Hej!
Jag har ett litet problem som kanske kan gå att lösa.
Det gäller ett relä i min Volvo 850 som styr värme i bakrutan och backspeglarna, de startas med en återfjädrande knapp som drar igång ett relä som sedan slås av efter ca 15 minuter.
Jag vill att relät ska hålla minst 2 timmar innan de slår av. De borde väl gå att ändra nån av komponenterna i relät för att förlänga tiden.
Datablad till kretsen, med applikationsexempel: Temic U6047B
Finns formler för att räkna ut fördröjning m m i databladet. Jämför din krets med exemplen.
kondingen mellan pinne 6 och jord och/eller motståndet mellan pinne 5 och 6 på kretsen är dom du kan leka med .
förmodligen är det motståndet närmast kretsen på ovansidan och den lilla blåa saken (kondingen) till höger brevid de större gulvita kondingen som är komponenterna som du är intresserade av.
dubbla värdet ~= dubbla tiden ungefär om du justera endera av komponentvärdena.
med konding av samma värde som den befintliga så kan du parallellkoppa den befintliga kondingen för dubbla tiden, medans om du pilla på motståndet så måste den tas bort och ersättas med dubbla värdet eller seriekopplas med en likadan till med samma värde för dubbla tiden.
förmodligen är den beroende av att oscillatorn svänger för att lyssna på ingångarna, men oscillatorn kan sättas så långsamt att det tar 20 timmar mellan påslag till avslag igen och så länge kör du väl inte bilen i sträck utan att vrida av tändlåset åtminstone en gång och den vägen resetar systemet.
skall du ha ett system som kommer ihåg sista värdet även om den har varit strömlöst så blir det genast mer komplicerad och kanske skall titta på bistabila reläer istället.