Elstart till en gammal artic cat panther

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Elstart till en gammal artic cat panther

Inlägg av ghost_rider »

För att göra en lång histora kort.
Brossan och hans sambo bor ute på landet (ja i skåne ;)) och vid busig väderlek blåser vägarna igen på nolltid. Brossan fick spel och fick glatt tag i en gammal skoter som har funkat bra de sista vintrarna.
Nu till problemet.
De måste ibland upp tidigt för att kunna ta sig till jobb/ flytta ut hästarna som är 6km bort, även vid snöig väderlek, dock är hans gamla artic cat panther lite kinkig och blir ofta svårstartad. Jag och han klarar dra igång den, men inte hans kära sambo. Därav tanken för en elstart.
Frågan är då ni som är mer rutinerade, vart är bäst lägga drivningen till elstarten? göra någon extra rem som går ner till variatorn eller?

O en bild på de, jag visar hur man gör tricket 'en 90gradare' ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Elstart till en gammal artic cat panther

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag är inte så bra på skotrar, men till gamla jordfräsen så vill jag minnas att farsgubben gjorde ett arrangemang med en gammal pumpmotor på en träbit och en V-rem som gick till svänghjulet på sidan (som jag tror skotern och moderna maskiner saknar så antar man får gå på den främre motoraxeln i så fall som du säger), så det kan fungera.
danielb

Inlägg av danielb »

Traditionellt så sitter en krans bultad på den fasta primär-variatorskivan http://bilder.lagabasen.se/delar/1086/1086571987vy1.jpg och startmotorn fäst på vevhuset under avgasröret.
Enklast kan vara att kontakta en Skoterskrot för prylar.
Annars brukar en sk. Primerpump kunna göra underverk för att enklare få sprutt på grejorna när man lärt sig tekniken(lätt dock att sura motorn i början): http://www.24mx.se/snoskoter/p/primerpu ... stem/k339/
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Kikade på lite sprängskisser och såg då det som du beskrev. Ett svänghjul på axlen med kuggar, det hade varit smidigt.
Jag tror att problemet ligger i att när man chokar och drar så blir den sur o sedan får man dra utav h##"¤%lsike
danielb

Inlägg av danielb »

Flottörnålen samt munstyckena i förgasaren är känsliga för beläggningar från gammal bensin, bränslepumpens membran kan om det är dåligt läka in bränsle i vevhuset via vacumslangen(kolla även slangen så att den är hel), tändtiften är väl fräscha/ tydlig och bra gnista, flottörnivån samt luftskruvens inställning kan vara värd att kolla, grundinställning kan vara 1 och 1 /4 varv ute från botten dock lite beroende på motor/förgasare?
Kolla även så att inte insugsgummit(na) har sprickor det kan skapa lite skumma tendenser, lite startgas därvid är ett sätt, går även att spruta på lite vid vevaxelpackboxen och cylinderfotspackningarna så att den inte drar tjyvluft där heller.
Skåne ligger ju ganska lågt, är den rätt bestyckad för höjden över havet, Ring någon Artichandlare och kolla vad som borde vara lämpligt i ditt fall.
Edit: Kompressionen kan du även fråga vad den skall vara på din motortyp.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Kör själv en Polaris från -96 som har elstart.

Kan väl bara säga att ska elstarten fungera bör den vara lättstartad i största allmänhet.
Är den grinig när man ska starta så är det snöret som gäller, blir lite mer kraft av ett drag i snöret än snurr med startmotorn.

Min skoter har jag lärt känna efter ca två säsonger. Primern rör jag aldrig om den inte stått över sommaren annars surar den ner sig. Står den varmt, vilket den oftast gör, provar jag utan choke först. Normalt behöver jag två ryck med halv choke och sen startar den utan. Har den stått riktigt kallt kan något ryck med full choke behövas, men ett ryck för mycket och den är sur=vänta en halvtimme.
Startgas är skoterägarens bäste vän.

Med det vill jag säga att det finns så många fler problem att få igång en gammal skoter än avsaknad av armstyrka. Så mitt tips är att börja i rätt ände, se till att den startar utan problem. En lättstartad skoter av den kalibern kan en normalstark tjej dra igång med tanke på att kompet är ganska lågt i den motorn.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just att låta den stå varmt är nog ett bra trick.

Om den står utomhus kanske nån slags motorvärmare kan vara vettigt? Vet inte riktigt hur man skulle fixa nåt sånt, antar att det är en luftkyld motor och då är det väl direktvärme av något slag som gäller.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Om man kommer åt motorns kylflänsar så går det bra att
använda en 230V varmluftspistol som motorvärmare.
5min med max värme på kylflänsarna gör underverk, startar direkt!

Får göra det på en kina-fyrhjuling som annars är omöjlig
att starta i kyla ( det är vanligt på den aktuella modellen )
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Man skulle kunna montera in någon form av fast värmepatron om det finns någonstans i motorn man kan borra in ett passande hål... Det räcker med typ 10*50mm hål för att tillföra kanske 2-300w värme...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är inte varmluftpistol lite farligt att använda "hur som helst"?

Blir det för klen värme med hårtork på liknande effekt?

Praktiska studier visar för övrigt att hårtork + skarvsladd är förträffligt för att få upp frusta lås :D
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Varmluftspistolen har lite mer koncentrerad värme, mindre "utblås" än hårtorkens.
Använder en varmluftspistol där man kan ställa in temperaturen.
Har inte testat med hårtork men det borde nog fungera.

Får man cylinderns temperatur till +20 så gör redan det stor skillnad,
underlättar starten markant. Vid -20 låter det bara "njö njö njö...."
inga tendenser till att vilja starta överhuvudtaget.

Men som vanligt så får man använda det sunda förnuftet :wink: .
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror ju på inborrade värmepatroner om man har möjligheten, annars är väl värmepistol en enkel lösning :)

Vet att motorvärmaren på en Toyota Yaris är på 400W, så mer än så lär man ju inte behöva, och då räcker det ju med två stycken av dessa inborrade i blocket: http://www.ebay.com/itm/290837803319 och två stycken 6mmx30mm hål måste det ju gå att borra in någonstans tycker man...
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Nu är det lite svårt att dra med en hårfön på 'tur' men annars är det en bra idé när skotern står hemma på gården. Det finns två problem i det hela, det första är att den är kinkig första gången när den är kall och när den blir sur. Men som allt annat finns det lösningar på att den blir sur, så som att använda mindre choke osv osv. Men om den skulle mot förmodan bli sur är den tråkig att dra igång, därav tanken till en elstart.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Meduza: Man får nog grilla på med rätt mycket värme lokalt om man skall transportera ut någon värme att tala om överallt där den behövs. Skulle gissa att patronhålet i vevhuset smälter innan någon värme nått cyllarna...

Yarisen är ju vattenkyld, så där är det ju enklare.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

svågern hade en kina-moppe (baotian?) som var trög på vintern. Han placerade en vanlig kupévärmare någonstans innanför kåpan på moppen och använde som motorvärmare, funkade visst hyggligt.
Skriv svar