Dåligt utrymme på mönsterkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw

Dåligt utrymme på mönsterkort

Inlägg av Detraw »

Hmm jag har väl kanske satt igång med ett projekt som är lite väl smått :( För att allt ska gå ihop utan att kompromissa allt för mycket så måste nästan alla ledningsbanor vara 0.2mm breda, plus runt 15st vias till dessa. Är detta för litet för att etsa hemma? Hur smått brukar ni etsa som minst? Sen kommer ju nästa problem när man ska löda skiten... jag har bara en lödkolv från clasohlson med med en spets på 0.5mm, den kanske är för stor för att löda så smått, vad tror ni?

Då ska vi se, en till fråga kvar då... Hur gör ni när 2lager inte riktigt räcker till, byglar ny lite smått med kablar där det behövs eller finns det nått annat fint (läs billigt) sätt att göra det på?

Tacka på förhand /Daniel
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Beror väl lite på vad man har för utrustning, etsaggregat, exponeringstid etc.

Får man fråga varför det är sån platsbrist?
Detraw

Inlägg av Detraw »

absolut... köpte ett par RGB lysdioder av sodjan för ett par dagar sen, tänkte sätta ihop de till en liten display, men jag vill ha så litet mellan rum mellan varje pixel som möjligt...

Jag har precis blivit (nästan) klar med min uv-box, ska testa lite vilken exponeringstid det blir med den, men det får man väl testa sig fram till så att man får den perfekt... sen hade jag tänkte etsa det i en vanlig plast skål... hmm ska bli spännande och se om jag lyckas, ska bara routa klart hela kortet först....
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Aha ok. mm men man får helt enkelt testa. Jag ska snart etsa ett kretskort för första gången hemma med lågpris grejer (typ etsa i glasslåda, belysa med uv lampa osv) ska bli intressant att se hur det blir :) Lär väl återkomma med det..
Men jag kan säga att den 250W Uv lampan från Kjell, Den lyser den!!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Låter som att det ska bli en rgb led-snurra, rätt ?
Detraw

Inlägg av Detraw »

haha... tänkte på det först, men sen kom jag fram till att jag ville bygga en så liten display som möjligt istället... så nu kommer det bli en diplay med 6x3 pixlar :) är därför jag vill ha så små mellan rum mellan pixlarna som möjligt, kan ju se ganska glest ut annars....

men jag ska testa när jag kommer hem från jobbet sen att fuska till ett tredje lager med små byglingar... får se om det funkar bra, och på så sätt kunna sätta LEDsen tätare....

Men om jag ska erkänna så är jag lite sugen på att bygga en liten rgb led snurra senare... ska bli klar med denna först och sen försöka skaka fram 20st ytmonterade rgb leds till :D
Michel

Inlägg av Michel »

Visst, jag har gjort 0.2mm. men bara på kort som är c:a 1dmx1dm.
Blir svårt att få passning med 2st filmer på varann annars.

Sedan kan man ju undra om slutresultatet verkligen är 0.2 - snarare 0.05-0.15 .
:D

Man kan ju limma dioderna på baksidan av ett enkelsidigt kort, borra små hål till kopparsidan och förbinda med skalad virtråd. Då slipper du paddarna på LED sidan iallafall.

Typ att göra en ytmonterad till 'hålmonterad'.
:wink:

För mindre avstånd än så krävs det via under komponenterna.
Skriv svar