Vad betyder klockfrekvens?
Vad betyder klockfrekvens?
Säg att jag har en PIC på 20MHZ, vad är det då som har 20mhz?
Alltså om jag slår på och av en pinne i liknande stil :
START
PÅ
AV
GÅ TILL START
UTAN massa pauser, kommer då jag få ut hur snabb frekvens?
Alltså om jag slår på och av en pinne i liknande stil :
START
PÅ
AV
GÅ TILL START
UTAN massa pauser, kommer då jag få ut hur snabb frekvens?
-
Re: Vad betyder klock frekvens?
Det mesta går på 20MHz, CPU, pereferi enheter osv.
Max frekvens på pinne är 10MHz och den får du via PWM enklast.
Max frekvens på pinne är 10MHz och den får du via PWM enklast.
-
En PIC som har en kristallklocka på 20MHz lär behöva en rejäl fördröjning innan den hamnar på 20mHz...
Men de flesta PIC använder 4 st klockpulser för att utföra ett kommando - förutom de kommando som behöver två, alltså tar t.ex. en NOP 1/(20MHz/4) = 200ns.
De skiljer tydligt mellan systemklocka och kristallklocka fast vissa versioner kan ha systemklocka som är lika med eller högre än kristallklockan.
En JUMP brukar ta 2 systemklockor så ditt "program" blir:
START: // Bara en label, tar ingen tid
PÅ // Antar en portpinne, tar 1 systemklocka
AV // Antar en portpinne, tar 1 systemklocka
GÅ TILL START // En JUMP, 2 systemklockor
Summa: 4 systemklockor. Vid 20MHz, ingen PLL och alltså helt vanligt kommer det ut 1,25MHz på portpinnen med en duty-cycle på 25%.
Men de flesta PIC använder 4 st klockpulser för att utföra ett kommando - förutom de kommando som behöver två, alltså tar t.ex. en NOP 1/(20MHz/4) = 200ns.
De skiljer tydligt mellan systemklocka och kristallklocka fast vissa versioner kan ha systemklocka som är lika med eller högre än kristallklockan.
En JUMP brukar ta 2 systemklockor så ditt "program" blir:
START: // Bara en label, tar ingen tid
PÅ // Antar en portpinne, tar 1 systemklocka
AV // Antar en portpinne, tar 1 systemklocka
GÅ TILL START // En JUMP, 2 systemklockor
Summa: 4 systemklockor. Vid 20MHz, ingen PLL och alltså helt vanligt kommer det ut 1,25MHz på portpinnen med en duty-cycle på 25%.
> Säg att jag har en PIC på 20MHZ, vad är det då som har 20mhz?
Först, som Icecep säger, så för fasen till att göra skillnad på "mega" och "milli" !!
Normalt om man säger att man "har en PIC på 20MHZ" så menar man att
oscillatorn går på 20 MHz. Antingen med HSOSC via en kristall på 20 MHz
eller en intern (INTOSC) på 20 MHz (fast de är vanligtsvis på 4, 8 eller 32
MHz, just 20 är väldigt ovanligt som INTOSC).
> START
> PÅ
> AV
> GÅ TILL START
Ja, om du vet vilken tid som det tar att köra det där så kan du
med hjälp av utgången räkna bakåt till osciallator frekvensen.
> UTAN massa pauser...
Det har absolut ingen som helst betydelse!
Så länge du vet vilken tid pauserna tar...
Först, som Icecep säger, så för fasen till att göra skillnad på "mega" och "milli" !!
Normalt om man säger att man "har en PIC på 20MHZ" så menar man att
oscillatorn går på 20 MHz. Antingen med HSOSC via en kristall på 20 MHz
eller en intern (INTOSC) på 20 MHz (fast de är vanligtsvis på 4, 8 eller 32
MHz, just 20 är väldigt ovanligt som INTOSC).
> START
> PÅ
> AV
> GÅ TILL START
Ja, om du vet vilken tid som det tar att köra det där så kan du
med hjälp av utgången räkna bakåt till osciallator frekvensen.
> UTAN massa pauser...
Det har absolut ingen som helst betydelse!
Så länge du vet vilken tid pauserna tar...
Det hela varför jag undrade var för jag såg en online dokumentär om folk som pressar skiten ur sina stackars datorer.
Alltså OC, på en nivå där en stod med kallis på sin processor.
Det hela var ganska brutalt att titta på, framförallt hur folk behandlar sina små och förbannat dyra processorer.
I min dator sitter en 9630,a gick mig 9 000 kr.
Skulle aldrig våga ens peta på den ungefär.
