Kablar för landnigsljus till modellflygplan?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaggen

Kablar för landnigsljus till modellflygplan?

Inlägg av Kaggen »

Hej!

Jag håller på med ett litet projekt att bygga landningsljus, spots och strobes till mitt modellflygplan. Landningsljusen tänds när man drar ner gas på nästan tomgång och släcks när man gasar nästan fullt. Projektet är väl i princip nästan klart och jag börjar nu fundera på hur jag smidigast skall dra kablage runt i planet.

Är det någon som har något förslag på vad man kan använda för kabel? Jag läste på nedanstående länk...
http://www.rc-cam.com/navlight.htm
... som innehåller i princip ett likadant projekt att man bör snurra/vira kabeln från kretskortet ut till dioderna för att förhindra störningar. I vissa fall näms också att man kan använda ferrit-kärna runt den kabel som går närmast antennen.

Är det någon som gjort ett liknande projekt och har något tips angående detta? Kanske även vad ni isåfall använde för dioder och tillbehör för montering av dem (LED-hållare o.s.v)?

mvh Mats
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den här kabeln på clas skulle jag använda till sånt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Håller inte själv på med R/C grejer men jag vet att i många fall så skall grejerna som används i tex ett plan vara så lätta som möjligt, och det skall helst inte väga någonting alls. :) Så om låg vikt är välkommet så kan du kanske testa att dra enkla tunna emaljerade koppartrådar. Väger så lite som det bara är möjligt och dom håller oftast för mer ström än vad man kan tro. Kan dock kanske vara lite pilligt att hålla på med.
Skriv svar