samt breakout kort med RJ45 uttag vid stegmotorn).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: tp-kabel till stegmotor+mikrobrytare

Inlägg av Meduza »

Spontant så borde det fungera bra!

Jag hade dock valt en nätverkskabel med separat skärmade par för att minska störningarna mellan motorparen och limit-paren.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

en sak man bör se upp med är glapp eller att du drar ur någon kontakt medan stegmotordrivaren är igång.
Vet att vissa drivare, allegro iaf, går sönder om någon av motorlindningarna tappas under drift.
Jag har även märkt det på en industri stegmotordrivare.

Säger inte att alla är så , men många iaf
Senast redigerad av lizerdboy 4 januari 2013, 16:55:46, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Frågan är hur mycket ström kontakterna klarar?
Jag Googlade lite snabbt, kollade på några datablad, men lyckades inte hitta någon specifikation på RJ45-jack beträffande max ström. Det jag hittade var att Power over Ethernet verkar ha en max kapacitet på 400mA så mindre än det borde ju inte kontakterna vara specade för. Jag skulle nog inte köpa de allra billigaste RJ45-kontakterna på marknaden.

Beträffande switchen så hänger det mycket på till vad den ansluts. Om du ämnar dra den direkt till en logik-ingång så kan störningar från "motor-trådarna" lätt leta sig in. En hård pull-up (eller pull-down) hjälper. Men som sagt det beror på till vad den ska anslutas.

EDIT: 42-677-46 och 42-677-20 har både en specificerad nominell ström på 1.5A - men de tillhör ju knappast kategorin billiga...
Skriv svar