Oltronix B603D, kan inte kalibrera en kanal (nätagg)
Oltronix B603D, kan inte kalibrera en kanal (nätagg)
Hej
Jag försöker få ordning på ett gammalt labbagg av typen Oltronix B603D. Problemet är att en av kanalerna inte går att kalibrera så att utspänningen stämmer med det mekaniska räkneverket. I aggregatet finns en liten modul kopplad till varje kanal. På varje modul finns 5 opampar, resistornät, zenerdioder och en potentiometer. Potentiometern kan justeras för att ställa utspänningen. Detta funkar på de andra två kanalerna och alla kanaler på ett annat, identiskt aggregat som jag också har. Jag har provat att byta modulerna mellan de två aggregaten utan att det blir någon skillnad, så trots stor misstanke, så verkar inte modulen ha något med felet att göra. Jag har också kollat krafttransistorerna som sitter på toppen av chassit. De verkar funka och jag har också bytt dem mellan ickefungerande kanal och fungerande kanal, så där verkar inte heller vara något problem. Jag har också touchat upp lödningarna på kontaktdonen/moderkortet (en annan modul hade lite problem med glapp, så bara för att utesluta liknande problem på denna modul).
Någon som har en ide om ytterligare felsökning? Jag kan inte hitta någon manual/servicemanual till detta aggregat, så om något vet var det finns ett så vore jag tacksam.
/Johan
Jag försöker få ordning på ett gammalt labbagg av typen Oltronix B603D. Problemet är att en av kanalerna inte går att kalibrera så att utspänningen stämmer med det mekaniska räkneverket. I aggregatet finns en liten modul kopplad till varje kanal. På varje modul finns 5 opampar, resistornät, zenerdioder och en potentiometer. Potentiometern kan justeras för att ställa utspänningen. Detta funkar på de andra två kanalerna och alla kanaler på ett annat, identiskt aggregat som jag också har. Jag har provat att byta modulerna mellan de två aggregaten utan att det blir någon skillnad, så trots stor misstanke, så verkar inte modulen ha något med felet att göra. Jag har också kollat krafttransistorerna som sitter på toppen av chassit. De verkar funka och jag har också bytt dem mellan ickefungerande kanal och fungerande kanal, så där verkar inte heller vara något problem. Jag har också touchat upp lödningarna på kontaktdonen/moderkortet (en annan modul hade lite problem med glapp, så bara för att utesluta liknande problem på denna modul).
Någon som har en ide om ytterligare felsökning? Jag kan inte hitta någon manual/servicemanual till detta aggregat, så om något vet var det finns ett så vore jag tacksam.
/Johan
Senast redigerad av blueint 5 februari 2013, 20:49:48, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
-
Re: Oltronix B603D, kan inte kalibrera en kanal
Kolla alla inspänningarna till modulen, med oscilloskop så att du inte har oönskad AC någonstans.
Vad jag vill minnas efter en snabbt titt inuti B603D är räkneverken kopplade till flervarviga potentiometrar. Jag har även kollat spänningarna utan last och då stämde räkneverken överens med Velleman DVM890 multimeter ner på ett fåtal procents fel. Dock har jag för mig att den mekaniska kopplingen går att justera, har ett svagt minne om en låsskruv, men jag kan ha fel.
Kod: Markera allt
B603D 0-6V [V] DVM890 [V]
----------------------------------
0,00 0,00
1,00 1,00
2,00 2,01
4,00 4,02
6,00 6,03
B603D 0-30V [V] DVM890 [V]
0,0 0,0
1,0 1,0
2,0 2,0
4,0 4,0
8,0 8,0
16,0 16,1
30,0 30,1
B603D 0-60V [V] DVM890 [V]
0,0 0,0
1,0 1,0
2,0 2,0
4,0 4,0
8,0 8,0
16,0 16,1
32,0 32,0
60,0 60,3
Det finns skruvar på potentiometrarna, men de har nån typ av locktight-smet på sig, så jag undrar verkligen om det är bästa sättet att kalibrera.. Som sagt, jag har kalibrerat 5 kanaler av 6 (på två aggregat alltså) med potentiometrarna på modulerna, vilket verkar funka fint på alla utom en (mina aggregat hade inte lika välbevarade spänningar som psynoise's). Jag gjorde en liten krets som lastade kanalerna med ca 400mA i upprepade steg, och den knäppa kanalen såg ut att reglera väldigt instabilt jämfört med övriga.
http://dl.dropbox.com/u/4404053/obra_kanal.mp4
http://dl.dropbox.com/u/4404053/bra_kanal.mp4
Jag har också mätt de ingångar till modulen märkta med + och -, de har några volt med 50Hz på alla moduler, så jag antar att de är kopplade till transformatorn på något vis, eller direkt. Ska fortsätta mäta på resten av modulingångarna när jag har klurat ut vad de är till för...
Det kan hända att det finns manualer på jobbet, ska kolla så fort ledigheten är över...
http://dl.dropbox.com/u/4404053/obra_kanal.mp4
http://dl.dropbox.com/u/4404053/bra_kanal.mp4
Jag har också mätt de ingångar till modulen märkta med + och -, de har några volt med 50Hz på alla moduler, så jag antar att de är kopplade till transformatorn på något vis, eller direkt. Ska fortsätta mäta på resten av modulingångarna när jag har klurat ut vad de är till för...
Det kan hända att det finns manualer på jobbet, ska kolla så fort ledigheten är över...
Om du nu mot förmodan skulle ge upp köper jag gärna ditt B603D som reservdelsobjekt för en billig peng.
Men finns det ingen som har schema över dessa?
Men finns det ingen som har schema över dessa?
Om man ska vara petnoga (och det ska man ju) så tillhör agget fortfarande jobbet, så jag kan dessvärre inte sälja det... Jag letade bland manualerna på jobbet och hittade detaljerad dokumentation om en rad Oltronix aggregat, men inte just det aktuella
. Jag såg någon sida på nätet som sålde pdfer av gamla manualer och de hade manual till detta, men nu kan jag för mitt liv inte hitta tillbaka till den sidan... Hittar jag den kunde vi ju gå ihop på en manual?
För övrigt bytte jag ut alla mindre elektrolytkondningar i agget, i hopp om att felet kunde bero på någon gammal sådan, men icke, felet kvarstår...

