Varför ska det va så svårt att få till en bra utskrift?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Varför ska det va så svårt att få till en bra utskrift?

Inlägg av Fritzell »

Hallå

Nu är det dags att tillverka mönsterkort men jag har problem med att få till en bra utskrift. Använder en bläckstråleskrivare med OH papper avsett för bläckskrivare. Utskriften blir dålig kontrast, konstiga tomma linjer i svärtan, kornig, m.m altså Jättedåligt! Har provat massa inställningar. Att skriva ut som OH med kvaliteten 'Fin' och 'Jättefin', provat vanligt papper och massa andra inställningar. Har också provat att skriva ut layouten på vanligt papper och kopierat den till OH papper men det blir samma där även fast jag väljer max kontrast och liten ljusstyrka.

Det enda som blir något sånär bra är om man gör en helt vanlig utskrift på ett helt vanligt papper. Jag provade att göra en sån utskrift och kopiera till ett vanligt OH papper i en laserkopiator. Dock på vanliga inställningar. Resultatet blev sådär.. Gjorde två kopior, klippte ut layouterna och la ovanpå varandra för att få mer svärta, men det blev inte så bra.. hamnade ur fokus, oprecisa linjer, korn etc.
Vad ska jag göra? :(
Detraw

Inlägg av Detraw »

vad använder du för slags OH papper, matt? blankt? gjort för laser?

Testa att skriva ut allt med röd färg på din bläckstråleskrivare, har hört att det ska funka bättre.....
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag köpte en laserskrivare med 1200x1200 dpi, nästan bara för att ha till kretskortsframställning. Resultatet blir perfekt varje gång. Dock visade sig skrivaren väldigt bra till övriga utskrifter också, jag är helnöjd. Bäst av allt är att den inte drar en massa dyrt bläck :D

Annars är det ju flera här på forumet som har tipsat om "drafting-paper" eller vad det kallas, halvgenomskinligt papper som finns i bokhandeln. Testa bakpapper ? :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack för svaren!

Bakpapper? :o Kanske vore värt att testa.

Jag var på bokhandeln igår och köppte Oh papper "Avsett för bläckstråleskrivare" (matt tror jag det är) altså ena sidan är typ skrovlig och är gjord för att suga upp bläcket. Använder man vanligt blankt Oh papper flyter lixom bläcket ut och blir inte så bra.
Vill också ha 1200*1200 laserskrivare :)
Ska testa att skriva ut på bakplåtspapper. Återkommer om en liten stund!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bakplåtspapper duger inte till bläckstråle!

Det är teflonbestruken, bläcket kommer att pärla sig. Till laser kan det däremot kanske fungera.

Jag har köpt en färglaser som kan skriva på båda sidorna, då kan man göra dubbelsidig film enkelt.... :wink:

Skämt åsido, jag ska faktisk köpa film i dag o se om jag kan få en lagom svärta till att göra kretskort, det blir spännande.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag har exakt samma problem hemma! Och lösningen är att skapa ett PDF dokument, altså välja Adobes PDF skrivare, & sedan skriva layouten ut ifrån Adobe programet!. I mitt fall blir resultatet underbart om jag gör så!.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

ehhh bakplåtspappret fastnade i skrivaren och det blev väldigt krångligt.. tur att jag fick ut alla bitar :shock: ;)

Fagge: Hmm låter intressant men varför skulle adobes skrivarinställningar funka bättre? Sen kan det bli trubbel att göra om en Eagle layout till pdf format... :S
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag gör också om layouterna till PDF innan jag mailar dem till min jobbadress och skriver ut dem på jobbets nya färglaserskrivare. :)

Den nya skrivaren är suverän, texten står ut lite från OH-filmens yta och det ger väldigt bra resultat när man exponerar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hur gör ni om dom till PDF format?
Jag överväger nästan att använda min utskrift på helt vanligt vitt papper. Det är den enda utskriften som blevhyffsad.. :/
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Fritzell "varför skulle adobes skrivarinställningar funka bättre?"

Inte fan vet jag, den skriver ut på nått annat vis, & det funkar suveränt!. :) Det är ingen konst att göra en pdf fil ifrån vilket program som helst!. När du väljer skriv ut i Eagle så anger du bara Adobes PDF-skrivare i stället för din riktiga skrivare!.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Huh? Jag ser ingen Adobe Skrivare :? Behöver man lägga till den?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Har haft samma problem innnan också. Körde först med en laserskrivare men svärtan blev inte vidare. Köpte stället OH för bläckstråle och körde det i bläckstrålskrivaren. Svärtan blev helt ok, men jag fick labba med skrivarinställningarna en stund för att få det bra.

Testa att göra rent skrivarhuvudet om det går. Annars kan det ibland bli kladd och ojämna linjer. Testa även olika pappersinställningar för skrivaren.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Undra om man inte behöver en skarpare version än gratisversionen för att den ska komma med!.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mycket möjligt. Hittade lite andra inställningar jag inte hittat förut. Ska labba lite.. återkommer snart
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har nu provat med alla tänkbara inställningar. Ändrat kontrast, ljusstyrka, papperstyp, utskriftskvalitet även provat automatiskt rengöring av skrivarhuvudet. Det verkar som den här skrivaren inte kan skriva ut bra ustkrifter på oh papper helt enkelt. Blir ingen bra svärta och den missar linjer mitt i det svarta :tumner:
Får bli ett sista försök med att prova som pdf. Sen blir det att belysa med vanligt papper. :doubt:
Skriv svar