Men nog om det så var det en som var mer elektronisk duktig i "filmen".
Och han höll på mycket med programmering.
Han körde då en kod som bara slår på och av en pinne utan något massa annat för att visa lite hur det hela fungerar med processorer.
Sen om det var något vanligt typ avr,pic eller dylikt vet jag inte.
Han visade iallafall med en frekvensräknare någon frekvens som ökade väldigt lite vid spännings ökning.
Men han trimmade hur som helst även denna lite på något sätt.
Jag förstår inte hur man kan få en sak att snurra snabbare för att öka lite spänning?
Säg min burk, har en 9630, och den skall visst gå ifrån vad det nu är, 3ghz till 3,5ghz bara med några millivolt ökning.
Hur fungerar det, vad får processorn ( oavsett om det är i en burk till labbdäcket ) att göra sitt jobb snabbare pga spänningen?
Alltså OC, på en nivå där en stod med kallis på sin processor.
Det hela var ganska brutalt att titta på, framförallt hur folk behandlar sina små och förbannat dyra processorer.
I min dator sitter en 9630,a gick mig 9 000 kr.
Skulle aldrig våga ens peta på den ungefär.
Men nog om det så var det en som var mer elektronisk duktig i "filmen".
Och han höll på mycket med programmering.
Han körde då en kod som bara slår på och av en pinne utan något massa annat för att visa lite hur det hela fungerar med processorer.
Sen om det var något vanligt typ avr,pic eller dylikt vet jag inte.
Han visade iallafall med en frekvensräknare någon frekvens som ökade väldigt lite vid spännings ökning.
Men han trimmade hur som helst även denna lite på något sätt.
Jag förstår inte hur man kan få en sak att snurra snabbare för att öka lite spänning?
Säg min burk, har en 9630, och den skall visst gå ifrån vad det nu är, 3ghz till 3,5ghz bara med några millivolt ökning.
Hur fungerar det, vad får processorn ( oavsett om det är i en burk till labbdäcket ) att göra sitt jobb snabbare pga spänningen?
> Hur fungerar det, vad får processorn ( oavsett om det är i en burk till labbdäcket ) att göra sitt jobb snabbare pga spänningen?
Den går inte snabbare enbart genom högre spänning, men den klarar att klockas
med högre frevens vid högre spänning utan att "tappa bort" sig...
Men hela detta OC är i min värd enbart barnsligt och lite omoget, ungefär
som att snurra runt i samhället med hobby-trimmade bilar...
Den går inte snabbare enbart genom högre spänning, men den klarar att klockas
med högre frevens vid högre spänning utan att "tappa bort" sig...
Men hela detta OC är i min värd enbart barnsligt och lite omoget, ungefär
som att snurra runt i samhället med hobby-trimmade bilar...

Det gör den inte! Den kör enbart beroende på klockan den får MEN nu för tiden har en del processorer inbyggd PLL för att ha "låg" frekvens på utsidan men då kunde få full patte inuti. Detta sätt ger ofta mindre störningar. Men om man trimmer spänningen och den går snabbare av den anledning är det för att oscillatorn går snabbare med ökande spänning.
Det är med så mycket annat man ser på nätet humbug, halva eller hela lögner eller som bäst halva sanningar.
Det är med så mycket annat man ser på nätet humbug, halva eller hela lögner eller som bäst halva sanningar.
Jo det tycker jag också, har dock varit med vid några OC tillfällen och jag tycker det är på något sätt ganska häftigt.
Ett moderkort,skärm och typ 4 olika temp mätare, massa olika voltmätare och sånt.
Skulle dock aldrig försöka mig på det själv, stackars komponenter.
Så det är alltså därför man drar upp spänningen, i see!
Ett moderkort,skärm och typ 4 olika temp mätare, massa olika voltmätare och sånt.
Skulle dock aldrig försöka mig på det själv, stackars komponenter.

Så det är alltså därför man drar upp spänningen, i see!
Re: Vad betyder klockfrekvens?
Sen får man ta tag i kylningen rätt ordentligt när man leker med överklockning på det sättet.
Förlusteffekt uppstår i takt med att logiksignaler växlar tillstånd. I statiskt läge drar de flesta processorer ungefär noll. Förlusteffekten är linjärt beroende av klockningsfrekvensen.
Sen har vi ett kvadratiskt beroende av spänningen. Så om vi ökar spänningen 10% blir det 21% effektförlustökning. Har vi ökat spänningen för att öka hastigheten/klockfrekvensen med 10% ökar effekten med 33%. Är det verkligen värt det?
