Kall Fusions Reaktor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
drbob

Kall Fusions Reaktor

Inlägg av drbob »

Hej.

Jag planerar att tillverka en s.k Kall Fusions reaktor.
Grunden till att jag gick med I detta forum är för att söka råd kring den elektriska utrustningen.

Den typ av reaktor jag ska bygga kallas för en "Athanor", jag kommer göra vissa förändringar på designen samt experimenter med olika bränslen(katalysatorer).

Jag påstår alltså inte att Kall Fusion fungerar, bara att jag vill testa det själv!

Jag har under 8 månader nät-verkat och varit I kontakt med flera reaktor byggare samt företag som jobbar med Kall Fusion och har nu tillgång till bl.a Deuterium och Wolframstavar laddade med Thorium, (ofarligt, lagligt, milt radioaktivt)
Mitt mål är att pröva några nya bränslen som jag tror ingen annan jobbar med samt lägga ut videos på youtube.

Lyssna:

I det landet jag bor I har vi 230 Volt I väggen.
Jag önskar ta el från väggen och göra om den till DC.
Jag måste kunna reglera volt styrkan upp och ner. (dvs från 0 och uppåt)
Jag önskar kunna få ut (om det inte blir alltför höga kostnader) 300 Volt och 20 Ampere.

Mina frågor är som följer:
Vad är det jag behöver?
Vart kan jag få tag på denna utrustningen begagnat?
Finns det olika kombinationer av utrustning som kan åstadkomma det jag vill?
Vilka hemsidor / företag säljer denna typ av utrustning?

Jag förväntar mig att jag kan skada utrustningen, eller I allafall några säkringar I den och det är en av grunderna till att jag inte vill spendera för mycket pengar.

En leverantör har något liknande I USA, det blir ca 1000 euro Plus väldigt dyr frakt.
Då måste jag I tillägg tillföra något slags "dimmer" mellan reaktorn och den elektriska utrustningen som reglerar voltstyrkan.
Föredrar att köpa begagnat!

Vänligen besvarar dessa frågor på ett sätt så att en person som vet 0 om elektrisk utrustning kan förstå utan missförstånd.

Det skulle betyda väldigt mycket för mig att få lite hjälp från er som är kunniga.
För er som menar att det här inte fungerar vill jag svara på förhand:
Fungerar det inte så har jag I vart fall lärt mig massa intressant information under vägs.

Mvh

Bob

p.s Ja, jag är seriös, jag kommer bygga den här reaktorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Kall Fusions Reaktor

Inlägg av Electricguy »

Inte för att vara sådan nu, Men om du inte har full koll på hur du ska hantera ström rakt från väggen, och ska i samband ha det i kontakt med vätska och metalldelar, så känns det spontant som att du behöver läsa på mer hur du ska bära dig åt, vilka risker det innebär och hur du ska kunna utföra detta på ett säkert sätt.

Och har du bara ett vanligt simpelt 230VAC uttag så är 300V 20A tyvärr bara en våt dröm. 230V 10A (kanske 16) är max vad du kommer att kunna ta ut.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja en 20A vridtrafo modell större, en likriktare och en kondensatorbank borde egentligen vara allt du behöver...

Du får nästan ihop det med dessa delar:
18A Vridtransformator: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18917
Likriktarbrygga: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19015

Sen får du räkna ut lämplig kondensatorbank för glättning efter hur mycket strömrippel du kan godta...

DOCK: Se till att skaffa dig j-ligt bra koll på vad du gör om du inte suktar efter en Darwin Award...
drbob

Inlägg av drbob »

Electricguy skrev:Inte för att vara sådan nu, Men om du inte har full koll på hur du ska hantera ström rakt från väggen, och ska i samband ha det i kontakt med vätska och metalldelar, så känns det spontant som att du behöver läsa på mer hur du ska bära dig åt, vilka risker det innebär och hur du ska kunna utföra detta på ett säkert sätt.

Och har du bara ett vanligt simpelt 230VAC uttag så är 300V 20A tyvärr bara en våt dröm. 230V 10A (kanske 16) är max vad du kommer att kunna ta ut.

Kära Electric Guy...
Enig med dig. Säkerhet först. Jag har en kollega som är kemist utbildad och har jobbat både med svetsning och elektrolytiska experiment och han kommer bistå under experimenten. Jag är inte villig att riskera varken mitt eget eller 3:e person liv.

Fråga: Vad menar du med 230 VAC? (vac = varialble current??)
Finns det någon utrusning som kringår det problemed med "ut kraften", t.ex en s.k kondensator?
Finns det special uttag som kan ge mig mer "utkraft" än ett vanligt "hemma uttag"?

Gillar utmaningar :)
Om det är någon som kan få till det nästan omöjliga är det jag för jag är en väldigt positiv person :)

Tacksam för ditt svar

B
drbob

Inlägg av drbob »

Meduza skrev:Tja en 20A vridtrafo modell större, en likriktare och en kondensatorbank borde egentligen vara allt du behöver...

Du får nästan ihop det med dessa delar:
18A Vridtransformator: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18917
Likriktarbrygga: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19015

Sen får du räkna ut lämplig kondensatorbank för glättning efter hur mycket strömrippel du kan godta...
DOCK: Se till att skaffa dig j-ligt bra koll på vad du gör om du inte suktar efter en Darwin Award...
Kära Meduza, du uttrycker dig som att det är ganska basic men ... jag förstår varken din tech spec eller dina skämt :)

Vridtrafo låter bekant, är det samma sak som en "Variac"? Dvs den reglerar/dimmrar hur mycket av det jag stoppar in som jag vill ha ut?
Likriktaren gör AC från väggen till DC?
Kondensatorbank samlar upp volt som ett slags batteri så att jag kan få "mer volt ut än vad jag stoppar in"?

