Discoljus fasvänder ej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Amstaff

Discoljus fasvänder ej

Inlägg av Amstaff »

Köpte ett s.k Derbyljus, motorn med dioder ska snurra fram & tillbaka vid bas, den snurrar dock bara åt ett håll, den rör sig Max någon mm åt andra hållet. Om jag vänder kontakten så blir det tvärtom, motorn fungerar åt andra hållet men ej bakåt.
Köpte den från Tyskland så jag tänkte först kolla om det var nått enkelt att fixa själv eller om jag ska reklamera.

Med motorn inkopplad får jag stötvis 12v sen Max -1v när motorn ska gå åt andra hållet. Om jag kopplar ur motorn så får jag 12v och -12v utan problem växelvis.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Discoljus fasvänder ej

Inlägg av SM7CZR »

Är den levererad komplett med nätaggregat eller drivs den med batteri?
Amstaff

Inlägg av Amstaff »

gkar

Inlägg av gkar »

Jag har en Lampo Derby (Orginalet som är massivt kopierat.? Två 400W 36V halogenlampor och 800VA transformator...)

Den har också haft problem. Dock är alla kretsar slipade utan identitet vilket gör det mer tungrott.
Har för mig att den också bara gick åt ett håll, men nu fungerar denm så jag antar att jag lagat den någon gång för många år sedan...

Har du Lampo Derby, eller hur ser din ut invändigt?
Amstaff

Inlägg av Amstaff »

Min är ju med 2x 9w dioder, 2 kretskort, ett med 220v delen samt den andra 12v där strömmen går vidare till både dioder och motorn. Inget ser skadat ut nånstans.

Det är ju så skumt att jag får 12v växelvis på röd & svart kabel till motorn när den är urkopplad, och när väl motorn kopplas in så ger den 12v medurs och ca 1v moturs.

Dioder och allt funkar som det ska, den känner ju basen via inbyggd mikrofon.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Har du en ampere mätare skulle jag iallafall börjat med att titta vad motorn drar vid båda vändorna.
Säg 1 amp åt ena hållet och 3 amp åt andra hållet ( tyder på mekaniska problem ) så kanske motordrivar enheten inte orkar med och du får då bara ut 1 volt.
Amstaff

Inlägg av Amstaff »

Men borde inte det mekaniska då visa sig när jag vänder på kontakten till motorn?

Dvs jag kan få den att snurra normalt åt båda hållen om jag vänder på kontakten, men så fort den ska åt motsatt håll så vill den inte.

Dvs säg att den går -> och sen ska vända <- så går det bara nån mm och sen går den ett helt varv -> igen.

Om jag då vänder kabeln så går den normalt <- men inte ->
Senast redigerad av Amstaff 10 december 2012, 18:03:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Sant, miss av mig.
Troligen är väl motordrivenheten i fallet kanske trasig?
Inga bilder på hur det hela ser ut?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Är du helt säker på att motorn skall snurra åt båda hållen?
Mitt minne av dessa är att rörelsen bara "pulsas" frammåt, och att lampan och linserna gav effekten av att det byter håll. Men jag kan minnas fel.
Amstaff

Inlägg av Amstaff »

Jag har 4st, de andra går fram & tillbaka växelvis ;)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Där är ju uppenbarligen en H-brygga på som inte klarar driva ordentligt på något håll.

Börja med att kontrollera vilken av transistorerna (Det är de fyra TO92'orna runt motorns anslutning) i bryggan det är som felar genom att mäta mellan motor-kontakten och kopplingsplinten J1.

Ha motorn igång på det hållet den inte fungerar och mät mellan + på J1 och + på motoranslutning, - på J1 och + på motoranslutning, + på J1 och - på motoranslutning och slutligen - på J1 och - på motoranslutning.

Röd sladd = plus, svart sladd = -.

Rapportera samtliga mätvärden!
Amstaff

Inlägg av Amstaff »

Nu är det ju inte tvärlätt o få mätvärden då motorn går fram & tillbaka konstant, dv.s flera gånger per sekund.
(M = Motor)

+ J1 & +M Pendlar 0-2v
+J1 & -M Pendlar 0-12v
-J1 & +M Pendlar 10-12v
-J1 & -M Pendlar 0-12v

Dessa mätvärden kanske inte hjälper då det är när motorn går fram & tillbaka, det går nämligen inte att styra hur motorn rör sig, utan det sköts via mikrofon hur den reagerar och rör sig. :(

Försökte få mätvärden ändå då motorn ska röra sig i motsatt håll:

+ J1 & +M Pendlar Kommer upp i max 2v
+J1 & -M Pendlar Går från 0 till 12 när motorn går rätt, istort sett 0 nät motorn ska gå fel
-J1 & +M Pendlar Dippar från 12 till ca 10
-J1 & -M Pendlar Går från 12 till 0 när motorn går rätt

Min lilla elkunskap verkara tala om att +J1 och +M ska gå till 12v för att det ska funka ;)
Amstaff

Inlägg av Amstaff »

Slutade med att jag skickade tillbaka och fick en ny, slapp returfrakten dessutom!
Skriv svar