Tja nu är det så här att jag har projekt arbete på skolan. Har kommit på att bygga discohögtalare.
Jag har redan högtalare hemma. Det jag behöver är lampor och komponenter som får lamporna att slå i takt med basen.
Vilka komponenter behöver jag och hur går jag tillväga för att få det att fungera?
Tacksam för svar!
Discohögtalare
Re: Discohögtalare
Hej.
Klassiskt finns det två enklare ljusstyrningar. Den ena kallad ljusorgel där lamporna styrs av vart sitt frekvensband. Den andra kallad chaser eller rinnande ljus där lamporna blinkar i takt till musiken efter varandra. Ljusorgel är enklast att implementera där signalbehandlingen kan fixas med kopplingar kring operationsförstärkare. En chaser däremot kräver en algoritm för att hitta takten i musiken. Detta implementeras enklast med någon typ av dator. Har du ingen tidigare erfarenhet av t.ex mikrokontrollers kan ett sådant projekt bli ganska omfattande.
Klassiskt finns det två enklare ljusstyrningar. Den ena kallad ljusorgel där lamporna styrs av vart sitt frekvensband. Den andra kallad chaser eller rinnande ljus där lamporna blinkar i takt till musiken efter varandra. Ljusorgel är enklast att implementera där signalbehandlingen kan fixas med kopplingar kring operationsförstärkare. En chaser däremot kräver en algoritm för att hitta takten i musiken. Detta implementeras enklast med någon typ av dator. Har du ingen tidigare erfarenhet av t.ex mikrokontrollers kan ett sådant projekt bli ganska omfattande.
Re: Discohögtalare
Åjo, en rätt bra "chaser"-styrning går att fixa med relativt enkel analog hårdvara.
Lågpassfilter -> varierbar signalstyrka -> (halvvågs)likrikta ljudsignalen in till en liten glättningskonding -> varierbar last=urladdningstid på kondensatorn -> schmidt-triggeringång på logikkrets. Den kräver visserligen att man rattar dels när man ändrar ljudnivå (kan till viss del slippas om man tar signalen före volymkontroll) och dels att man rattar urladdningstiden, men rätt rattad så funkar den riktigt förträffligt. Man kan få samma krets att både klara att trigga korrekt på reaggaemusik (en bedrift, iaf om man tänker sig sånt Inner Circle som gjorde Sweat a la la la long och Bad Boys = signaturen till TV-serien Cops) och även på riktigt täta basslag (t.ex. "dubbelslagen" på bastrumman i Blue Monday med New Order). Det räcker med simpel lysdiod som visar tillståndet på den digitala utsignalen för att ratta kretsen rätt. Ställ först volymen så att det lagom blir signal med viss marginal, och ratta sen urladdningstiden så att lysdioden precis hinner släckas strax före det är dags att tändas igen (gäller för "jobbig" musik med grötig bas) eller så att den släcks straxt efter ett basslag klingat av (gäller "lätt" musik som kan ha täta basslag, t.ex. Blue Monday).
Om man vill så kan man låta kretsen driva en oscillator som kan "pressas fram" av externa triggpulser. Då kan man ställa oscillatorn på en BPM strax under den som musiken har, så kommer den mata fram pulser när det är en break i musiken. Jag har aldrig provat detta så jag vet inte hur bra/dåligt det blir.
Visst, med en dator kan man ha mjukvara som klarar att automatiskt anpassa sig efter vad som verkar vara rytm i musiken, det borde till och med gå att få den att trigga på "diskantslask" och också generera steg i en break.
Vad gäller en klassisk ljusorgel så finns det väl två grundkonstruktioner.
Den ena är löjligt enkel och inte särskilt bra, man matar i princip ljudsignalen direkt in på gate'n på en triac, givetvis med något som på ett elsäkert sätt isolerar ljudanläggningen från elnätets 230V. Ljuset kommer att flimmra starkare med starkare insignal, men det blir just flimmrigt och inte särskilt snyggt. Funkar mest bara bra för basen på diskomusik där det är tydliga basslag som går en lampa att lysa fullt under basslaget och i stort sett vara släckt däremellan.
