Ny här och har en riktig nybörjar fråga.
Och jag har spenderat säker två dagar med sökande och läsa trådar utan att komma till någon insikt så hoppas på ett svar av någon som kan sammanfatta...
Funderat på att konvertera min Rung Fu RF-30 fräs till CNC (Det är en fräs av typ Jula men lite större. 1.1kw motor och bord på 730X210)
Jag har hittat ett projekt väl beskrivet, men det använder servomotorer.
Jag har hittat lite olika "färdiga" kit, men alla har olika stegmotorer.
Och sedan har jag lusläst lilluffes project med Jula fräsen.....
Ett kit jag hittade hade Nema 34 motorer. 3.3 Nm för x och y och en 2.5Nm för z (som påstås vara designat för just RF-30 och liknande fräsar)
Ett annat kit använder Nema 34 motorer, alla på 11.5Nm
Och lilluffe använder vad jag läst Nema 23 1.85N (?)m.....
Så mina frågor.
Direkt drift eller utväxling?
Om direkt drift, vad krävs då i stegmotor?
Med utväxling, vad är bakgrunden till att välja 11.5Nm mot 1.85Nm. Eller är det andra parametrar som styr?
Ytterst tacksam för svar.
Anders
Spånga
CNC och stegmotor val?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: CNC och stegmotor val?
Ta en titt på CNCZONE, där hittar du säkerligen information då det är många som konverterat den typen av maskiner.
Jag har letat på CNCZONE (i timmar känns det som 
Och nu låter inte Firefox mig gå in där då den anser att siten är infekterad med virus....
Men, jag får väl leta igen där när dom har avinfekterat webservern.
Anders
Spånga
Och nu låter inte Firefox mig gå in där då den anser att siten är infekterad med virus....
Men, jag får väl leta igen där när dom har avinfekterat webservern.
Anders
Spånga
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja där ser man, samma här med FF men inte med IE. Kör med F-Secure och den brukar ju skrika till om nåt är galet.
Om maksinen är i bruksskick nu så sätt upp en bit och ett verktyg som du tror är uppmot det "tyngsta" du kommer köra. Använd en fiskevåg eller liknande för att mäta/uppkatta hur mycket kraft du anbringar på de manuella "vevarna". Samtidigt, försök uppskatta eller mät hur snabbt du matar.
Vill du vara noggrann gör du motsvarande i något lättare material med mindre verktyg. Det kommer kräva ett mindre moment men en högre matningshastiget. Som du kanske vet så tappar stegmotorer moment med ökad hastighet så det gäller att täcka in bägge "ändar" av området.
Med dessa uppgifter kan du nu räkna fram vad det krävs för vridmoment av motorn vid de specifika varvtalen. Titta på moment-kurvor för de olika motorerna och välj en som matchar det du behöver. Tänk på att ta till 50-100% säkerhetsmarginal. Därefter väljer du ett drivsteg som klarar driva motorn i fråga. Tänk på att matningspänningen till drivstegen är av yttersta betydelse. Ju högre desto bättre - inom rimliga gränser.
Om du ska byta till kulskruvar så har dom minst dubbelt så hög verkningsgrad som trapetsgänga, det gör naturligtvis att det "går åt" mindre motor.
Vill du vara noggrann gör du motsvarande i något lättare material med mindre verktyg. Det kommer kräva ett mindre moment men en högre matningshastiget. Som du kanske vet så tappar stegmotorer moment med ökad hastighet så det gäller att täcka in bägge "ändar" av området.
Med dessa uppgifter kan du nu räkna fram vad det krävs för vridmoment av motorn vid de specifika varvtalen. Titta på moment-kurvor för de olika motorerna och välj en som matchar det du behöver. Tänk på att ta till 50-100% säkerhetsmarginal. Därefter väljer du ett drivsteg som klarar driva motorn i fråga. Tänk på att matningspänningen till drivstegen är av yttersta betydelse. Ju högre desto bättre - inom rimliga gränser.
Om du ska byta till kulskruvar så har dom minst dubbelt så hög verkningsgrad som trapetsgänga, det gör naturligtvis att det "går åt" mindre motor.