För övrigt bytte jag ut alla mindre elektrolytkondningar i agget, i hopp om att felet kunde bero på någon gammal sådan, men icke, felet kvarstår...
Bra idé, hittar du manualsidan igen är jag gärna med och betalar hälften sålänge det inte handlar om flera hundralappar.
Hur gick det? Fick ni tag på servicemanualen?
Har en kontakt som kanske kan ha servicemanual.
/DeVille
/DeVille
Överensstämmer 0-punkten på räkneverket fortfarande med det mekaniska stoppet när man vrider ned spänningen? Det är det som måste stämma mekaniskt.
Har mejlat sidan där manualen listas, inget svar. Har också mejlat en finsk HAM-förening som har manualen, inget svar där heller:( Ska leta vidare på jobbet, men du får hemskt gärna kolla med din kontakt.DeVille skrev:Hur gick det? Fick ni tag på servicemanualen?
/DeVille
Ska kolla när jag kommer hem, men det är uppenbart att det är mer problem än så...kimmen skrev: Överensstämmer 0-punkten på räkneverket fortfarande med det mekaniska stoppet när man vrider ned spänningen? Det är det som måste stämma mekaniskt.
Hej
Jag har hela manualen på Oltronix LABPAC B602D / B603D
Beskrivning hur man justerar och alla schemor
Har nog dom flesta manualer på Oltronix + lite reservdelar
Jag har hela manualen på Oltronix LABPAC B602D / B603D
Beskrivning hur man justerar och alla schemor

Har nog dom flesta manualer på Oltronix + lite reservdelar
Har du möjlighet att scanna in den? Jag bor tyvärr långt från Söderhamn, annars hade jag kunnat göra det åt dig
För övrigt hittade jag felet på aggregatet i förrgår. Det var glättningskondningarna som hade gått. Har beställt nya, så snart ska jag nog ha kanalen igång igen...

För övrigt hittade jag felet på aggregatet i förrgår. Det var glättningskondningarna som hade gått. Har beställt nya, så snart ska jag nog ha kanalen igång igen...
Fixar det.
Ska åka till Björnrike imorgon och åka skidor men fixare det efter helgen.
Kul du hittade felet.
Var det dom stora kondingarna ??
Är bara en liten A5 manual men scannar in den sen
Ska åka till Björnrike imorgon och åka skidor men fixare det efter helgen.
Kul du hittade felet.
Var det dom stora kondingarna ??
Är bara en liten A5 manual men scannar in den sen
Utmärkt! Ja, det är åtminstone en 4,7mF kondning, de sitter i par:

Spänningen över övriga glättningskondningar har inget rippel alls, som jag ser med oscilloskopet. Dessa kondningar hade rippel enligt bilden (mätt över en kondning):

Roligt att kondensatorn är märkt 4700MF, där M uppenbarligen betyder mikro. Risk för sammanblandning med Mega (stoor kondensator)

Spänningen över övriga glättningskondningar har inget rippel alls, som jag ser med oscilloskopet. Dessa kondningar hade rippel enligt bilden (mätt över en kondning):

Roligt att kondensatorn är märkt 4700MF, där M uppenbarligen betyder mikro. Risk för sammanblandning med Mega (stoor kondensator)

En 4700MegaFarad får du nog inte plats med i denna låda hihi
Jag brukar mäta DCV över lytarna och sedan ACV "rippel" och då ser man o det är nåt fel.
Hittade manualen på min NAS men den är inscannad med en usel scanner men köpte en ny scanner så kan scanna in
manualen igen om den är för svårläst.
http://hem.spray.se/sm3lwp/pdf/LABPAC_B602D_B603D.pdf
Jag brukar mäta DCV över lytarna och sedan ACV "rippel" och då ser man o det är nåt fel.
Hittade manualen på min NAS men den är inscannad med en usel scanner men köpte en ny scanner så kan scanna in
manualen igen om den är för svårläst.
http://hem.spray.se/sm3lwp/pdf/LABPAC_B602D_B603D.pdf