Den andra varianten är lite lyxigare, en riktig "dimmerkoppling" där triac'en styrs med hjälp av en elnätsynkad sågtantvåg in på en komparator och en dc-signal in på komparatorns andra ingång. DC-signalen kan tas fram på ungefär samma sätt som i chasertriggern jag nyss beskrev, fast för att få lite fräckare effekt så bör man ha ett delningsfilter som delar upp ljudet i flera frekvensområden och låter olika områden styra olika lampor.
Jag har inte labbat så mycket med den typen av ljusorglar, men en idé är att man borde ha automatisk nivåreglering separat för varje frekvensband, och dessutom en automatik som känner av var "bottnarna" i dc-signalen ligger och styr urladdningstiden på glättningskondensatorn så att de flesta insignaler får lamporna att "köras" inom hela sitt område från släckta till fullt tända. Om man bygger en sånhär ljusorgel bör man lägga till nån koppling med två dioder in till komparatorn, där ena tar signalen från respektive ljudstyrmojäng och andra från en trimbar spänning som ger ett svagt grundljus som nätt och jämnt får glödtrådarna att glöda. Det gör dels att lamporna håller mycket längre (eftersom de slits hårdare om de tänds från kallt än från ljummet tillstånd) och dels att lamporna också kan tändas mycket snabbare (eftersom man slipper tiden från kallt till glödtråden är så varm att den lagom börjar glöda).
OBS att en klassisk ljusorgel kräver filter med spole(drossel) och kondensator på varje triacutgång för att inte ge värsta radiostörningarna. Chasern klarar sig utan detta, men då behöver man se till att klockpulsen från ljudstyrning/oscillator eller att utgångssignalerna från ringräknare/annat styrjox "samplas" vid varje nollgenomgång på elnätet så att triac'arna bara kan tändas precis invid elnätets nollgenomgång.
En enkel chaserkoppling som är klart roligare än vanligt "rinnande ljus" är att utgå från en "rinnande ljus"-krets men från utgångarna på ringräknaren (4017 eller 4022 rekomenderas) så sätter man omkopplare och sen en ihopgrindning (antingen en OR-grind med många ingångar, eller en enkel koppling med dioder + ett pulldownmotstånd) och matar sen den signalen till ett serie-till-paralell-skiftregister (t.ex. 74xx164). Då kan man ställa in ett valfritt mönster med omkopplarna och det mönstret kommer "snurras runt" på lamporna.
Om man har tillgång till EPROM-programerare så kan man istället låta klockpulserna styra en räknare som matar några adressledningar på ett eprom och låta eprom'ets utgångar mata triac'ar (via drivkrets). Något annat, t.ex. en radda omkopplare, tumhjulsomkopplare, räknare+display+steg-knapp eller liknnade, kan då mata några andra av eprom'ets adressingångar så kan man välja mellan flera olika program.
Om allt det här verkar mer eller mindre obegripligt så kan du göra det mycket enkalre för dig. Köp några "solid state relays" och koppla ingångarna till datorns paralellport och utgångarna till dina lampor, och kör ett datorprogram som styr allt!
Lågpassfilter -> varierbar signalstyrka -> (halvvågs)likrikta ljudsignalen in till en liten glättningskonding -> varierbar last=urladdningstid på kondensatorn -> schmidt-triggeringång på logikkrets. Den kräver visserligen att man rattar dels när man ändrar ljudnivå (kan till viss del slippas om man tar signalen före volymkontroll) och dels att man rattar urladdningstiden, men rätt rattad så funkar den riktigt förträffligt. Man kan få samma krets att både klara att trigga korrekt på reaggaemusik (en bedrift, iaf om man tänker sig sånt Inner Circle som gjorde Sweat a la la la long och Bad Boys = signaturen till TV-serien Cops) och även på riktigt täta basslag (t.ex. "dubbelslagen" på bastrumman i Blue Monday med New Order). Det räcker med simpel lysdiod som visar tillståndet på den digitala utsignalen för att ratta kretsen rätt. Ställ först volymen så att det lagom blir signal med viss marginal, och ratta sen urladdningstiden så att lysdioden precis hinner släckas strax före det är dags att tändas igen (gäller för "jobbig" musik med grötig bas) eller så att den släcks straxt efter ett basslag klingat av (gäller "lätt" musik som kan ha täta basslag, t.ex. Blue Monday).
