Trådlös signalöverföring

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mr_spokk

Trådlös signalöverföring

Inlägg av mr_spokk »

Hejsan på er alla :D
Tänkte höra om någon har en idé på hur en av mina idéer kan utformas.
Jag bor i villa med pelletsuppvärmning och ibland så larmar pelletsbrännaren (oftast för rengöring) och stannar. Det larmet är bara visuellt med en blinkande röd lampa på brännaren, och innebär att man antingen måste titta in i pannrummet ganska ofta eller så märker man att varmvattnet är för kallt och inser att pannan står still.

Min idé är nu då att på något sätt trådlöst skicka lampindikationerna (3st, grön för ok, gul för körning och röd för larm) till en mottagare i t.ex köket där man oftast är. Så man på tidigt stadie kan se att pannan larmar.
Jag har kopplingsschemat för brännaren, och signalerna behöver inte skickas mer än 10-12m.

Mvh Bosse
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Trådlös signalöverföring

Inlägg av Klas-Kenny »

Swech har trevliga radiomoduler som är lätta att ha två microkontrollers att kommunicera genom, kan vara en idé :)
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Jag har en processor i pannrummet med trådlös överföring till en enhet i köket med en display som visar status. Har fungerat felfritt ett år nu! Sök så hittar du min tråd i projektdelen.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Kanske en sådan här att lajja lite med? Ett sms när den har stannat måste väl va rätt ok, både när man är hemma och när man är borta. :)

/ Tompa
mr_spokk

Inlägg av mr_spokk »

Jösses vilka snabba svar, tackar :D
@ Variosboy: skall genast söka och fördjupa mig.
@ Tompa: Vi bor så illa till att Sms:en kommer när dom själva vill...he he. Men kanske en kombination!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Får man fråga vilken pelletsbrännare det rör sig om?
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

mr_spokk skrev:Min idé är nu då att på något sätt trådlöst skicka lampindikationerna
En plastfiber som sätts mot signallampan och sedan dras upp i köket? Borde gå fint. Det var allafall min idé tidigare innan jag hittade en billig webkamera.

Eftersom jag har arbetsrum i källaren med nät draget har jag en kamera som tittar på brännaren och pelletsförrådet.
En snabb titt på kamerans websida så ser jag status på bägge två. Det funkar utmärkt.

//Per
mr_spokk

Inlägg av mr_spokk »

Icecap skrev:Får man fråga vilken pelletsbrännare det rör sig om?
Viking Bio från Värmebaronen.
Skriv svar