Vad jag nära I mina gissningar?

Strömrippel tror jag är det som gör att säkringarna enkelt går sönder (?).
Dvs stora variationer... glättningen kanske stabiliserar det hela lite så att påfrestningarna på utrustningen inte blir så höga (?)

Mina frågor avslöjar nog ganska så bra varför jag behöver er hjälp :)

Mvh

B
Neptunus

Inlägg av Neptunus »

"I det landet jag bor I har vi 230 Volt I väggen."

I vilket land bor du?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Fråga: Vad menar du med 230 VAC? (vac = varialble current??)

Hm...

Varför fanns det först en tråd (samma tråd?) där hela inlägget var skrivet på engelska?
Är du engelskspråkig? Eller har du hittat hela frågeställningen någon annanstans
och bara översatt rakt av? Så vitt jag minns så var inlägget i stor sett likadant
fast alltså på engelska.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

VAC = Volt (enheten för spänning), Alternating (växlande), Current (ström)

Dvs spänning växelström

Vridtransformator är en justerbar transformator, och ja det är hyfsat likställt med "variac" även om just variac är ett varumärke...
Likriktaren likriktar AC till DC, men du kommer få ut en "pulsad" DC-spänning som dessutom kommer ses som "sqrt(2)" högre än AC-spänningen i pulserna.
Kondensatorbanken fungerar som ett slags laddningsbart batteri, dock inte alls så att du kan få ut mer spänning än vad du matar med, utan den laddar upp sig i pulstopparna och laddar ur sig i dalarna och håller på så sätt spänningen jämnare.

Strömrippel gör i sig inte att säkringarna går sönder, säkringarna går sönder av för höga strömmar.

Däremot kanske det är negativt för ditt experiment att spänningen pendlar kanske 100v upp och ner 100ggr i sekunden...

Du kan få mer ström ur tillexempel ett 32A 3-fas uttag som finns i många lokaler med korrekt utrustning...

Prova en Trefas vridtransformator, tex "HTN 450/30" från Cebit, likrikta denna med 70-002-99

Tror dock att du bör ta hjälp av en duktig elektriker...

Darwin Award: ett fiktionellt "pris" som delas ut till folk som av okunskap och/eller dumhet bidragit till människans fortsatta evolution genom att sluta existera (dö) eller gjort sig själva sterila. http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_Awards
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fick ett svar på privat mail ang frågan jag ställde.
Det var inget direkt svar på *varför* det först var
på engelska, men skit samma. Lycka till i alla fall!
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Om du ska leka med 230V så INNAN du börjar, se till att uttagen har jordfelsbrytare (RCD på engelska)
Risken att du avlider pga. ström genom kroppen är avsevärt mycket mindre om uttagen skyddas av jordfelsbrytare.

Kombinationen av att inte ha koll på el och leka med vridtrafos direktkopplade till elnätet är annars direkt livsfarlig skulle jag säga!
Det blir inte ofarligt för att du har jordfelsbrytare, men risken att du dör är mindre.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Lyssna på Anders Olsson. I stort sett alla vridtransformatorer är sparkopplade vilket betyder att utgången är kopplad till nätet. Än värre är att det som i vissa fall är märkt med "0" med 50% sannolikhet är fas och inte nolla.

Som andra har sagt kommer du inte kunna få ut 300 V och 20 A likspänning/-ström via ett vanligt vägguttag säkrat till 10 A.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om man har så dåliga kunskaper om el att man inte klarar av att bygga grejerna utan att fråga, hur ska man då sen kunna avgöra om de fungerar?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

300V 20A borde fungera bra för att bränna och tända eld på saker också.

Kan du inte börja med att gå till biblioteket och låna Elektronik för alla, del 1. Läs och begrunda, kom sedan tillbaks hit med ev frågor.
Joe

Inlägg av Joe »

Från 230VAC så kan man få (230x1,4)=322VDC men det blir inte flera Ampere än vad uttaget kan leverera, normalt 10A. Enstaka fall 13A. CEE handske 16A.
Så om du måste ha 20A så krävs 3-fas 400VAC 20A.
Baserat på vad vi har här i Sverige.

Att spänningsmata denna reaktor verkar vara det lilla problemet, sunt förnuft och ellära så kommer du vidare i projektet.
Respektera strömmen och använd godkänd materiel. Dvs ingen hushållstejp!
drbob

Inlägg av drbob »

Nerre skrev:Om man har så dåliga kunskaper om el att man inte klarar av att bygga grejerna utan att fråga, hur ska man då sen kunna avgöra om de fungerar?
Bra fråga och mitt ärliga svar är: Vi har inte kunskapen som krävs för att mätta och beräkna resultaten.
Dessutom är en Athanor en väldigt dålig reaktor för att mätta resultat.
(Det finns andra blue prints på internet på reaktorer som är bättre ägnade för mätningar)

Denna reaktor bygger vi för att sätta oss på kartan.
Den samma elektroniska utrustningen kommer vi kunna använda för att bygga mer avancerade och dyrare reaktorer I framtiden om vi känner att vi önskar gå vidare I den processen.
Skriv svar