Om man vill så kan man låta kretsen driva en oscillator som kan "pressas fram" av externa triggpulser. Då kan man ställa oscillatorn på en BPM strax under den som musiken har, så kommer den mata fram pulser när det är en break i musiken. Jag har aldrig provat detta så jag vet inte hur bra/dåligt det blir.
Visst, med en dator kan man ha mjukvara som klarar att automatiskt anpassa sig efter vad som verkar vara rytm i musiken, det borde till och med gå att få den att trigga på "diskantslask" och också generera steg i en break.
Vad gäller en klassisk ljusorgel så finns det väl två grundkonstruktioner.
Den ena är löjligt enkel och inte särskilt bra, man matar i princip ljudsignalen direkt in på gate'n på en triac, givetvis med något som på ett elsäkert sätt isolerar ljudanläggningen från elnätets 230V. Ljuset kommer att flimmra starkare med starkare insignal, men det blir just flimmrigt och inte särskilt snyggt. Funkar mest bara bra för basen på diskomusik där det är tydliga basslag som går en lampa att lysa fullt under basslaget och i stort sett vara släckt däremellan.
Den andra varianten är lite lyxigare, en riktig "dimmerkoppling" där triac'en styrs med hjälp av en elnätsynkad sågtantvåg in på en komparator och en dc-signal in på komparatorns andra ingång. DC-signalen kan tas fram på ungefär samma sätt som i chasertriggern jag nyss beskrev, fast för att få lite fräckare effekt så bör man ha ett delningsfilter som delar upp ljudet i flera frekvensområden och låter olika områden styra olika lampor.
Jag har inte labbat så mycket med den typen av ljusorglar, men en idé är att man borde ha automatisk nivåreglering separat för varje frekvensband, och dessutom en automatik som känner av var "bottnarna" i dc-signalen ligger och styr urladdningstiden på glättningskondensatorn så att de flesta insignaler får lamporna att "köras" inom hela sitt område från släckta till fullt tända. Om man bygger en sånhär ljusorgel bör man lägga till nån koppling med två dioder in till komparatorn, där ena tar signalen från respektive ljudstyrmojäng och andra från en trimbar spänning som ger ett svagt grundljus som nätt och jämnt får glödtrådarna att glöda. Det gör dels att lamporna håller mycket längre (eftersom de slits hårdare om de tänds från kallt än från ljummet tillstånd) och dels att lamporna också kan tändas mycket snabbare (eftersom man slipper tiden från kallt till glödtråden är så varm att den lagom börjar glöda).
OBS att en klassisk ljusorgel kräver filter med spole(drossel) och kondensator på varje triacutgång för att inte ge värsta radiostörningarna. Chasern klarar sig utan detta, men då behöver man se till att klockpulsen från ljudstyrning/oscillator eller att utgångssignalerna från ringräknare/annat styrjox "samplas" vid varje nollgenomgång på elnätet så att triac'arna bara kan tändas precis invid elnätets nollgenomgång.
En enkel chaserkoppling som är klart roligare än vanligt "rinnande ljus" är att utgå från en "rinnande ljus"-krets men från utgångarna på ringräknaren (4017 eller 4022 rekomenderas) så sätter man omkopplare och sen en ihopgrindning (antingen en OR-grind med många ingångar, eller en enkel koppling med dioder + ett pulldownmotstånd) och matar sen den signalen till ett serie-till-paralell-skiftregister (t.ex. 74xx164). Då kan man ställa in ett valfritt mönster med omkopplarna och det mönstret kommer "snurras runt" på lamporna.
Om man har tillgång till EPROM-programerare så kan man istället låta klockpulserna styra en räknare som matar några adressledningar på ett eprom och låta eprom'ets utgångar mata triac'ar (via drivkrets). Något annat, t.ex. en radda omkopplare, tumhjulsomkopplare, räknare+display+steg-knapp eller liknnade, kan då mata några andra av eprom'ets adressingångar så kan man välja mellan flera olika program.
Om allt det här verkar mer eller mindre obegripligt så kan du göra det mycket enkalre för dig. Köp några "solid state relays" och koppla ingångarna till datorns paralellport och utgångarna till dina lampor, och kör ett datorprogram som styr allt!