Byggsats ej komplett > potentiometer och JFET

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
glemmy

Byggsats ej komplett > potentiometer och JFET

Inlägg av glemmy »

Hej!
Jag har börjat bygga ihop en mycket gammal oscilloskop-byggsats min far fick genom jobbet som en del i en kurs.
Det finns en mängd grejer i lådor och jag har lyckats lokalisera nästan allt. Konstigt nog fattas det några enstaka komponenter.

Först en stor potentiometer i metall. Den ska vara på 10 KOhm med beteckningen PO131 (som inte ger mig något när jag googlar). Har tagit en bild på en 100 KOhms som jag tror ska se likadan ut (heter PO132) -> Har kollat runt på ELFA och där finns ju en hel del, men går det bra med vilken som helst? T.ex. den billigaste?

Vidare fattas två JFETs med beteckningen 2N5458. Dessa hittar jag datablad till men hittar inte exakt samma på ELFA (http://www.futurlec.com/Transistors/2N5458.shtml). Antar att det finns annat som fungerar (71-030-59?).

Nu brukar de vara väldigt hjälpsamma på ELFA men tänkte komma med lite kött på benen.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Byggsats ej komplett > potentiometer och JFET

Inlägg av 4kTRB »

När det jäller JFET måste du först veta om det är en n eller p.
Sedan finns det nästan ingen jfet som är den andra lik.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Ganska säker på att det är n.
I alla fall enligt databladet jag kollade på (för 2N5458 måste väl vara en unik beteckning?). Ögnade igenom data också och den på ELFA verkade lik, men kanske inte rätt ändå?
Mina kunskaper täcker tyvärr inte detta område :roll:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har du bild på byggsatsen? ;)
glemmy

Inlägg av glemmy »

Det finns absolut :)
Här finns en manual (ibland tycks den inte fungera, modellen heter Conar Model 255): http://www.k7jrl.com/pub/manuals/conar/255/255.pdf
Jag har dock beskrivning på svenska. Sedan januari 1977 har det legat nerpackat på en krypvind.

Tog lite snabba bilder jag kan bjuda på
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu hoppas jag dock få hjälp så bygget kan fortsätta :bravo:
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

2N5458 finns på BHIAB för 11:- per styck:
http://www.bhiab.se/perl/index.cgi
Manual finns även här:
http://bama.edebris.com/manuals/conar/255
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Potentiometern kan ersättas med snart sagt alla med samma data, det är inget speciellt med det.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det där scopet har jag stött på en gång i tidernas begynnelse.

Vill minnas att det ingår en eller två specialpotar med extra isolerad axel. Intensity eller Focus eller båda av dessa. Det ligger någon kV mellan den/dessa och jord. Den kan inte ersättas utan att ta hänsyn till högspänningen.

Var är de saknade trissorna placerade? Är det ingångstrissorna så skall Du veta att även med originalen så har förstärkaren stor temperaturkänslighet och driver vilt. Linjen dansar som en jojo när man vrider på omkopplaren för mätområde.

Tidbasen saknar autotrig. Utan trigsignal blir där ingen linje på skärmen. Bäst att ställa trig-omkopplaren på Line när det saknas extern trig. Vill minnas att släckningen av strålen är kapacitivt kopplad och inte håller den stängd i viloläge, men där är jag osäker. Hur som helst, det skadar röret om det står och visar en stadig punkt.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Tack alla för era svar!

Angående JFET, fint att den går att beställa. Kan troligen fortsätta bygga medan jag väntar på postgången.

Marta: Tidernas begynnelse ja :lol: De högspänningsskyddade potentiometrarna finns, de sitter längst upp som den här bilden visar:

Den som saknas ska sitta längst ner till höger i hålet under 100 K-potentiometern (Variable Gain).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Oj, ett sånt där har jag haft en gång i tiden, trasigt.. jag köpte svindyra ersättningstrissor till det men fick aldrig igång det.

Med RIKTIG tur har jag kvar nåt kort från det men jag tror tyvärr att det försvann i förrådsbranden..
glemmy

Inlägg av glemmy »

Så då har jag fått komponenterna som saknades och oscilloskopet är så gott som klart.
Nu vid testningen visar det sig dock att jag har misslyckats med något :roll:

Jag har mha instruktionerna mätt upp resistanser mellan olika punkter och komponenter, och allt såg bra upp. Så jag startade upp. Det ska ta 15 sekunder för gröna pricken att tändas på skärmen, och efter ungefär 15 sekunder dök en grön prick upp :mrgreen:
Efter kanske 1 minut igång märkte jag dock att det kom rök och började lukta.

Upprepade proceduren och såg då att det var ett motstånd som blir varmt och ryker. Se bilden:
Bild
Det sitter en stor elektrolytkondensator i mitten där flera sladdar från transformatorn kommer in.
Över elyten sitter ett 100 Ohms motstånd på 1W som blir riktigt varmt efter 1 minut. Är detta bara till för att ladda ur kondensatorn när strömmen slagits ifrån?

Nu undrar jag lite var felet kan tänkas ligga. Kanske någon helt annanstans?
Mina elektronikkunskaper är begränsade och undviker helst att gå in o fippla med stömmen påkopplad.
gkar

Inlägg av gkar »

Jag har haft ett sådant!
Enda skåpet jag sett med bananskalsingång! (Bananpropp med skärm.)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

100 Ohm som bleedermotstånd? Vilken spänning är det för? Är du säker på att det är rätt?
glemmy

Inlägg av glemmy »

Hej hcb!

Har mätt och får 36 Volt, inte konstigt att det blir varmt nu jag funderat lite.

100 Ohm anges både i text och på kopplingsschema.
Antingen är detta fel eller så har jag för hög spänning? Men ett 100 Ohms-motstånd på 1W tål ju inte mycket direkt.

edit: kondensatorn är en 30 + 30 µF, 350V

edit2: gick in och kikade på den pdf-fil som finns tidigare i tråden där det också finns kopplingsschema.
Bild
Där sitter den och även här ska det vara 100 Ohm.
Är min spänning för hög då eller? Inte lyckats hitta vad den skall vara men letar vidare.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Det är nog något som drar för mycket ström ute i apparaten som värmer upp motståndet.

Nätspänningsomkopplaren i 230V-läget?

Har själv "grillat" en Heathkit rörvoltmeter en gång, nätspänningen till den var inställd på 115V
fungerade några minuter sen började det tränga ut rök ur lådan :oops:
Var på 1980-talet, har inte gjort om misstaget sen dess :)

Var försiktig att du inte drar på för mycket ljus på den "gröna pricken" om den står still
lätt att bränna "lyspulvret" i katodstråleröret. Om möjligt så mata in signal så den inte
"grillar" på samma ställe.
Skriv svar