Styra 4 axel med puls från relä

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stene

Styra 4 axel med puls från relä

Inlägg av Stene »

Hej!
Behöver någon form av styrning för en stegmotor som ska sitta på en 4axel till en cnc fräs. I fräsen sitter ett gammalt styrsystem (yasnac) som ger en puls på några sekunder efter kommandot M21. Det jag söker är någon form av styrning som ska vrida 4axeln på dom inställda graderna varje gång den får puls från fräsen. Finns det något sånt färdigt o var köper jag det då? Hoppas ni förstår vad jag menar!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Styra 4 axel med puls från relä

Inlägg av tecno »

Vad ska M21 göra exakt, eller rättare sagt vad vill du att ska hända med det kommandot på din 4:de axel? En puls på några sekunder är lite väl 'yvigt' för att göra nåt vettigt av det.
Stene

Inlägg av Stene »

I programet jag skickar in i fräsen för fräsning så fins komando M21 med. Det komando gör så ett relä drar i någon sekund så det blir en slutande krets. Den slutningen ska koppas till någon form av elektronik som ska styra en stegmotor som vrider arbetsstysket dom graderna som då stäls in i den styrningen som jag söker. Fräsen jag har, har fåt med en 4axel som har fungerat så. Gör ett program, vrider 90 grader, program, osv.
persa

Inlägg av persa »

Var har styrsystemet till rundbordet då tagit vägen ?. Om det är ett Nikkenbord så fanns dom som alternativ med eget Nikken styrsystem för detta ändamål och en Yaskawa motor på rundbordet

Sitter det en modernare stegmotor ditmonterad på rundbordet så är nog det minst dyra att anpassa ett PLC eller kanske Mach med tillhörande drive. Men jag tror inte man ska räkna med att kunna använda bordet för annat än indexering med denna lösning. Vill man köra rundbordet simultant med en eller flera maskinaxlar måste rundbordet integreras med maskinens styrsystem. DYYYRT
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Stene skrev:I programet jag skickar in i fräsen för fräsning så fins komando M21 med. Det komando gör så ett relä drar i någon sekund så det blir en slutande krets. Den slutningen ska koppas till någon form av elektronik som ska styra en stegmotor som vrider arbetsstysket dom graderna som då stäls in i den styrningen som jag söker. Fräsen jag har, har fåt med en 4axel som har fungerat så. Gör ett program, vrider 90 grader, program, osv.

Om jag fattat dig rätt så vill du ha en extern styrning av 4:de axel, i den styrningen ställer du in antalet grader och ditt M21 kommando ska bara trigga den externa styrningen att utföra det förinställda gradtalet, är det rätt uppfattat?
Stene

Inlägg av Stene »

tecno> ja det är rätt. Fins det något sånt färdigt?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns det säkert men har ingen direkt länk att peka på just nu.

Fråga, hur har du tänkt dig att ditt styrprogram 'vet' att M21 kommandot som du har skickat är klart innan programmet kan fortsätta?
Stene

Inlägg av Stene »

Det fins en fördröjningsfunktion i yasnac som jag tänkte använda. Tar till en tid som jag vet till 100 att den klarar.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, då gäller det att hitta någon färdig styrning. Du har ju möjligheten att ta en PC med Mach3 + stegmotor/driver/nätdel så är du ju på plan så att säga.
H.O

Inlägg av H.O »

Du saknar alltså drivsteg och nätdel men har motorn? Om så är fallet, vad är det för data på motorn som du behöver drivsteg till? Om du redan HAR drivsteget så är en vikitg parameter vad det befintliga drivsteget förväntar sig för styrsignaler.

Det du söker brukar kallas för en indexer och det finns så klart att köpa, JVL har t.ex SMI30. Vill du ha lite mer DIY-karaktär så är Tecnos förslag såklart bra och blir säkert billigare än att köpa industriprylar men känns ändå lite overkill. Sen finns ELS som egentligen är tänkt som ett mellanting mellan power feed och full CNC för svarv. Det är möjligt att den kan göra det du vill - du får kolla.

Att bygga något helt själv är såklart också en möjlighet men det verkar inte vara det du är ute efter?

EDIT: Snubblade över STx från OMEGA. Den ser rätt lämplig ut, programmerbar indexer (och mer) inklusive drivsteg för 48V/5A eller 80V/10A. Om jag förstår rätt så är det STx-Si du vill ha (där Si står för Simple Indexer), $580 för 80V/10A-versionen.
Stene

Inlägg av Stene »

japp det är något sånt jag söker.
Jag har Mach3 på en dator, skulle det fungera med det alltså? Ska läsa på lite hur man gör med det.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Styrningen skulle även gå att lösa med valfri µP, som triggar på reläet och stegar motorn med valbar antal steg med hjälp av motordrivaren. En 1,8° motor ger 200 helsteg/varv, vilket gör att man lätt kan stega 45-90-180° etc som man väljer på µP hed hjälp av brytare.

/// Marcus
Skriv svar