12VDC - 8,5VDC 8A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jonas_A4T
Kontakt:

12VDC - 8,5VDC 8A

Inlägg av Jonas_A4T »

Någon som har tipps/chema på ett enkelt stabb som skall matas med strax över 12VDC och ge stabbad 8,5-9VDC 8A på utgången? Går det att paralellkoppla 7809kretsar eller skall man köra nån variant med LM317 och en effektrrissa?

Alla tips välkommna!

Jonas
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vad ska den driva?, Hur varierande är lasten?.
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Det skall driva en PS2a (den nya slimmade) i en bil.

Jonas
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men oavsätt vilket av alternativen du väljer som du nämde ovan, så blir det massa värmeförluster, & då är det nästan enklast att bara koppla en effekttransistor med en zenerdiod till basen som är viktad för utspänningen!.
Annars så är det ett Switchat aggregat som gäller, om du vill slippa stora kylflänsar!.
Kolla i Elfa om inte di har någon lämplig Switchregulator som skulle passa!.
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Jag är en sådan som får utslag bara jag hör ordet switch... Visst är det fint att få hög verkningsgrad men i detta fallet är ju skillnaden mellan in och utspänning så pass låg så det bör väl inte bli så mycket värme av det med vanliga regulatorer även om det är rätt tugn last?

JO
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja....om 40W som ska kylas bort är ett litet problem har du ju rätt Jonas_A4T men i mina ögon är 40W MYCKET effekt, det blir en stor kylfläns!

Switch-tekniken är definitivt den rette grej här, då kan det klaras utan så mycket kylning. Kolla t.ex. in L4970A (ELFA 73-097-19), då kan det sluta med att det ska kylas bort ca: 9W och det är en helt annan femma.

Edit: Glömte att säga att om man inte är rädd att jobba lite själv kan det löna sig att kolla på TL494's datablad också, med rätt valda komponenter kan den bli mycket effektiv.
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Jag är kanske lite rubbad, är man bilstereotönt så tycker man det är helt normalt med avsäkringar på 400A och slutsteg med 50-70% effektivitet så då är 40W inte så mycket att gnälla om! : )

Har tidigare kikat på kretsen du föreslog men klarar den verkligen så låg matningsspänning som 12V (ibland lägre) tycker de pekar på 15V när man kikat på applicationsexempel osv i databladen.

Jonas
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

40W är som sagt inte så kul om du inte tänkt använda bilchassit som kylfläns, eller en lika stor fläns som på ett slutsteg.

Du har nog rätt om L4970A, den verkar vara gjord för minst 15 V inspänning. trist, annars är det en trevlig krets.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Javisst, den är ju dum på det sätt, hade jag glömt.

Men det finns många lösningar, Linear Technologies gör MÅNGA switch-kretsar som kan vara lämpliga och det finns såklart en del andra, kanske Dallas/Maxim har användbara grejor.
Skriv svar