Magneter till DC-motor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dekaron

Magneter till DC-motor

Inlägg av Dekaron »

Hej!

Jag leter efter två permanentmagneter till en DC-motor jag tänker bygga.http://www.pcbheaven.com/wikipages/How_DC_Motors_Work/ Vid 4:50 ser ni magneterna. Eftersom de ska vara bågformade har jag varit utan framgång i mitt sökande. Är det någon som har tips på var jag kan köpa dem?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Magneter till DC-motor

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du bara vill få någonting att snurra för att lära dig så fungerar det bra med en rak magnet på var sida också.

Annars finns väl flexibla magneter i pysselbutiker och liknande, misstänker dock att de är rätt svaga.
Dekaron

Inlägg av Dekaron »

Tack för det snabba svaret. Två raka magneter kan bli en sista utväg. Vad tros om att ha flera små magneter som tillsammans får bilda en båge?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fler raka placerat med polerna samma väg duger fint.
Dekaron

Inlägg av Dekaron »

Om jag använder flera små magneter för att bilda en båge kommer jag att måste sätta ihop dem med varandra. Är det någonting jag då måste tänka på för att inte förminska deras samverkande funktion?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Polerna ska peka åt samma håll, om de utsätts för kraftiga stötar kan de förlora magnetism och blir de varmare än deras Curie-temperatur förlorar de också magnetismen.

Men ska du bygga en sådär "hemskrotmotor" behöver du inte vara känslig med magneterna, det räcker fint med ett par stångmagneter. Tar du en bit 2mm järnremsa kan du böja den och lägga magneten på den, då har du en böjd magnet.

Motorn kommer i vilket fall som helst att vara med blygsam kraft så det är inte en fråga om att optimera speciellt mycket.
Dekaron

Inlägg av Dekaron »

Tack för svaren :)

Däremot undrar jag hur du menar med: "Tar du en bit 2mm järnremsa kan du böja den och lägga magneten på den, då har du en böjd magnet."
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag menar precis vad jag skriver. Eller menar du att du har svårt att visualisera det?

Tänk så att du böjer en bit järnplåt till den välvde form du vill ha, en halva på varje sida, alltså två bitar.

Klämmer du då en magnet gast på den plåt blir plåten den ena polen och magnetfältet sprids ut till formar som järnplåten har. Såklart försvagas det också samtidig.
Dekaron

Inlägg av Dekaron »

Då är jag med :D Är det en kraftig försvagningen?- Antag att jag sätter en magnet på en 2mm tunn plåt, max 5 cm bred och max 20 cm lång?

Om jag däremot väljer att använda flera mindre stavmagneter för att göra en bågform, har jag fattat att de måste ha polerna i samma riktning, men jag kan inte visualisera hur de ska placeras :(.

För övrigt är det väl ingen risk att magneternas temperatur överstiger 75 grader C med något 12V batteri om jag max kör cirka 5 min?

Edit: I vad mäts en magnets styrka och hur starka magneter behöver jag? Antar att magnetfältet inte behöver vara starkare än 2-3T.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du har "många" små stavar måste deras magnetfält ligga så att ena sida av staven har ena polen och andra sidan har andra sidan, det fungerar alltså inte med vanliga stavmagneter med var sin pol i var sin ända.

Och det är klart att magnetstyrkan försvagas: det är ju som en lampa:
- Som en spotlight kan den ge kanonbra med lys på et begränsat område men som "flood light" blir det lite lys över det hela.
Skriv svar