Hade jag ork att bry mig skulle jag sats på underklockning istället. Tystare och svalare dator. Prestanda brukar räcka och bli över ändå, utom möjligen på de sniknaste lågbudgetbyggena.
Samma sak med embedded... kan jag köra långsamt och energisnålt så försöker jag göra det.
Förlusteffekt uppstår i takt med att logiksignaler växlar tillstånd. I statiskt läge drar de flesta processorer ungefär noll. Förlusteffekten är linjärt beroende av klockningsfrekvensen.
Sen har vi ett kvadratiskt beroende av spänningen. Så om vi ökar spänningen 10% blir det 21% effektförlustökning. Har vi ökat spänningen för att öka hastigheten/klockfrekvensen med 10% ökar effekten med 33%. Är det verkligen värt det?
Hade jag ork att bry mig skulle jag sats på underklockning istället. Tystare och svalare dator. Prestanda brukar räcka och bli över ändå, utom möjligen på de sniknaste lågbudgetbyggena.
Samma sak med embedded... kan jag köra långsamt och energisnålt så försöker jag göra det.
-
Skulle man inte stänga av delar av en modern CPU så skulle den statiska strömmen vara ungefär lika stor som den dynamiska. Problemet är även att den statiska strömmen ökar för varje krympning av transistorer medan den dynamiska minskar.
Det är ganska stor skillnad mellan att klocka en PC mot att klocka en microkontroller. Oftast går det bra att öka klockfrekvensen en aning på microcontrollers eftersom det måste finnas en viss marginal för att klara av spec.
När det gäller PC finns det en hel del sätt att trimma på men det diskuteras i en hel del andra forum som t.ex sweclockers eller 64bits. Då jag klockade min dator för några år sedan, så struntade jag i att öka frekvensen på processorn. Istället ändrade jag buss-hastigheten från på den tiden 100Mhz till 130Mhz. Då kan minnen, grafikkort mm prata snabbare med varandra fast själva uträkningarna som processorn står för går lika snabbt. Det spelar mindre roll att processon klarar av att räkna ut en jäkla massa tal om den inte hinner berätta svaret till de som frågar. Man får kolla vad som är flaskhalsen i systemet och sen bredda vägen. Men nuförtiden verkar det inte finnas så mycket marginaler kvar för att trimma PC datorer, det mesta är optimerat i fabrik, försöker man gå över gränsen så hänger sig oftast processorn, det är oftast inte så stor risk att något pajjar dessutom brukar processorn har temp övervakning som stänger ner processorn om den blir för varm.
När det gäller PC finns det en hel del sätt att trimma på men det diskuteras i en hel del andra forum som t.ex sweclockers eller 64bits. Då jag klockade min dator för några år sedan, så struntade jag i att öka frekvensen på processorn. Istället ändrade jag buss-hastigheten från på den tiden 100Mhz till 130Mhz. Då kan minnen, grafikkort mm prata snabbare med varandra fast själva uträkningarna som processorn står för går lika snabbt. Det spelar mindre roll att processon klarar av att räkna ut en jäkla massa tal om den inte hinner berätta svaret till de som frågar. Man får kolla vad som är flaskhalsen i systemet och sen bredda vägen. Men nuförtiden verkar det inte finnas så mycket marginaler kvar för att trimma PC datorer, det mesta är optimerat i fabrik, försöker man gå över gränsen så hänger sig oftast processorn, det är oftast inte så stor risk att något pajjar dessutom brukar processorn har temp övervakning som stänger ner processorn om den blir för varm.
I see, när jag slår upp bioset på mitt moderkort ( asus rampage iv extreme ) så har jag typ 30 sidor med massa olika frekvenser.
Och volt på i stort sett alla saker i datorn, allt ifrån cpu till vad min diod som lyser vid påslaget tillstånd ska ha.
Inte rotat så mycket men den har visst massa speciella funktioner för sånt, ser temperatur på allt, den har typ 10 olika temp sensorer varnings områden.
Men med 3960x processorn på det kortet och 32gb ram så har jag verkligen ingen orsak att behöva pressa mer..
Det är sjukt snabbt system ändå.
Och volt på i stort sett alla saker i datorn, allt ifrån cpu till vad min diod som lyser vid påslaget tillstånd ska ha.
Inte rotat så mycket men den har visst massa speciella funktioner för sånt, ser temperatur på allt, den har typ 10 olika temp sensorer varnings områden.
Men med 3960x processorn på det kortet och 32gb ram så har jag verkligen ingen orsak att behöva pressa mer..
Det är sjukt snabbt system ändå.