Försörja två apparaturer med en gemensam batterikälla?
Försörja två apparaturer med en gemensam batterikälla?
Hej. Jag skulle vilja försörja två apparaturer med en gemensam strömkälla(batteri). En handkontroll som kräver 4,5V(i form av 3xAAA) samt en liten motor som kräver 5V. Vad har jag för alternativ? Jag ser gärna kvantitet av batterier minimal. Ursäkta en novis.
Re: Försörja två apparaturer med en gemensam batterikälla?
Det är ju väldigt svårt att säga med så lite info, en kritisk aspekt är ju hur mycket ström de drar. Och ska det vara vanliga torrbatterier eller laddningsbart?
Ett batteri på 5 V och en regulator för 4,5 V.
Ett batteri på mer än 5 V och regulatorer för 5 och 5,4 V.
Istället för regulator från 5 till 4,5 V så kanske en seriediod kan användas för att få ungefär 0,6 V spänningsfall.
Ett batteri på 5 V och en regulator för 4,5 V.
Ett batteri på mer än 5 V och regulatorer för 5 och 5,4 V.
Istället för regulator från 5 till 4,5 V så kanske en seriediod kan användas för att få ungefär 0,6 V spänningsfall.
Om det är kritisk att motorn ska ha exakt 5V är det lite knepigt, jag skulle dock tro att 4,5V räcker åt den, det är ju bara en minskning på 10% vilket är normalt driftområde på elektronik (±10% om inget annat anges).
Alltså är det bara att ta 3 st batterier i serie och se glad ut.
Alltså är det bara att ta 3 st batterier i serie och se glad ut.
Hmm... Laddbatterier hade kanske vart att föredra. Annars har jag ingen info om förbrukning tyvärr. Jag funderade också på om man kunde använda en diod för 4,5v. Var hittar man 5V-batterier förresten?
Icecap, tack. Jag kanske skall testa med 4,5 först då. Hade ju vart smidigt.
Litium-batterier kan vara på 3,0V och på 3,3V men någon allmän tillgänglig kombination som ger 5V känner jag inte till.
NIMh är väl på 1,25V, 4 i serie borde ge 5V. Bara "synd" att de ger 1,45V/cell när de är fulladdad...
Men då dina krav är så ospecificerat att det är omöjligt att avgöra vilka toleranser som kan accepteras kan du knappast få bättre svar än så.
NIMh är väl på 1,25V, 4 i serie borde ge 5V. Bara "synd" att de ger 1,45V/cell när de är fulladdad...
Men då dina krav är så ospecificerat att det är omöjligt att avgöra vilka toleranser som kan accepteras kan du knappast få bättre svar än så.