Knappstyrning i flera steg till värmehandskar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Henrik Y

Knappstyrning i flera steg till värmehandskar?

Inlägg av Henrik Y »

Hallå!

Jag flyger paramotor och det blir lite kallt åt händerna såhär på vintern så jag byggde ett par värmehandskar med ett batteripack på 5xLR6 i varje handske men det vart lite för klent då avkylningen i vinden vart betydligt större än vid stillastående på backen så tänkte ta ett 6cells RC-batteripack och köra det till båda.

Så det jag skulle vilja ha lite hjälp med är hur kan man bygga en styrning för värmen med en + och en - knapp i t.ex. 5 steg
Användarvisningsbild
l2t

Re: Knappstyrning i flera steg till värmehandskar?

Inlägg av l2t »

Personligen så hade jag byggt runt en Pic eller Avr med en knapp för stega upp och en för stega ner.
En utgång som Pwm:ar en fet som driver handskarna i olika värmesteg, kanske några led som visar nivåerna oxå.
Beror ju på vad du har för kunskaper?
Henrik Y

Inlägg av Henrik Y »

Inte tillräckligt för att hänga med på dom där förkortningarna. Har du lust att ge lite mer info så kanske jag kan ta reda på lite mer och se vad jag kan göra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med AVR och PIC menas mikroprocessor (µC). Atmel gör en serie som kallas AVR och Microchip gör en serie som kallas PIC.

PWM är ett effektivt sätt att styra energitillförsel och just till värmehandskar är det nära perfekt sätt.

PWM = Pulse Width Modulation, det betyder att om man t.ex. utgår ifrån att du ha ett värmeelement på 10W men bara tänder för det kanske 1 sekund av 10, då får du effektivt ut 1W. Och den takt är mycket långsamt, det brukar vara att denna av/på sker med hastigheter på kanske 100Hz och då är värmeelementet så "trögt" att det ger en behaglig värme.

Och nästan alla µC har inbyggt en funktion till att ge ut PWM-styrsignalen, det behövs alltså mest en transistor till att driva strömmen.
Samtidig ger en µC möjlighet för att bestämma vad varje steg ska vara, det kanske ska vara 0% - 5% - 15% - 50% - 100% och detta kan man lägga in i programmet. Blir det fel värde är det bara att ändra och lägga in nya programmet.

Men väljer du µC skulle jag föreslå att du INTE ha 5 knappar! Det räcker med en '+' och en '-' knapp! Då kan du ha den i steg om 1% och autorepeterande, eller i steg om 5% eller i de valda steg där den räknar upp eller ner. På detta vis kan du ändra betjäningen utan att bygga om något, allt är programmering när väl enheten är byggd.
Henrik Y

Inlägg av Henrik Y »

Tack, då börjar jag veta lite mer vad jag ska sätta mig in i.

Har programmerat lite PLC och jag gissar att det här är rätt likt i grund och botten, lillbrorsan har tagit hem en del skrot från gymnasiet när dom lade ner ett program och där hittade jag en AVR och en PIC programerare tror jag att det är. Dessvärre har han inte någon större koll på hur dom funkar då han inte hållit på med dom själv men det ska man väl kunna läsa sig till på nätet.

Vet ni om det finns några färdiga kit/kort som kan vara lämpliga?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske 73-344-20 eller 73-344-18.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Att ge sig in och köpa massa saker bara för en enda krets blir ganska dyrt, om du inte riktigt sysslar med detta.
OM du inte har superduper bråttom att ge dig upp mer varmare händer så:
Kan jag kika i mina gömmor, har programmerings utrustning, några picar ligger.
Det mesta som behövs för ditt projekt.
Har även några dioder.
Kan snickra ihop något gratis, men måste hem först och checka saldot ( om ca 8 dagar ).
Henrik Y

Inlägg av Henrik Y »

Tack för det erbjudandet! Ska se om jag kan använda mig av det jag har eller om jag hittar någon annan enkel lösning.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Får du för dig att skippa pillandet finns ju annars liknande byggsatser :
http://www.electrokit.com/dc-till-pwm-modul.48291
Som gör jobbet åt dig rakt av.
EDIT : Råkade länka fel . http://www.electrokit.com/dcmotorstyrni ... mmer.43376
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vill du ha ett mellanting i mängden arbete och kunskap så är ett alternativ att ha någon till att programmera en processor till att göra rätt jobb, sen gör du resten av jobbet. :)

Skulle kunna programmera och skicka en liten processor till dig om det är så.
Henrik Y

Inlägg av Henrik Y »

Jag har iaf fått lite mer insikt och har nu lite koll på vad man kan göra men har testat lite och två handskar till ett batteri kanske blir lite klent men det batteri jag har att testa med är lite gammalt men som det ser ut just nu så är full kräm det enda alternativet.
Skriv svar