Ihopsamling idéer CNC fräs för kolfiber / aluminium.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
distinkt

Ihopsamling idéer CNC fräs för kolfiber / aluminium.

Inlägg av distinkt »

Hej,

Jag är ny här. Men jag har läst på lite om alla dessa hemmabyggda CNC-fräsar, och känner att jag skulle vilja ge mig på att bygga en. Mest kanske för att jag har ett behov av en till ett kommande projekt, och på så sätt skulle kunna sköta mer av prototyptillverkningen själv.

Hursomhelst, jag skulle behöva lite input på vilka grejer man ska satsa på för att inte behöva köpa nya uppdateringar redan efter första veckan. Jag kommer att behöva en arbetsyta på kanske... 300x300 och jag kommer att köra kolfiber (plattor, max 3mm) samt en del aluminium (inte mer än 5mm i tjocklek). Utöver det kanske det blir en del POM och liknande, men det ser jag inte som en begränsande faktor.

Så, vilket material borde jag satsa på? Om man ska köra kolfiber i vattenbad känns det lite vanskligt med MDF, annars har jag väl egentligen inget emot det. Är det ett alternativ att bygga ram i aluminiumprofil och köra bord i MDF? Vilka drivare finns det, hur ska man dimensionera motorer? Det känns som att det är bättre att sikta lite över mål och landa i något man kan vara nöjd med, än att snåla och sitta fast i en maskin som inte duger till något.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ihopsamling idéer CNC fräs för kolfiber / aluminium.

Inlägg av tecno »

Skriv svar